حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آیت‌الله‎العظمی مکارم شیرازی: شورایی از علمای جهان اسلام حج را مدیریت کنند
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 8:08
  • شناسه : 4356
    بازدید 9
    0

    آیت‎الله‌ العظمی مکارم شیرازی بر لزوم اداره شورایی مراسم حج تاکید کرد و گفت: مکه و مدینه در ایام حج باید به شکل منطقه آزاد اداره شود و اجازه دهند که مسلمانان به راحتی بتوانند زیارت کنند؛ اگر اداره حج شورایی انجام شود قطعا عملکرد اداره این مراسم توسعه می‌یابد. آیت‌الله‎العظمی مکارم شیرازی، صبح امروز […]

    پ
    پ

    آیت‎الله‌ العظمی مکارم شیرازی بر لزوم اداره شورایی مراسم حج تاکید کرد و گفت: مکه و مدینه در ایام حج باید به شکل منطقه آزاد اداره شود و اجازه دهند که مسلمانان به راحتی بتوانند زیارت کنند؛ اگر اداره حج شورایی انجام شود قطعا عملکرد اداره این مراسم توسعه می‌یابد.
    آیت‌الله‎العظمی مکارم شیرازی، صبح امروز ۱۲ خرداد ماه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، گفت: در اسلام، فرصت‌های بسیار خوبی برای تبلیغ است که از آن جمله می‌توان به نماز جمعه، حج و محرم و صفر و غدیر و فاطمیه و ماه رمضان اشاره کرد.

    وی افزود : دنیا به سمت فساد در حرکت است و آمارهای مفاسد در حال رشد است؛ در این مسیر برخی حالت انفعالی به خوبی می‎گیرند و به جای کار بیان می‌کنند که با دعا مشکلات حل می‌کنند ولی در مقابل آنها افرادی هستند که هم دعا می‎‌کنند و هم کار و تلاش بیشتری از خود نشان می‎دهند تا امورات بهبود یابد.

    این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند در قرآن بیان می‌کند که اگر انسانی فردی را از مرگ نجات دهد گویی همه مردم را نجات داده است که این نجات شامل نجات مادی و معنوی و اخلاقی است.

    آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: روحانیت باید تلاش مضاعفی در زمینه حفظ نسل جوان داشته باشند زیرا این نسل هم ممکن است زودتر آسیب ببینند و هم اینکه زودتر از دیگران جذب معارف دین می‌شوند.

    وی اظهارکرد: قرآن در ماه رمضان نازل شده است به این دلیل که در این ماه فضای روحانی در جامعه ایجاد می‌شود و دل‌ها برای پذیرش کلام الهی آماده تر است؛ بهترین فرصت برای خودسازی، ماه مبارک رمضان است و بهترین فرصت نیز استفاده از آیات الهی و آیات قرآن است.

    این مرجع تقلید گفت: در ماه رمضان، باید آیاتی از قرآن بیان شود که وحدت بین مسلمین را بیشتر کند؛ آیات بسیاری در قرآن کریم در خصوص وحدت مسلمین وجود دارد که مبلغان باید در سراسر کشور این آیات را برای مردم بیان کنند.

    وی افزود: روحانیون در ماه رمضان نباید وارد ماجراهای اختلاف برانگیز سیاسی شوند زیرا این مساله موجبات برهم زدن وحدت در کشور است؛ البته باید مردم را از خطرات دشمن نیز باخبر و آگاه کرد؛ اما این سخن به این معنی نیست که در کنار یک جناح سیاسی قرار بگیرند.

    آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: مبلغان باید نسبت به اصول انقلاب و اسلام و نظام حساس باشند و این امور را تقویت کنند؛ نکته دیگر نیز آن است که باید برای مردم تبیین کرد که ماه رمضان ماه آشنایی بیشتر به اصول و فروع اسلام و نیکوکاری است.

    وی اظهارکرد: ایشان افزودند: ماه رمضان، ماه روز، معرفت، نیکوکاری و ماهی است که باید کینه‌ها را از سینه‌ها شستشو داد؛ در این ماه باید اختلافات خانوادگی را کاهش داد و مبلغان در این زمینه می‌توانند نقش مهمی داشته باشند؛ مبلغان باید مردم را به ازدواج و ساده زیستی و آسان گیری در زندگی و ازدواج سوق دهند.

    این مرجع تقلید بیان کردند: صداوسیما و رسانه‌ها نقش مهمی در اصلاح و ارشاد مردم دارند و باید با برنامه سازی مناسب، موجی از اصلاح مفاسد اخلاقی و اجتماعی، در کشور ایجاد شود.

    آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به ممنوعیت حج امسال گفت: زمانی که مسوولین حج کشور مشاهده کردند که عربستان به دنبال تحمیل مسایل خلاف عزت به کشورمان هستند، این مسایل را نپذیرفتند؛ عربستان به دنبال انتقام از ایران در شکست‌هایی است که در منطقه خورده است.

    وی تصریح کرد: عربستانی‎ها حج را سیاسی کرده‎اند درحالی که خداوند متعال بیان کرده است که در مساله حج، همه مساوی هستند ولی سعودی‌ها این حرم را ملک شخصی خود کرده اند و به دنبال انتقام از شکست‌هایی هستند که در این سالها از کشورمان متحمل شده‌اند.

    این مرجع تقلید تصریح کرد: امام جمعه مدینه و مکه و مفتیان سعودی در خطبه نماز جمعه خود به حدی علیه شیعیان تبلیغ می کنند که شیعیان در معرض افراد بسیاری هستند که علیه آنها تحریک شده‌اند؛ سعودی‌ها شیعه ستیزی عجیبی علیه ما به راه انداخته اند و خطرات بسیاری شیعیان را تهدید می‌کردند.

    آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: قطعا در این تعطیلی حج یک مصلحت الهی وجود داشته است؛ ولی باید گفت که حرمین شریفین باید زیر نظر جمعی از علمای جهان اسلام اداره شود زیرا این مراسم و حرم ملک آل سعود نیست.

    وی گفت: این شورای مدیریتی حج قطعا در کوتاه مدت عملی نیست ولی باید بذر این مساله پاشیده شود تا در سالهای آینده به نتیجه برسد؛ باید ترتیباتی اتخاذ شود که برنامه های حج و زیارت خانه خدا و زیارت مدینه زیر نظر جمعی از علمای صالح جهان اسلام باشد؛ روزی فرامی رسد که سعودی ها مجبور شوند که این شورا را بپذیرند.

    وی افزود: مکه و مدینه در ایام حج باید به شکل منطقه آزاد اداره شود و اجازه دهند که مسلمانان به راحتی بتوانند زیارت کنند؛ اگر اداره حج شورایی انجام شود قطعا عملکرد اداره این مراسم توسعه می‌یابد؛ این مسایلی که در حج سال گذشته رخ داد نخستین باری نبود که شاهد این فجایع بودیم بلکه در سال‌های گذشته نیز نظیر این مسایل رخ می‌داد.

    این مرجع تقلید بیان کرد: نباید در کنار حج این همه برج ساخته شود؛ شاهزاده‌های سعودی از برج سازی‌های عظیم در کنار مکه به منافع سرشار می‌رسند ولی با این کار فجایع بسیاری را حادث شدند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.