حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آیا می‌توان به بهانه امتحان روزه نگرفت
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 5:44
  • شناسه : 5609
    بازدید 8
    2

    طولانی بودن ساعات روزه‌داری، گرمای هوا و از سوی دیگر فرا رسیدن فصل امتحانات که بعضاً برخی از آن‌ها سرنوشت‌ساز هستند، موجب شده است که دانشجویان درباره جواز روزه‌خواری به بهانه امتحانات سؤالاتی را از کارشناسان دینی بپرسند. به گزارش فارس، ماه مبارک رمضان امسال مصادف با ایام امتحانات دانشجویان و فرصت زمانی اندک تا […]

    پ
    پ

    طولانی بودن ساعات روزه‌داری، گرمای هوا و از سوی دیگر فرا رسیدن فصل امتحانات که بعضاً برخی از آن‌ها سرنوشت‌ساز هستند، موجب شده است که دانشجویان درباره جواز روزه‌خواری به بهانه امتحانات سؤالاتی را از کارشناسان دینی بپرسند.

    به گزارش فارس، ماه مبارک رمضان امسال مصادف با ایام امتحانات دانشجویان و فرصت زمانی اندک تا برگزاری کنکور سراسری شده است، به همین خاطر بسیاری از دانشجویان و افراد متقاضی ورود به دانشگاه به علت طولانی بودن ساعات روزه‌داری و سنگینی مباحث درسی این سؤال را دارند که آیا به خاطر امتحانات و درس خواندن می‌توان روزه نگرفت؟!

    حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی از اعضای دفتر استفتائات رهبر انقلاب موضوعات زیر را مطابق با فتاوی حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای نظیر مسأله امتحانات و روزه گرفتن، توصیه‌هایی برای دانش آموزان و دانشجویان و سفر شرعی و حد ترخص را مطرح کرده است که در ادامه می‌آید:

    – ما مجاز نیستیم به خاطر اینکه امتحان داریم یا برای کنکور خود را آماده می‌کنیم، روزه را بخوریم.

    – در اینجا ۲ توصیه می‌‌‌شود کرد که به عزیزان کمک کند:

    نخست اینکه؛ عزیزان شب تا صبح بیدار بمانند و روز را بخوابند، بنابراین مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

    دوم اینکه؛ اگر این مقدور نیست، به مسافرت بروند. یعنی تا قبل از ظهر از حد ترخص رد شوند.

    «حد ترخص» از آخرین جایی است که شهر حساب می‌شود و عرفی است، مثلاً درباره تهران سؤال کنید، فرض کنید تا قبل از پل شهید کاظمی تقریباً دیگر خانه‌ای و یا اینکه تأسیسات شهری که حساب شود وجود ندارد، یک مقدار از پل شهید کاظمی پایین‌تر بیایید و خود را به حرم  امام(ره) برسانید، مزرعه و فضای سبز است و دیگر شهر نیست، بعد از آن می‌توانید روزه بخورید. برای کسی هم که نیت دارد مثلاً تا ۳۰ کیلومتری برود، به طور مثال تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برود و برگردد، یا طرف حسن‌آباد برود و برگردد، سفر شرعی محسوب می‌شود و مجاز است روزه بخورد.

    -سؤال می‌شود خود خانواده تکلیف روزه‌اش چه می‌شود؟ خانواده هم می‌تواند روزه بخورد و گناه هم نیست، ولی اگر نخورد و روزه را باطل نکرد و به شهر تا قبل از اذان ظهر بازگشت، باید نیت کند و روزه‌اش درست است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.