حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
شایع‌ترین مشکل گوارشی در ماه رمضان
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 23:02
  • شناسه : 3436
    بازدید 7
    2

     یک فوق تخصص گوارش و کبد در همدان گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در ماه رمضان ریفلاکس معده و تشدید علائم آن است. دکترعلیرضا خلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی در ماه رمضان یک وعده غذایی در سحر به وعده‌های غذایی اضافه می‌شود و به دنبال آن هم فرد استراحت می‌کند، شرایط […]

    پ
    پ

     یک فوق تخصص گوارش و کبد در همدان گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در ماه رمضان ریفلاکس معده و تشدید علائم آن است.

    دکترعلیرضا خلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی در ماه رمضان یک وعده غذایی در سحر به وعده‌های غذایی اضافه می‌شود و به دنبال آن هم فرد استراحت می‌کند، شرایط ایجاد ریفلاکس فراهم می‌شود.

    وی افزود: ریفلاکس معده به حالتی می‌گویند که در آن محتویات معده و اسید معده برگشت پیدا می‌کند و شخص دچار حالت تهوع، احساس سنگینی و سوزش سردل می‌شود.

    این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: استراحت بلافاصله پس از خوردن سحری، موجب تشدید علائم ریفلاکس شده و باعث می‌شود که روزه‌داران هنگام بیداری در صبح احساس سنگینی معده و حالت تهوع داشته باشند. همچنین احساس برگشت محتویات غذا و معده نیز موجب آزار آن‌ها می‌شود.

    خلیلیان تاکید کرد: افرادی که سابقه ریفلاکس معده را داشته‌اند در ماه رمضان علائم ریفلاکس در آن‌ها تشدید می‌شود. ایجاد حداقل دو ساعت فاصله میان خوردن سحر و استراحت، درصد زیادی از علائم ریفلاکس را در افراد کاهش می‌دهد.

    خلیلیان تصریح کرد: روزه‌داران سعی کنند در وعده سحر مایعات زیادی ننوشند؛ چراکه مصرف زیاد مایعات موجب پرشدن حجم معده شده و خود باعث ریفلاکس معده می‌شود. مصرف غذاهای چرب را نیز به حداقل برسانید؛ چراکه روند تخلیه معده را با کندی مواجه می‌کند و موجب باز شدن دریچه میان معده و مری می‌شود. همچنین نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا باعث تشدید علائم ریفلاکس در روزه‌داران می‌شود.

    خلیلیان افزود: استفاده از قرص‌هایی مانند فاموتیدین و رانیتیدین تا درصد زیادی به کاهش علائم ریفلاکس و پیشگیری از آن کمک می‌کند؛ به طوری که در هنگام سحر از یک عدد رانیتیدین یا فاموتیدین برای کاهش اسید معده استفاده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.