حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آداب و رسوم مسلمانان اندونزی در استقبال از ماه مبارک رمضان
  • ۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 19:23
  • شناسه : 2677
    بازدید 11
    1

    در اندونزی، انواع رسم منحصر به فرد در استقبال از ماه رمضان وجود دارد که مسلمانان به عنوان نشانه ای از قدردانی از نعمت و فرصت ماه مبارک، مراسم مختلف را برگزار می کنند. به گزارش مهر، اندونزی کشوری با تنوع فرهنگ و رسوم در بین کشور های جهان شناخته شده است. رسم و رسوم […]

    پ
    پ

    در اندونزی، انواع رسم منحصر به فرد در استقبال از ماه رمضان وجود دارد که مسلمانان به عنوان نشانه ای از قدردانی از نعمت و فرصت ماه مبارک، مراسم مختلف را برگزار می کنند.

    به گزارش مهر، اندونزی کشوری با تنوع فرهنگ و رسوم در بین کشور های جهان شناخته شده است. رسم و رسوم و فرهنگ اندونزی مخصوصا در ماه مبارک رمضان قابل توجه است.   اندونزی به عنوان بزرگترین کشور اسلامی در جهان که اکثریت مردم آن مسلمان هستند در ماه مبارک رمضان دارای رسم و رسوم متنوع در سراسر این کشور می باشند.

    در اندونزی، انواع رسم منحصر به فرد در استقبال از ماه رمضان وجود دارد که به عنوان نشانه ای از قدردانی از نعمت و فرصت ماه مبارک، مراسم مختلف را برگزار می کنند.

    موارد زیر برخی از رسم استقبال از ماه مبارک رمضان از مناطق مختلف در اندونزی تقدیم می شود:

    ۱.    رسم مونگاهان در سوندا

    در منطقه جاوه غربی که اکثرت مردم از قبیله سوندا(Sunda)  هستند رسم مونگاهان وجود دارد. مونگاهان  (Munggahan) رسمی است که سوندای ها برای اظهار خوشحالی از رسیدن ماه مبارک رمضان، برگزار می کنند. در رسم مونگاهان همه ی اعضای خانواده و حتی دوستان جمع می شوند و از هم دیگر طلب حلالیت و عفو می کنند و اولین سحری در ماه رمضان را باهم می خورند.

    ۲.    رسم نیاراق بین  بتاوی ها

    رسم که در قبیله بتاوی(Betawi)  در استقبال ماه مبارک رمضان انجام می دهند رسم نیاراق (Nyorog)  نامیده می شود. در رسم نیاراق، مردم به خانه بزرگتر های مثل پدر بزرگ مادر بزرگ، عمو و دایی ها سری می زنند و غذایی به عنوان هدیه برای آنها می برند. هدیه نیاراق به طور معمول شامل مواد غذایی خام می باشد و به دیگر اعضا خانواده می دهند.

    ۳.    پادوسان در جوگجاکارتا و جاوه میانه

    پادوسان (Padusan)  آن چنان هیجان انگیز است که  من و تو قطعا آن را واقعا هیجان انگیز می دانیم. بله، مردم در منطقه جوگجاکارتا(Yogyakarta)  و جاوه میانه (Jawa Tengah) قطعا با رسم پادوسان آشنا هستند. پادوسان یک رسمی است برای استقبال از ماه مبارک رمضان که مردم در این منطقه آن انجام می دهند. در این رسم، با حمام یا دوش گرفتن در چاه و یا چشمه های آب انجام می شود. مفهوم رسم پادوسان این است که بدن روزه داران از حیث درون و ظاهر پاک شود.

    ۴.    بالیماو در پادانگ

    رسم بالیماو(Balimau)  در پادانگ  (Padang)دارای هیجان مثل رسم پادوسان می باشد. رسم بالیماو یک رسم بین مردم پادانگ برای استقبال از ماه مبارک رمضان که مشابه رسم پادوسان است. رسم بالیماو خود تمیز کردن و یا حمام کردن با هم در رودخانه و یا حمام است.   رسم بالیماو معمولا از طلوع تا غروب قبل از ماه رمضان به طول می انجامد. بالیماو به معنی که به تمیز کردن ظاهر و باطن خود است تا کاملا آماده اجام عبادت در ماه مبارک رمضان باشیم.

    ۵.    رسم جالور پاچو کوانتان سیعیعی در ریؤو

    این رسم مثل مسابقات قایقرانی می باشد که توسط مردم کوانتان ریؤ (Riau)  اجرا می شود. این مسابقه دررودخانه های جزیره ریؤ و با استفاده از قایق های سنتی برگزار می شود. مردم برای دیدن این رسم به خیابانها می آیند. رسم جالور پاچو (Jalur Pacu) با بالیماو کاسایی یا طهارت قبل از غروب آفتاب به پایان می ر سد.

    ۶.    رسم مئوگانگ در ننگرا  آچه دارالسلام

    جامعه سرامبی مکه دارای یک رسم مئوگانگ (Meugang) برای استقبال از ماه مبارک رمضان می باشند. مئوگانگ یک رسم ذبح یک بز یا گاو است. گفته شده است که رسم مئوگانگ در سال ۱۴۰۰ میلادی آغاز شد، یا از زمان پادشاهان آچه.

    ۷.    دوگدران در سمارانگ، جاوه میانه

    در حال حاضر در شهر سمارانگ(Semarang)  یک رسم به اسم دوگدران(Dugderan)  برای استقبال از ماه مبارک وجود دارد. دوگدران از کلمه دوگ و در می باشد. کلمه دوگ از صدای طبل مسجد که چند بار به عنوان نشانه ای از شروع ماه مبارک رمضان گرفته شده و در از صدای توپ جنگی که همراه با ضرب طبل مسجد. در حال حاضر صدای توپ جنگی با صدای ترقه و یابلدورنیعنی ساقه بامبو گود بعد در محتویات آب و سپس با کاربید شعله مشتعل جایگزین شده است.

    ۸.    شورانگیزی دانداگان در کودوس جاوه میانه

    از سمارانگ به طرف کودوس  (Kudus)می رویم. کودوس دارای رسم دانداگان(Dandangan)  برای استقبال از ماه مبارک می باشد. دانداگان یک فعالیت انتظار برای اعلام شروع اولین روز در ماه رمضان است. از آنجا که تعداد زیادی از مردم جمع شدند، رسم دانداگان سپس تکامل یافته برای منتظر اعلام رسمی از مناره مسجد کودوس در باره ی اولین روز در ماه رمضان، بلکه فروشنده ها به بهره برداری از کالا های متنوع در آن محل کسب و فروش می کنند. در حال حاضردانداگان هم به نوع بازار شب در اطراف مسجد مناره کودوس برگزار می شود.

    ۱-لذت برنج لماع در رسم مالاماع غرب سوماترا

    در استقبال از ماه مبارک رمضان مردم سوماترای غربی(Sumatera Barat)  دارای یک رسم به نام مالامانگ(Malamang)  می باشند. رسم مالامانگ جمع شدن و فعالیت ها ی کار با هم برای درست کردن برنج مالامانگ می باشد. این رسم دو روز قبل از ماه رمضان انجام می شود. خصوصیات این رسم، با استفاده از بامبو های قطع شده برای گذاشتن برنج می باشد. این برنج را معمولا به پدر و مادر  به عنوان طلب عفو هدیه می دهند.

    ۲-لذت آپم هنگام مگعان در سورابایا، جاوا شرقی

    قبل از شروع ماه رمضان مردم سورابایا(Surabaya)  انجام رسم به نام مگعان (Megengan) گفته شده است که این رسم از زمان سننآمپل آغاز شده است. این رسم در اطراف مسجد آمپل، سورابایا انجام می شود. مگعان یک رسم پختن آپم (نوعی غذا) است وبعداً با هم خورده است. رسم با هم غذا خوردن آپم به این معنی عذرخواهی به بستگان و دوستان می باشد.

    ۱۱.  صمیمیت هنگام انجام رسم نیدرن

    هنگامی که ماه رمضان رسید جامعه جاوا به رسم نیدران(Nyadran)  مشغول می شوند. رسم نیدران در دهم ماه رجب در آرامگاه پدر و مادر آغاز می شود. رسم نیدرن با دعا و نماز برای پدر و مادر متوفی آغاز می شود. پس از دعا دست جمعی رسم نیدران با برگزاری گندورن غذا خوردن با هم ادامه یافت.

    ۱۲.  رسم پرلان اونگاهان در بانیوماسجاوا مرکزی

    مردم دربانیوماس(Banyumas)  یک جشن عظیمی را به نام پرلان(Perlon)  برای  استقبال ماه رمضان برگزار می کنند. انواع غذاهای سنتی در این جشن آماده می شود، از جمله گوشت و سبزیجات که  هر دو منو منحصر به فرد باید توسط مردان  که تعداد  آن باید ۱۲ نفر باشد، و یا تعداد آن می توان با تعداد بز یا گاو قربانی کند.

    موارد بالا بیان  برخی از رسم  استقبال ماه مبارک رمضان در مجمع الجزایر اندونزی است. البته  رسم های زیادی وجود دارد که در فرصت دیگر موکول می کنیم. حلول مبارک ماه رمضان مبارک باد. امیدوارم همه اعمال ما مورد قبول خداوند قرار گیرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.