حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
اعلام میزان کفاره و فطریه از سوی برخی مراجع تقلید
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 10:07
  • شناسه : 16633
    بازدید 27
    1

    دفاتر مراجع عظام تقلید، مقدار و مبلغ فطریه رمضان سال ۱۴۰۲ را اعلام کردند. مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه رمضان ۱۴۰۲ اعلام کردند که بدین شرح است: * دفتر رهبر معظم انقلاب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه […]

    پ
    پ

    دفاتر مراجع عظام تقلید، مقدار و مبلغ فطریه رمضان سال ۱۴۰۲ را اعلام کردند.

    مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه رمضان ۱۴۰۲ اعلام کردند که بدین شرح است:

    * دفتر رهبر معظم انقلاب:

    مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است.

    ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است.

    * دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی:

    از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

    * دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی:

    فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان

    فطریه بدل از برنج ۲۰۰ هزار تومان

    کفاره غیرعمد ۱۵ هزار تومان

    * دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی:

    شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

    با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

    کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

    دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۷۲هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۸هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

    * دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

    بر اساس نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ دویست و چهل هزار تومان اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

    کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ هفتصد و بیست هزار تومان است.

    * حضرت آیت الله نوری همدانی:

    زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن که در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

    بر این اساس، قیمت قوت غالب گندم ۶۰ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۲۴۰ هزارتومان می باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند؛ در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود محاسبه نماید.

    همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۲هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز ۷۲۰ هزار تومان می باشد.

    * دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی:

    مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.

    همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد، به ازای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

    * دفتر حضرت آیت الله سبحانی:

    زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

    کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۸ هزار تومان است، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.