حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ارتباط معنوی کسب شده در ماه رمضان را حفظ کنیم
  • ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت: 22:11
  • شناسه : 1767
    بازدید 19
    0

    یک عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه بعد از ماه مبارک رمضان باید همچنان ارتباطمان را با خداوند با مسائل اخلاقی، معنوی و روحی حفظ کنیم، گفت: یعنی آن سرمایه ای را که در ماه رمضان به دست آورده ایم خرجش کنیم و از آن استفاده کنیم. حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان […]

    پ
    پ

    یک عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه بعد از ماه مبارک رمضان باید همچنان ارتباطمان را با خداوند با مسائل اخلاقی، معنوی و روحی حفظ کنیم، گفت: یعنی آن سرمایه ای را که در ماه رمضان به دست آورده ایم خرجش کنیم و از آن استفاده کنیم.

    حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گفتگو با مهر در مورد اینکه آفتهایی که می تواند ره توشه معنوی ماه مبارک رمضان را به خطر بیندازد چیست، گفت: در روایات ما آمده است که «حب الدنیا رأس کل خطیئه» یعنی محبت دنیا در رأس همه خطاها و اشتباهات انسان است.

    وی افزود: ماه رمضان فرصتی بوده و هست که انسان قدری از لذائذ دنیا فاصله بگیرد و لذائذ معنوی را احساس کند ولی بعد از ماه رمضان دوباره انسان وارد زندگی معمولی دنیای خودش می شود و مشغول کار و تلاش برای خوردن و زندگی کردن و خوابیدن و همین فعالیتهای عادی دنیوی و معیشتی می شود. عموما همین طور هستیم  یعنی روی ریل عادی زندگی می افتیم. اینجاست که باید توجه و معرفت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم همچنان ارتباطمان را با خداوند با مسائل اخلاقی، معنوی و روحی حفظ کنیم و آن سرمایه ای را که در ماه رمضان به دست آورده ایم خرجش کنیم و از آن استفاده کنیم. بنابراین عنصر توجه و معرفت را مهمترین و مؤثرترین عنصر در حفظ و بقای روحیه رمضان در انسان می دانم.

    این پژوهشگر در مورد اینکه یک مسلمان باید چگونه از ماه رمضان خارج شود و آداب خداحافظی با ماه رمضان چیست عنوان کرد: خداحافظی تعبیر خوبی نیست. نباید به خودمان تلقین کنیم که از ماه مبارک رمضان داریم خداحافظی می کنیم؛ بلکه باید ماه رمضان را فرصتی بدانیم که دارد از دست ما می رود و باید تلاش کنیم با زحمت برکات این ماه را در خودمان نگه داریم، ولی دعاهایی هم در صحیفه سجادیه مثل دعای وداع با رمضان داریم.

    وی با تاکید بر اینکه به مثل دیدار با شخصیت بزرگ و ارزشمندی که وقتمان رو به اتمام است حالت التماس دیدار دیگری داریم ماه رمضان هم همین طور است باید از خدا التماس کنیم که دوباره ماه مبارک رمضان ما را به حضور بپذیرد و توفیق داشته باشیم عمرمان طولانی شود و از فیوضات رمضان استفاده کنیم. در ماه مبارک رمضان برکات خداوند عام است ما هم گوشه ای قرار بگیریم و مشمول عنایت خداوند قرار بگیریم. این حالت استغاثه و التماس و درخواست را داشته باشیم که مجددا مورد رحمت خداوند در ماه رمضان قرار بگیریم.

    این استاد حوزه و دانشگاه در مورد اینکه اهمیت و جایگاه عید فطر در فرهنگ و اعتقادات مسلمانان چیست و چگونه انسان مسلمان می تواند عیدی واقعی در پایان ماه مبارک رمضان داشته باشد یادآور شد: عید فطر برای آنهایی که روزه گرفته اند نوعی شادی و نشاط معنوی باطنی را به ارمغان می آورد؛ به خاطر اینکه احساس رضایتمندی به انسان می دهد یعنی در روز عید فطر انسانهای مومن و روزه دار احساس رضایتمندی از اینکه خداوند عالم از آنها راضی است می کنند.

    عضو هئیت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه ابراز کرد: اینکه روزه گرفتید زحمت کشیدید و سعی در خودسازی کردید حالا نشاطی باطنی به شما دست می دهد. حس رضایتمندی خوبی دارید زیرا خداوند در اعتقادات ما بالاترین مقام عالم هستی است و او مظهر همه خیرات و برکات و مبدأ قدرت و احیاء و خلق و آفرینش است. وقتی در ماه رمضان اطاعت او را می کنیم و به عید فطر می رسیم احساس می کنیم که خداوند از ما راضی است. مصداق این آیه شریفه «یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّه إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیهً مَرضیه» احساس می کنیم که در پیش خداوند هستیم و خداوند به ما لبخند می زند و با ما می خندد و احساس رضایت و خشنودی دارد.

    حجت الاسلام غرویان ادامه داد: این اوضاع برای ما از نظر روحی و باطنی بسیار ارزشمند است. از نظر سیاسی هم در نماز عید سعید فطر رهبر و رهبران جامعه و علما و سیاستمداران و حاکمان هم مسائل معنوی را گوشزد کنند و هم مسائل جهان اسلام را مطرح کنند. به خصوص که امسال جریان داعش خبیث را داریم که بنام اسلام جنایت می کند و مشکلات مردم غزه و سوریه و عراق و افغانستان و مصر را هم داریم؛ ضمن اینکه نهضت بیداری اسلامی هم در منطقه وجود دارد ؛ اینها مسائل مربوط به جهان اسلام هستند که باید در خطبه های نماز عید فطر مطرح شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.