حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
بهترین اوقات حجامت از منظر روایات/ باید و نبایدها در ماه رمضان
  • ۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت: 2:38
  • شناسه : 5720
    بازدید 15
    2

    همزمان با روز پایانی خرداد‌ماه بسیاری بر انجام حجامت در این روز تأکید کردند چرا که این روز را ۷ حزیران رومی، روزی دانستند که در آن روایات بر انجام حجامت توصیه کرده‌ بودند و در واقع بهترین روز برای انجام حجامت است چنانکه به گفته برخی در طب اسلامی به آن روز «حزیران» می‌گویند. […]

    پ
    پ

    همزمان با روز پایانی خرداد‌ماه بسیاری بر انجام حجامت در این روز تأکید کردند چرا که این روز را ۷ حزیران رومی، روزی دانستند که در آن روایات بر انجام حجامت توصیه کرده‌ بودند و در واقع بهترین روز برای انجام حجامت است چنانکه به گفته برخی در طب اسلامی به آن روز «حزیران» می‌گویند.

    یوسف صیادی محقق طب سنتی در این راستا می‌گوید: بهترین زمان برای حجامت بر اساس گفته دانشمندان و روایات اهل بیت(ع) همین ماه رومی حزیران است؛ بر طبق محاسبه سالنامه نجومی، روزهای ۷ و ۱۴ حزیران که بنابر روایت وارده از امام رضا (ع) از بهترین ایّام حجامت هستند.

    در این راستا برخی از پزشکان طب سنتی نیز به این روایت از امام صادق(ع) استناد کرده که می‌فرمایند: حجامت‏ را در هفتم‏ حزیران‏ ترک نکن و اگر نتوانستى در چهاردهم انجام ده.

    از دو منظر می‌توان به مسئله حجامت در ماه حزیران نگریست نخست جنبه روایی و مذهبی آن و دوم جنبه علمی آن است از سوی دیگر هم‌زمانی ماه حزیران در تقویم رومی در سال ۹۵ با ماه مبارک رمضان است که انجام حجامت در آن با توجه به روزه‌داری افرادی است که برای این کار به مراکز حجامت مراجعه می‌کنند.

    از منظر اسلامی در همه زمان‌ها حجامت مجاز نیست و زمان‌های خاصی برای مؤثر بودن آن توصیه شده است و چنانکه اشاره شد هفتم حزیران آخرین روز خردادماه‌ بهترین روز و در غیر این صورت ۱۴ آن برابر با ۶ تیرماه دیگر روز مناسب آن است.

    همچنین از امام رضا(ع) منقول است حجامت در روزهای ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کرۀ ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه‌ است. در مرتبۀ بعدی می‌توان روزهای ۱۰ تا ۲۳ ماه قمری را لحاظ کرد.

    از سوی دیگر در روزهایی که هوا اعتدال دارد مانند ۴۰ روز نخست فصل بهار و ۴۰ روز نخست فصل پاییز روزهای مناسبی برای حجامت توصیه شده است.

    اما چرا حزیران به عنوان بهترین روز برای انجام حجامت انتخاب شده است؟ جواب این سؤال در طب الرضا این گونه بیان شده است؛ حزیران سى و یک روز است، در این ماه غلبه بلغم و خون از میان می‌رود و دوره استیلاى مره صفرا روى مى‏‌آورد در این ماه نیز از رنج و زحمت بسیار نهى شده و از خوردن گوشت‌هاى چرب و زیاده‏‌روى در مصرف گوشت و بوئیدن مشک و عنبر منع کرده‏‌اند.

    در ایامی که حجامت در آنها توصیه شده تأثیر ماه بر خون انسان به گونه‌ای است که ترکیبات مضر خون در بالاترین سطح یعنی نزدیک به پوست قرار می‌گیرد، به همین دلیل با چند خراش سطحی سموم بدن به این روش دفع می‌شود.

    این در حالیست محققانی که به صورت علمی طب اسلامی و طب سنتی را پیگیری می‌کنند نظر متفاوتی در این رابطه دارند.

    فغفور مغربی از محققان و اساتید طب اسلامی معتقد است در صحت و سقم روایاتی‌ که در این رابطه وجود دارد شک وجود دارد که در این راستا باید اساتید و علمای حوزه که بر علم رجال و حدیث مسلط هستند صحت و سقم آن و اینکه از امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) روایت شده است را مشخص کنند. از سوی دیگر در حال حاضر حزیران با با ماه رمضان تلاقی پیدا کرده است که باید حتما پزشک متخصص برای فرد حجامت را توصیه کند نه شخص دیگر.

    مغربی ادامه داد: من در ماه رمضان کسی را ندیده‌ام که حجامت کند؛ فردی که می‌خواهد در ماه رمضان خونی از بدن خود دفع کند نخست باید آب بدنش کفایت لازم را داشته باشد و با توجه به روزه‌داری این امر در ماه رمضان کمتر است لذا کسی که در این ماه حجامت می‌کند ممکن است خطراتی او را تهدید کند.

    محمد انصاری پور، رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران نیز در این راستا به ایکنا می‌گوید: نخست باید دانست که طب سنتی برای همه مجاز نیست چرا که عده‌ای کم خونی و ضعف داشته این افراد تحت هیچ عنوانی نباید حجامت انجام دهند.

    وی ادامه داد: در حجامت خون گرفتن زیاد لازم نیست خون زیاد گرفتن از مراجعه کننده صحیح نیست، در ماه مبارک رمضان نیز با توجه به اینکه معده افراد خالی بوده و حجامت با معده خالی هم خطرناک است است لذا نباید در ایام روزه‌داری حجامت کرد.

    انصاری پور در رابطه با انجام حجامت در ماه حزیران نیز اظهار کرد: این مسئله بر اساس احادیث و روایات نقل شده است که اساتید حوزه و حدیث شناسان باید در این رابطه نظر دهند اما از منظر علمی حجامت در حزیران در کتب طبی ما نیامده است.

    وی یادآور شد: از سوی دیگر طب سنتی و طب اسلامی حجامت را برای فصل بهار توصیه می‌کنند، در فصل بهار ما با هیجان خون روبه‌رو می‌شویم و اگر شخصی بخواهد سموم را از بدن خود دفع کند می‌تواند حجامت کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.