مهمترین عمل در ماه مبارک رمضان که در روایات ما به عنوان ماه مهمانی خداوند متعال معرفی شده «روزه» است. روزه علاوه بر آثار فردی، اجتماعی و دنیایی، آثاری را در آخرت میتواند به دنبال داشته باشد.
آنچه در ادامه می خوانید آثار آخرتی روزه است:
در جلد نهم تفسیر منهج الصادقین صفحه ۴۰۰ آمده است که حضرت محمد(ص) می فرماید: یقول الله تعالی یا اولیایی طال ما نظرت الیکم فی الدنیا و قد قلصت شفاهکم عن الاشربه و غارت اعینکم و خمصت بطونکم فکونوا فی نعیمکم و کلوا واشربوا هنیئا بما اسلفتم فی الایام الخالیه؛
خداوند بزرگ در بهشت خطاب به روزه داران واقعی می فرماید: ای دوستان من در دنیا بسیار شما را دیدم که از شدت تشنگی و گرسنگی لبهایشان به هم چسبیده بود و چشم هایتان فرورفته و شکم هایتان باریک و لاغر شده بود.
پس امروز در نعمت های بهشت راحت باشید و از غذاها و نوشیدنی های آن بخورید و بیاشامید، عوض آن گرسنگی و تشنگی که در دنیا به خاطر روزه کشیدید.
«امان من الجوع والعطش یوم القیامه»؛
روزه باعث می شود روزه دار واقعی از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان بماند.
«یعطیه الله براءه من النار»؛
خداوند بزرگ روزه دار واقعی را از آتش جهنم نجات می دهد
«انّ فی الجنه بابا یقال له الریان فاذا کان یوم القیامه قیل أین الصائمون فاذا دخلوا اُغلق فیشربون منه فمن شرب منه لم یظمأ ابدا»؛
در بهشت دری است که نام آن ریّان است. روز قیامت که فرا می رسد گفته می شود که کجایند روزه داران هنگامی که از این در داخل شدند بسته می شود، در آنجا به وسیله نوشیدنی های بهشتی از آنها پذیرایی خواهد شد و هر کس از آن بنوشد دیگر تشنه نخواهد شد.
در جلد ۹۳ بحارالانوار آمده است:
«الصِّیَامُ جُنَّهٌ، وَحِصْنٌ حَصِیْنٌ مِنَ النَّارِ.»؛ روزه سپر و دژ مستحکمی در برابر آتش جهنم است.
«… وَالصِّیامُ جُنَّهُ العَبدِ المُؤمِنِ یَومَ القِیامَهِ کَما یَقی أحَدَکُم سِلاحُهُ فِی الدُّنیا…»؛
همانطوری که اسلحه در دنیا سپر و وسیله دفاع در برابر دشمن است، روزه نیز سپر و وسیله و حافظ انسان مؤمن در روز قیامت از آتش جهنم است.
رسول خدا(ص) فرمود: «اذا کان یوم القیامه یخرج صوام من قبورهم یعرفون بریح صیامهم، افواهم اطیب من ریح المسلک، یلقون بالمواعد و الاباریق مختمه بالمسک فیقال لهم: کلوا فقد جعتم و اشربوا فقد عطشتم ذروا الناس یستریحوا فقد عییتم اذا استراح الناس، فیأکلون و یشربون و الناس معلقون فی الحساب فی عناء و ظماء»؛
هنگامی که روز قیامت فرا می رسد روزه داران از قبرهایشان بیرون می آیند در حالی که به خاطر بوی روزه شناخته می شوند. بوی دهانشان بهتر از مشک است و با غذاهای خوشمزه بهشتی و ظرف های مخصوص که پر از نوشیدنی های گوارا است در حالی که دست نخورده، در بسته و در آن ظروف بوی مشک می دهد پذیرایی می شوند.
به روزه داران واقعی گفته می شود از این غذاهای لذیذ و نوشیدنی های بهشتی بخورید و بیاشامید. زیرا شما در اثر روزه دنیا گرسنگی و تشنگی را (به خاطر رضای خدای سبحان) تحمل نموده اید.
کسانی که اهل روزه و نماز نبودند رهایشان سازید زیرا آن زمانی که شما سختی ها و مشکلات را (به خاطر خشنودی خداوند) تحمل می کردید آنها در دنیا دنبال استراحت زودگذر بودند پس شما هم به خاطر عمل صالح در دنیا از نعمت های دائمی بهشت بخورید و بیاشامید.
در آن هنگامی که روزه داران در ناز و نعمت و از لذات بهشتی استفاده می کنند، روزه خواران و بی نمازها سرگردان و متحیرند و از سختی و تشنگی آن روز زجر می کشند و منتظر حسابرسی هستند.
امام صادق(ع) فرمود: للصائم فرحتان فرحه عند افطاره و فرحه عند لقاءریه عزوجل
در دو موقع برای روزه دار شادابی و سرور است؛ یکی سرور در وقت افطار و سرور دیگر در روز قیامت در محضر پروردگار بزرگش است.
ثبت دیدگاه