حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
امتیاز خاص الهی برای روزه‌داران؛ چرا باید در ماه مبارک رمضان روزه بگیریم؟
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 10:08
  • شناسه : 16419
    بازدید 3
    0

    مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق  و مجتهدان به نام تشیع درباره اهمیت روزه‌داری  در ماه مبارک رمضان بیان داشت: در این ماه، روزه باشیم، نه اینکه یک تجربه گرسنگی کشیده باشیم و نتیجه‌ای نگرفته باشیم، حضرت حق می‌فرماید: «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا اُجْزَی بِه» روزه را برای من می‌‌گیرند، من هم مزد شان هستم، هر […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق  و مجتهدان به نام تشیع درباره اهمیت روزه‌داری  در ماه مبارک رمضان بیان داشت: در این ماه، روزه باشیم، نه اینکه یک تجربه گرسنگی کشیده باشیم و نتیجه‌ای نگرفته باشیم، حضرت حق می‌فرماید: «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا اُجْزَی بِه» روزه را برای من می‌‌گیرند، من هم مزد شان هستم، هر که روزه را برای من بگیرد من مزدش هستم.

    ** مزد روزه‌دار چیست؟

    وی افزود: خدا می‌گوید، روزه را برای خدا می‌گیری، خدا مزدت است، خدا را داری؛ یعنی هر چه می‌‌خواهی به تو می‌دهد، خیلی است که «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا اُجْزَی بِه» من مزدش هستم.

    ** ادیان دیگر هم «روزه» داشتند

    آیت‌الله ناصری با بیان اینکه روزه‌داری در ادیان دیگر الهی هم بوده است،‌ ابراز داشت: این روزه در تمام امت‌های گذشته بوده است، حتی زمان حضرت آدم (ع)، آن زمان هم روزه بود، شریعت داشت، حضرت آدم (ع) هم پیغمبر اولوالعزم است، دارای شریعت است، احکام بود، روزه بود، نماز بوده است، اما نه به سبک ما.

    ** روزه ماه رمضان تنها مختص مسلمانان است

    وی ادامه داد: تمام امت‌های گذشته روزه را داشتند. روایت داریم امام محمدباقر می‌‌فرماید: در ماه ما هم نبوده است، ماه مبارک مختص به روزه انبیاء بوده است، اما امت‌ها در غیر این ماه روزه می‌ گرفتند، خداوند عالم به احترام خاتم‌‌الانبیاء (ص)، روزه را در این ماه مبارک رمضان گذاشت که ماه مبارک و خیلی با عظمت است.

    ** علت برتری برخی مکان‌ها و زمان‌ها

    این استاد اخلاق اظهار داشت: مثلاً فرض بفرمایید عظمت هر شی‌ای، زمانی، مکانی و حالی به واسطه آن امر عظیمی است که در آن زمان و در آن مکان واقع شده است، مثلا آسمان هفتم حالا در اصطلاحی که منجمین می‌گویند من نمی‌‌دانم، آسمان هفتم اشرف از جمیع آسمان‌ها است، چرا؟ چون عرش در آن است، آسمان چهارم افضل است از سایر آسمان‌ها است، چرا؟ چون «بیت المعمور» در آن است.

    ** ثواب نماز در حرم امام علی (ع)

    وی  گفت: مکه اشرف از همه زمین‌ها است، چرا؟ چون خانه خدا در آن است، مثلاً مدینه اشرف نسبت به جاهای دیگر است، چرا؟ چون قبر پیغمبر (ص) در آن است، نجف اشرف از همه جا است، چرا؟ چون قبر امیرالمؤمنین (ع) در آن است، ۲ رکعت نماز در حرم حضرت امیر (ع) خواندن ثواب ۲۰۰ هزار رکعت نماز را دارد.

     ** نازل شدن ۱۳۰کتاب آسمانی در ماه رمضان

    آیت‌الله ناصری تصریح کرد: پیغمبر (ص) می‌‌فرماید که ماه رمضان، افضل بهترین تمام ماه‌‌ها است، چرا؟ این فضلیت برای چیست؟ چون تمام کتاب‌های آسمانی که بر هر پیغمبری نازل شده است، در این ماه نازل شده است، شرافت دارد، تقریبا ۱۳۰ کتاب آسمانی داریم، اینطوری که از سابق نظرم است، که تورات و انجیل و زبور و قرآن چهار تایش است که در قرآن و جاهای دیگر اسم برده شده است، یکصد و سی تا کتاب آسمانی، این ها همه‌شان در ماه مبارک نازل شده است که عظمت ماه مبارک را می رساند.

    ** چرا ماه رمضان؟

    وی افزود: «شب قدر» مقدرات الهی برای عالم وجود، در ماه مبارک رمضان قرار دارد، این‌‌ها سبب مزیت این ماه شده است، خیلی ماه با عظمتی است، خداوند به احترام، به واسطه این جهات، این ماه را اشرف از همه ماه‌‌ها قرار داد. پیغمبر (ص) فرمود: اشرف از همه ساعات.

    ** اقامه نماز قبل از افطار ثوابی دیگر دارد

    این مجتهد به نام تشیع خاطرنشان کرد:‌ موقع افطار هم برادرها، خواهرها، حتی المقدور مقید باشید نماز را بخوانید و افطار کنید، ثواب دیگری دارد قبل از افطار نماز بخوانید، اجر، مقام، ثواب، درجه، عطر و جلوه دیگری این نمازتان دارد. بعد از نماز هم که می‌خواهید خانه بروید و سر سفره رسیدید، اول اینکه سر سفره رسیدید عجله برای افطاری نکنید. ۱۴ تا ۱۶  ساعت صبر کردید، ۲ دقیقه دیگر هم صبر کنید.

    ** سر سفره افطار دستانتان را بلند کنید و …

    وی ادامه داد: دستتان را بلند کنید سر سفره برای فرج امام زمان دعا کنید، خدا می‌داند دعایت مستجاب است، چند طایفه دعایشان مستجاب است، یکی شخص روزه دار موقع افطار، حضرت فرمودند: دعایش مستجاب است، خب برای فرج امام زمان دعا کنید که خداوند این شیعه را نجات دهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.