حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 145×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
شمیم رمضان در مساجد پیچید/ آغاز غبار روبی مساجد در کل کشور
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 2:45
  • شناسه : 9500
    بازدید 20
    1

    در آستانه ماه میهمانی خدا، آیین زدودن غبار از خانه خدا، جلای دیگری به مساجد می بخشد و مردم دیار آفتاب به استقبال ماه مبارک رمضان می روند. مسجد پایگاه عبادت خداوند متعال و پایگاه تعلیم و تعلم معارف اسلامی است. محل طهارت ظاهری و باطنی و مکان فرود آمدن رحمت و مغفرت آسمانی است. […]

    پ
    پ

    در آستانه ماه میهمانی خدا، آیین زدودن غبار از خانه خدا، جلای دیگری به مساجد می بخشد و مردم دیار آفتاب به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.

    مسجد پایگاه عبادت خداوند متعال و پایگاه تعلیم و تعلم معارف اسلامی است. محل طهارت ظاهری و باطنی و مکان فرود آمدن رحمت و مغفرت آسمانی است. مسجد فضایی را به وجود می‌آورد که که روح تعبّد و انگیزه‌های استوار بندگی خداوند متعال در چنین فضای آکنده از رحمت الهی در کالبد اهل آن دمیده می‌شود و دل و جان حاضران با رایحه خوش معنویت جلا می‌یابد.

    در حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که مساجد بازاری از بازارهای آخرت است از کسانی که به آن وارد می‌شوند با مغفرت پذیرایی می‌شود و هدیه آنان بهشت است. هم ایشان در روایتی خطاب به امیرالمؤمنین(ع) گام برداشتن به سوى مسجد را از مواردی بر می‌شمارند که موجب نورانیت دل آدمی می‌گردد.

    جنب و جوش روزهای پایانی ماه شعبان چند روزی می شود که در مساجد خراسان جنوبی آغاز شده، غبارروبی، نظافت، شستشو و عطرافشانی بخشی از زحمات خادمین و مردم محلات است که همگی دست به دست هم می دهند تا میهمانان خدا یک ماه را در فضای دل انگیز و فرح بخش مساجد سپری کنند.

    غبارروبی و معطرسازی مساجد، استقبال از ماه میهمانی خدا و تحمل سی روز رنج و مشقت تحمل گرسنگی و تشنگی روزه، بهانه ای است تا در پایان این ماه مبارک، دلها نیز مانند مساجد غبارروبی و معطر شده باشند.

    ماه رمضان فرصتی برای غبارروبی از زنگار دل و زدودن غبار از جسم و روح است تا به معبود نزدیک شویم و خود را از حلقه وابستگی ها رها کرده و با اصلاح رفتار خود در مسیر خودسازی گام برداریم.

    مراسم معنوی و سنتی غباروبی مساجد همواره با حضور اقشار مختلف و به صورت داوطلبانه اجرا می شود و جوانان هم عاشقانه عطر و گلاب به دست می گیرند و فضای مساجد را غبارروبی می‌کنند.

    همانطور که قرآن می فرماید، غبارروبی از مساجد تنها غبارزدایی و عطرافشانی مساجد نیست، بلکه در این سنت سعی می شود دل های مسلمانان از کینه و کدورت ها پاک شده و برای میهمانی در نزد خداوند آماده شوند.

    در خصوص فلسفه و فضیلت غبارروبی از مساجد، خداوند در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه «بقره» می فرماید: «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاک سازی کنند» و چه سنت نیکویی است غبارروبی از خانه خدا در آستانه ماه میهمانی او.

    دهه تکریم و غبارروبی مساجد سال ۹۸ مصادف با شعبان ۱۴۴۰ هجری قمری، از ششم اردیبهشت (۲۰ شعبان) با شعار«مسجد؛ پیشتاز در زمینه سازی گام دوم انقلاب» آغاز شده است.

    تکریم مساجد تعظیم شعائر مذهبی است

    حجت الاسلام « احمد رضایی» در گفتگو با شبستان با اشاره به آغاز دهه تکریم و غباروبی مساجد، می گوید: مساجد از صدر اسلام تاکنون جایگاه و احترام ویژه ای در میان مکان‌های کره زمین دارد لذا سفارش زیادی به تکریم و تنظیف مساجد شده است.

    دیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مساجد برکتی است که موجب وحدت، انسجام و همدلی مسلمانان می شود، ادامه می دهد: ماه مبارک رمضان، ماه طاعت و بندگی خاص خداوند است و مردم حضور فعال تری در مساجد دارند لذا باید تلاش شود زمینه پرشور جوانان در این مکان مقدس بیشتر فراهم شود.

    وی با بیان اینکه تکریم مساجد نوعی تعظیم شعائر مذهبی است، می افزاید: مسجد محل تزکیه روح و دانشگاه انسان سازی است بنابراین انسان هر خدمتی در مسجد انجام دهد خادم خانه خدا می شود.

    حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه همانطور که مومنین نظافت و پاکیزگی را برای خانه خود می پسندند محیط مقدس مسجد را که عبادتگاه بندگان خالص خداست، می بایست پاک و نظیف نگه دارند، می گوید: فضیلت این عمل به قدری است که رسول اکرم (ص) فرمودند: « هرکس مسجدی را جاروب کند، خداوند برایش ثواب آزاد کردن برده ای را می‌نویسد و هرکس از مسجد ذرات ریز و گرد و خاک را که در چشم می‌رود بیرون کند خداوند بزرگ و بلند مرتبه برایش دو برابر از رحمتش را می‌نویسد».

    مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تاکید می‌کند: پاکیزه نگه داشتن مسجد، یک تکلیف اخلاقی و شرعی برای همه است و کسی که به پاکیزه ساختن خانه خدا مبادرت می‌ورزد نزد صاحب خانه پروردگاری که به پاکیزگی امر کرده است اجر و پاداش دارد.

    غبارروبی مساجد یکی از لذت بخش‌ترین کارها است

    «مریم جلالی» دانشجویی که برای دومین سال است در مراسم غباروبی مسجد حضرت ولی عصر عج الله تعالی شریف حضور می‌یابد. او غبارروبی مساجد را یکی از لذت بخش ترین کارها پیش از آغاز ماه مبارک رمضان می داند و می‌گوید: در آیین غبارروبی پیر و جوان همه دوشادوش یکدیگر به نظافت مسجد می پردازند و ضرورت این پاکیزگی برای حضور مؤمنان در مساجد، زمانی بیش تر احساس می شود که مهمانی خدا نزدیک باشد.

    وی با تاکید بر اینکه ماه رمضان ماه رحمت و غفران و ماه غبارروبی دل و جان است، می‌افزاید: پس چه بهتر که پیش از شروع این ماه عزیز، با غبارروبی مساجد، با اطمینان و آرامشی دو چندان در ماه خدا به منزل و مأوای او پناه برده، به شست وشوی باطن بپردازیم.

    خانه خدا را آماده میزبانی از میهمانان ضیافت الهی کنیم

    «فاطمه زهرا محسنی»، نوجوانی ۱۴ ساله است که همیشه موقع نماز جماعت در توزیع قرآن بین نمازگزاران برای تلاوت کلام الله در این مسجد همکاری دارد، می‌گوید: امسال برای اولین بار است که همراه مادرم در مراسم غباروبی مسجد شرکت می کنم تا خانه خدا را آماده میزبانی از میهمانان ضیافت الهی کنیم.

    او که این کار برایش لذت بخش است، می گوید: پاکیزگی، شوق و نشاط می آورد و آدمی در محیط پاکیزه، قدرت و زیبایی الهی را نیکوتر می بیند.

    «زهرا نصرآبادی»، مادر ۴۲ ساله و خانه دار نیز حضور در آیین غبارروبی مساجد را از علایق قلبی خود دانسته و می گوید: این کار برای ما از لذتی بالا برخوردار است، زیرا احساس می کنم در کنار تمامی عواملی که برای ورود ما به ماه مبارک رمضان زمینه سازی می کنند من نیز نقش داشته و با کمک در نظافت مسجد حداقل خود و خانواده ام را از فرا رسیدن ماه میهمانی خدا مطلع می کنم

    وی تاکید می کند: این سنت حسنه باید همچون خانه تکانی برای عموم مردم جا بیفتد و همه خود را موظف به شرکت در آن بدانند، نه اینکه تنها به جوانان و قشر مسجدی محدود شود.

    او معتقد است اگر در کنار اقامه نماز، هر یک از ما نظافت مساجد را هم از وظایف خود بدانیم آنگاه به معنای واقعی مسجد را خانه خدا و پیش از منزل شخصی خود به عنوان خانه حقیقیمان می پذیریم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.