مبطلات روزه که در رساله ها آمده و تقریبا عموم مردم با این مبطلات آشنا هستند، فقط مربوط به ماه مبارک رمضان نیست و در روزه مستحبی و روزه قضای رمضان نیز جاری خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که تقدیم نگاه شما می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان، روز شهادت امیرالمؤمنین (ع) و روز قدر است و خوب است که روایتی را به این مناسبت عرض کنیم که در خطبه شعبانیه وقتی رسول بزرگوار اسلام (ص) مطالبی را فرمودند، حضرت شروع به گریه کردند.
«ثُمَّ بَکَی فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکِیکَ فَقَالَ یَا عَلِیُّ أَبْکِی لِمَا یَسْتَحِلُّ مِنْکَ فِی هَذَا الشَّهْرِ کَأَنِّی بِکَ وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّکَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَهِ ثَمُودَ فَضَرَبَکَ ضَرْبَهً عَلَی قَرْنِکَ فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیَتَکَ. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِکَ فِی سَلَامَهٍ مِنْ دِینِی. فَقَالَ علیهالسلام فِی سَلَامَهٍ مِنْ دِینِکَ/ سپس گریست. گفتم: ای پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟ فرمود: ای علی! بر این میگریم که حرمت تو را در این ماه میشکنند. گویا میبینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی، که نگونبختترینِ اوّلین و آخرین، همو که برادر پی کننده ناقه قوم ثمود است، برمیخیزد و بر فرق سرت ضربتی میزند و محاسنت، از خون سرت رنگین میشود. گفتم: ای پیامبر خدا! آیا در آن حالت، دینم سالم است؟ فرمود: دینت، سالم است».
پس آنچه که برای ما باید مهم باشد، سالم ماندن دین و اعتقادات و اعمال و رفتار ماست.
و اما احکام ماه مبارک رمضان؛
چند نکته را به عنوان قاعده کلی عرض می کنم.
یک نکته اینکه مبطلات روزه که در رساله ها آمده و تقریبا عموم مردم با این مبطلات آشنا هستند، فقط مربوط به ماه مبارک رمضان نیست و در روزه مستحبی و روزه قضای رمضان نیز جاری خواهد بود.
بنابراین در روزه مستحبی یا قضا هم اگر کسی عمداً بخورد و بیاشامد، آن روزه باطل است؛ البته در روزه مستحبی کفاره و قضا ندارد و در روزه قضا هم قبل از ظهر می تواند روزه را بشکند؛ اما بعد از اذان ظهر اگر مبطلی را عمداً انجام دهد، روزه قضا باطل است و کفاره هم خواهد داشت.
در روزه ماه مبارک رمضان اگر عمداً کاری را انجام دهد که مبطل باشد، فرقی ندارد که در چه زمانی از روز باشد و در هر صورت، روزه باطل است و کفاره روزه خواری عمدی را خواهد داشت.
مبطلات سهوی در روزه رمضان یا در روزه قضا یا در روزه مستحبی و یا روزه استیجاری و نذری تفاوتی ندارد؛ یعنی این قانون که می گوییم اگر کسی سهواً آب یا غذا بخورد، روزه او باطل نیست، فقط برای روزه رمضان نیست؛ بلکه برای دیگر روزه ها هم جاری خواهد شد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ثبت دیدگاه