حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
گزارش جالب واشنگتن‌پست از ماه رمضان
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت: 18:24
  • شناسه : 6858
    بازدید 6
    0

    مسلمانان، این ماه را زمانی برای تحول معنوی می‌دانند، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه باید این چند هفته را بگذرانند و چگونه باید برنامه‌ریزی کنند تا به تمام کارهای خود برسند. به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تصور کنید که هر روز ساعت حدود ۳:۴۵ از خواب بیدار […]

    پ
    پ

    مسلمانان، این ماه را زمانی برای تحول معنوی می‌دانند، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه باید این چند هفته را بگذرانند و چگونه باید برنامه‌ریزی کنند تا به تمام کارهای خود برسند.

    به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تصور کنید که هر روز ساعت حدود ۳:۴۵ از خواب بیدار می‌شوید و تا حدود ساعت ۰۴:۱۵ فرصت دارید که هر چقدر می‌خواهید غذا بخورید و پس از آن باید ۱۶۶ ساعت را بدون خوردن آب و غذا و یا حتی آدامس تحمل کنید. در ماه رمضان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان باید این کار را از ۲۶ می تا ۲۵ ژوئن انجام دهند. آنها این کار را برای کاهش وزن انجام نمی‌دهند، بلکه این جزئی از دستورات دین آنهاست.

    فرصتی برای تحول روحی

    در بسیاری از کشورهای مسلمان در سراسر جهان کسب وکار کند می‌شود و ادارات دولتی بسته می‌شود. خانواده‌ها هر روز صبح زود برای خوردن سحری بیدار می‌شوند. برخی از مردم با دعا و نیایش و برخی با معاشرت با دیگران بیدار می‌مانند و به جای آن روزها می‌خوابند. اما برای میلیون‌ها نفر از مسلمانان آمریکا، زندگی طبق روال عادی ادامه دارد و فعالیت‌های مدارس، مشغله‌های والدین و فعالیت‌های بچه‌ها تغییر چندانی نمی‌کند. مسلمانان، این ماه را زمانی برای تحول معنوی می‌دانند، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه باید این چند هفته را بگذرانند و چگونه باید یرنامه‌ریزی کنند تا به تمام کارهای خود برسند.

    اگر شما در آمریکای جنوبی زندگی می‌کنید، فاصله بین طلوع خورشید تا غروب آن بسیار کم است و حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد. مردمی که در واشنگتن زندگی می‌کنند، باید ۱۶ ساعت در روز روزه بگیرند؛ ولی برای مردمی که در قسمت‌های شمالی آسیا زندگی می‌کنند، این زمان می‌تواند تا ۲۱ ساعت نیز به طول بینجامد. ماه رمضان جزء ماه‌های قمری است. برای همین هر سال این ماه حدود ده روز جابجا می‌شود و در نهایت پس از گذشت چند سال در نیمکره شمالی این ماه در زمستان واقع می‌شود و روزها کوتاه شده و به حدود ده ساعت می‌رسند. اما سؤال اصلی اینجاست که مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند؛ اکنون باید چه کار کنند.

    نوشیدن قهوه را چه کنیم؟!

    در ماه مبارک رمضان افراد باردار، بیماران و کسانی که در مسافرت هستند نیاز نیست روزه بگیرند. کسانی که به یکی از این دلایل نتوانستند روزه بگیرند و حالا بعد از طی شدن وقفه‌ای یک یا چند ساله می‌خواهند روزه بگیرند؛ کار سخت‌تری پیش رو دارند و باید حتماً با یک متخصص تغذیه صحبت کنند و اگر دسترسی به کارشناسان به صورت حضوری ندارند؛ می‌توانند از متخصصینی که در مراکز مجازی فعالیت می‌کنند، کمک بگیرند.

    یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که افرادی که به نوشیدن قهوه عادت دارند؛ چگونه باید این عادت خود را در ماه رمضان کنترل کنند. زیرا ساعت ۰۳:۴۵ برای نوشیدن قهوه کمی زود به نظر می‌رسد! قطعاً برای کسانی که عاشق قهوه هستند و در طول روز مرتباً قهوه میل می‌کنند، این کار سختی است که بتوانند در طول روز قهوه مصرف نکنند. اما برای رفع این مشکل، اگر می‌توانند باید در طول روز بخوابند! زیرا در غیر این‌صورت ممکن است به دلیل عدم مصرف کافئین دچار سردرد شوند، زیرا دلیل اصلی این سردرد شیمیایی است و اگر زیاد به آن فکر کنید، ممکن است تأثیرات بدتری در انتظارتان باشد. برای رفع این سر درد باید سعی کنید در طول روز بیشتر استراحت کنید و کمی به خود استراحت بدهید. در واقع راه‌های دیگری مانند مصرف اکسدرین در ساعت ۳ صبح وجود دارد؛ اما این موضوع جزء عادت‌های غذایی غلط است که باید اصلاح شود و رمضان، بهترین فرصت برای اصلاح این عادت‌های غذایی است.

    توصیه پزشکی برای کمبود آب

    یکی از مشکلات دیگر، کمبود آب در بدن است که باعث سر درد می‌شود. بعضی افراد برای رفع این مشکل هنگامی که در نیمه‌های شب بیدار می‌شوند؛ مقدار زیادی آب می‌نوشند. اما آیا می‌توان مطمئن بود که این آب برای زمانی طولانی در بدن می‌ماند؟ مردم در حدود ساعت ۲۰:۳۰ افطار می‌کنند و بدن ما در هر روز به حدود ۱۰ لیوان آب نیاز دارد؛ ولی ما باید سعی کنیم این مقدار آب را در ساعات مختلف و طی دفعات مختلف به بدن برسانیم. البته با توجه به اینکه افراد نمی‌توانند در تمام طول شب هر یک ساعت بیدار شوند و آب بنوشند؛ پس پیشنهاد می‌شود که در زمان افطار آب زیادی بخورند و سپس از زمان افطار تا خواب حداقل سه لیوان آب بنوشند و در زمان خواب نیز آب بیشتری بنوشند. باید به این نکته نیز توجه کرد که برای اینکه در طول روز احساس تشنگی کمتری بکنید؛ می‌توانید در زمان بین افطار تا سحر از میوه‌هایی مانند هندوانه، انگور و سیب استفاده کنید که مرطوب هستند. یادتان باشد از خوردن مواد غذایی سرخ شده و دسرها پرهیز کنید؛ زیرا اینها مواد غذایی بدون آب هستند و تأثیری در رفع تشنگی ندارند.

    غذاها و شیرینی‌های سرخ شده و برای برخی افراد غذاهای تند بسیار مضر هستند. اولین چیزی که به شدت مضر است کباب تند، سس داغ و یا ترشی است که باعث سوزش معده می‌شود. اما به صورت کلی با خوردن شیرینی در ماه مبارک رمضان نمی‌توان مخالفت کرد. در ماه رمضان بهتر است مواد غذایی که مصرف می‌کنید، نسبت نود به ده داشته باشد؛ یعنی باید نود درصد مواد غذایی که مصرف می‌کنید، سالم، مغذی و مرطوب باشد. همچنین باید سعی کنید که تا حد ممکن غذاهای سرخ شده و یا دسرهای مختلف کمتر مصرف کنید.

    افطار کردن با خرما کار درستی است؛ زیرا خرما دارای فیبر، پتاسیم و منیزیم است. پتاسیم الکترولیت است و با انجام عمل هیدراتاسیون به معده کمک می‌کند. همچنین خوردن خرما باعث می‌شود تا میزان قند خون ما به ۱۶ ساعت قبل بازگردد.

    توفیق اجباری در کاهش وزن؟

    با توجه به اینکه روزه در ماه رمضان نزدیک به ۱۶ ساعت طول می‌کشد و ما نباید در این زمان غذا بخوریم؛ این موضوع می‌تواند منجر به کاهش وزن در ماه رمضان بشود. دقت در انتخاب غذاها می‌تواند فرصت طلایی رمضان را به یک رژیم مناسب کاهش وزن تبدیل کند. به طور مثال در وعده افطار می‌توانید با خوردن چند عدد خرما، نوشیدن یک لیوان آب و یا خوردن بعضی غذاهای دیگر به این موضوع کمک کنید. افراد می‌توانند با خوردن یک خرما، آب، مواد غذایی سالم و کم کالری که کمتر از ۱۰۰۰ کالری انرژی دارند؛ باعث کاهش وزن خود در این ماه شوند. البته در صورت مصرف غذاهای پرکالری پس از افطار که بیش از ۲۰۰۰ کالری انرژی داشته باشند، فرد تمام انرژی مورد نیاز خود در طول روز را تأمین کرده است و دیگر نمی‌توان به کاهش وزن امید داشت! با ورزش کردن و داشتن برنامه منظم دو یا سه بار ورزش در هفته می‌توان به کاهش وزن کمک کرد. در صورتی که افراد در طول ماه رمضان روزانه مدت زمان زیادی را کار می‌کنند، باید در این ماه، مدت زمان کمتری ورزش کنند تا انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه خود داشته باشند. افراد کم‌تحرک بهتر است زمان دیگری را برای شروع ورزش کردن انتخاب کنند و برای شروع می‌توانند قبل از افطار کمی پیاده‌روی بکنند تا بتوانند کم‌کم بدن خود را برای انجام فعالیت‌های سخت‌تر آماده کنند.

    منبع:   washingtonpost

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.