حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
روزه گرفتن برای سلامتی بدن چه فوایدی دارد؟
  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 7:11
  • شناسه : 9445
    بازدید 6
    1

    یک پزشک عمومی با بیان این‌که روزه گرفتن از نظر «جسمی، روحی و اجتماعی» دارای تاثیرات مثبتی است، گفت: از لحاظ جسمی، روزه گرفتن فرصتی فراهم می‌کند تا بدن به آرامش برسد و به ویژه فرصت مناسبی جهت استراحت دستگاه گوارش انسان است. به گزارش ایسنا،دکتر سید «جمال‌الدین حسینی» با اشاره به این‌که استراحت دادن […]

    پ
    پ

    یک پزشک عمومی با بیان این‌که روزه گرفتن از نظر «جسمی، روحی و اجتماعی» دارای تاثیرات مثبتی است، گفت: از لحاظ جسمی، روزه گرفتن فرصتی فراهم می‌کند تا بدن به آرامش برسد و به ویژه فرصت مناسبی جهت استراحت دستگاه گوارش انسان است.

    به گزارش ایسنا،دکتر سید «جمال‌الدین حسینی» با اشاره به این‌که استراحت دادن به بدن(در قالب روزه‌داری) در همه ادیان وجود دارد، افزود: هرچند در سایر ادیان و تمامی مکاتب علمی استراحت دادن به بدن در قالب روزه‌داری مورد تأکید واقع شده اما زیباترین و کامل‌ترین شکل آن در دین اسلام و در ماه مبارک رمضان نمود پیدا می‌کند.

    این پزشک عمومی با بیان این‌که روزه گرفتن فرصتی برای کمک به بیماری‌های کلیوی(به جز نارسایی‌هایی حاد کلیوی و سنگ‌های شدید کلیوی) است، گفت: روزه گرفتن می‌تواند برای بیمارانی که توده یا سرطان در کلیه خود دارند، باری از دوش کلیه بردارد.

    درمان و بهبود بیماری‌های گوارشی و کبدی

    وی با بیان این‌که روزه گرفتن «نفخ و مشکلات کبدی» را بهبود می‌بخشد، خاطرنشان کرد: روزه گرفتن به درمان و بهبود بیماری‌های گوارشی و کبدی(کبد چرب)، التهاب کبد، گوارش، سوءهاضمه و سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر کمک می‌کند.

    وی با اشاره به فواید روزه گرفتن در کنترل دیابت نوع دو، افزود: اگر روزه با شرایط درست گرفته شود، به کنترل دیابت نوع دو کمک کرده و حتی فشارخون‌های خفیف را نیز تنظیم می‌کند و همچنین روزه گرفتن از نظر جسمی به سیستم گردش خون کمک کرده و این سیستم را ترمیم و تنظیم می‌کند.

    حسینی با تأکید بر این‌که روزه گرفتن به آرامش قلب کمک کرده و احتمال سکته‌های قلبی را کاهش می‎دهد، یادآور شد: روزه‌داری برای قلب فواید بسیاری داشته و هرچند که روزه یک فریضه‌ی دینی است، اما فرصت مناسبی جهت کاهش وزن نیز می‌باشد.

    تازه شدن و ترمیم سلول‌های خونی با روزه گرفتن

    وی با بیان این‌که روزه گرفتن برای مفاصل و استخوان‌ها نیز فوایدی دارد، خاطرنشان کرد: روزه‌داری فرصت مناسبی جهت تازه شدن و ترمیم سلول‌های خونی است.

    وی به فواید روزه گرفتن از نظر روحی و روانی نیز اشاره کرد و گفت: روزه‌داری اضطراب، استرس و افسردگی را کاهش داده و همچنین از نظر اجتماعی با ایجاد آرامش، محبت و ارتباطات را بهبود می‌بخشد. برخلاف تصورات مردم، افراد روزه‌دار نسبت به بقیه حوصله‌ی بیشتری دارند.

    این پزشک عمومی در رابطه با تأثیرات اجتماعی روزه گرفتن تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که جرایم رانندگی، خطاها و خشونت در جوامع اسلامی در ماه رمضان کاهش یافته و صبر و تحمل افراد بیشتر شده و یکدیگر را بیشتر مراعات می‌کنند و همچنین ارتباطات اجتماعی در نتیجه‌ی روزه‌داری ترمیم یافته و این آرامش در نتیجه‌ی پیوند انسان با خداوند و قرآن است.

    وی در توصیه‌ای خاطرنشان کرد: افراد در رابطه با این تکلیف دینی سهل‌انگاری نکرده و بدان عمل کنند. روزه‌ گرفتن به هیچ عنوان مانعی برای سلامتی نبوده و حتی بیماران نیز می‌توانند با مشورت پزشک و طبق نظر و برنامه‌ی پزشک خود روزه بگیرند.

    وی با اشاره به فواید روزه‌داری برای بدن ادامه داد: بیماران، کوچکترین بیماری را بهانه‌ای برای ترک این فریضه دینی قرار ندهند و اصول تغذیه‌ای که اصلی‌ترین بخش آن مصرف غذای مناسب در وعده‌ی سحری را مراعات کنند.

    وعده‌ی سحری به طور مناسب و کامل میل شود

    حسینی با تأکید بر مصرف وعده‌ی سحری، یادآور شد: سحری به‌عنوان وعده‌ی اصلی است و اگر شهروندان می‌خواهند از فواید جسمی روزه‌داری بهره مند شوند، باید وعده‌ی سحری را به‌طور مناسب و کامل میل کنند.

    وی با بیان این‌که روزه‌داران در وعده‌ی سحری دم‌نوش‌ها و به ویژه چای سیاه که حاوی تئین است را مصرف نکنند، یادآور شد: چای ادرارآور بوده و با دفع آب موجود بدن در طول روز، موجب عطش در اواخر روز می‌شود. اگر هم افرادی میل به مصرف چای دارند حداقل از چای سبز استفاده کنند.

    علت سردردهای روزه‌داران

    وی به سردردهای طول روز در ایام رمضان نیز اشاره کرد و گفت: افراد سیگاری اگر در فاصله‌ی افطار تا سحری زیاد سیگار مصرف کنند در نتیجه طی روز دچار سردر می شوند، اگر این افراد در فاصله افطار تا سحری مصرف سیگار خود را کاهش دهند در نتیجه سردرد نخواهند داشت. همچنین افرادی که سحری نمی‌خورند و کم‌خوابی دارند (شب‌ها دیر می‌خوابند) نیز دچار سردرد می‌شوند.

    وی ادامه داد: این افراد برای رهایی از سردرد، خواب خود را تنظیم کرده، وعده‎ی سحری را بطور مناسب و کامل میل کرده و عدم مصرف چای و کاهش مصرف سیگار(در افراد سیگاری) را در برنامه‌ی خود قرار دهند.

    این پزشک عمومی با تأکید بر این‌که روزه‌داری فرصت مناسبی برای رها کردن بدن از سموم است، خاطرنشان کرد: بیمارانی که قرص مصرف می‌کنند، هرگز داروی خود را بطور خودسرانه قطع نکرده و با پزشک خود مشورت کرده و طبق نظر پزشک رفتار کنند.

    وی در توصیه‌ای به بیماران دیابتی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی باید سحری مصرف کرده و در طول روز نیز میزان قند را با دستگاه مخصوص اندازه‌گیری کنند. فرد مبتلا به دیابت نمی‌تواند روزه بگیرد مگر این‌که در خانه دستگاه مربوطه را داشته و طی روز میزان قند خون را کنترل کند؛ اگر میزان قندخون بیمار(بسته به سن و شرایط جسمانی بیمار) بیش از حد افت کند، باید روزه‌اش را افطار کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.