همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر اکرم(ص) از جمله عوامل تمامکننده نماز است.
«زکات فطره» به اتفاق شیعه و سنى، در پایان ماه مبارک رمضان واجب است و در متون دینى براى آن، فلسفه و فواید متعددى برشمرده است که مهمترین آنها عبارت است از:
۱- دادن زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه میشود. شیخ صدوق(ره) صاحب کتاب «من لایحضره الفقیه» در روایتی از امام صادق(ع) آورده است:
قال أبو عبد الله علیهالسلام: «إن من تمام الصوم إعطاء الزکاه – یعنی الفطره – کما أن الصلاه على النبی صلى الله علیه وآله من تمام الصلاه لأنه من صام ولم یؤد الزکاه فلا صوم له إذا ترکها متعمدا، ولا صلاه له إذا ترک الصلاه على النبی صلى الله علیه وآله، إن الله عز وجل قد بدأ بها قبل…»
امام صادق علیهالسلام فرمود: همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام کننده و کمال بخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر اکرم(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز است؛ چرا که هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند پس مانند آن است که روزهای نگرفته است همانگونه که هر گاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر حضرت رسول(ص) نفرستند مانند آن است که نماز نگزارده است… .
۲-دادن زکات فطره موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مىشود. در روایتی از امام صادق(ع) که مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی نقل کرده، چنین آمده است:
عن أبی عبد الله(ع) قال: اذهب فأعط عن عیالک الفطره وأعط عن الرقیق واجمعهم ولا تدع منهم أحدا، فإنک أن ترکت منهم إنسانا تخوفت علیه الفوت، قلت: وما الفوت؟ قال: الموت.
راوی میگوید: امام صادق(ع) به من فرمود از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم. راوی میگوید عرض کردم منظور از فوت چیست؟ حضرت فرمود: مرگ.
۳- محدث نوری در «مستدرک وسائل الشیعه» عنوان شده، دادن زکات فطره باعث سلامتى جسم و پاکسازى روح از رذایل اخلاقى است. در روایتى در تفسیر آیه شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا» آمده است: منظور از تزکیه، زکات فطره است.
ثبت دیدگاه