حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
در رمضان چه بخوانیم؟ (بسته پیشنهادی مطالعه در ماه رمضان)
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 16:58
  • شناسه : 16332
    بازدید 20
    0

    ۱. ادب فنای مقربان: شرح زیارت جامعه کبیره آیت الله عبدالله جوادی آملی نشر اسراء زیارت از برترین موهبت های الهی است که قلوب را جلا می دهد و به سوی معبود مصروف می دارد. «زیارت جامعه کبیره» یکی از برترین زیارات است، که با فقرات بلندش به اوج وجود ائمه اطهار (ع) و بلندای […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    ۱. ادب فنای مقربان: شرح زیارت جامعه کبیره
    آیت الله عبدالله جوادی آملی
    نشر اسراء

    زیارت از برترین موهبت های الهی است که قلوب را جلا می دهد و به سوی معبود مصروف می دارد. «زیارت جامعه کبیره» یکی از برترین زیارات است، که با فقرات بلندش به اوج وجود ائمه اطهار (ع) و بلندای هستی آنان نظر دارد و زمینه معرفت برتر و عرفان کامل تر آن ها را فراهم می کند.
    معارف فراوان، عمیق و گسترده این زیارت به تشریح و تبیین نیاز دارد تا هم مقام حقیقی آن ذوات مقدس مبرهن و هم میزان تأثیر و کارآمدی آنان در همهٴ عوالم وجود و شئون هستی، دانسته شود.

    کتاب ادب فنای مقربان اثر آیت الله العظمی جوادی آملی، کوششی است تا معارف فراوان، عمیق و گسترده زیارت جامعه کبیره تشریح و تیین شود تا هم مقام حقیقی آن ذوات مقدس مبرهن و روشن گردد و هم میزان تاثیر و کارآمدی آنان در همه عوالم وجود و شئون هستی دانسته شود.

    ۲. پندهای سعادت: سلسله مباحث اخلاقی آیت الله محمدمهدی شب زنده دار
    آیت الله محمدمهدی شب زنده دار
    دفتر نشر معارف

    مجموعه حاضر سلسله درسهای اخلاق و دغدغه های حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی شب زنده دار جهرمی است که در سالهای اخیر بیان شده و به کوشش حجت الاسلام روح الله شیرمهد تدوین گردیده است.

    محور سخنرانی های ایشان، آیات و روایات اخلاقی و بیان حکایات شنیدنی از سیره علمای بزرگ شیعه است که برای مشتاقان معارف الهی خواندنی خواهد بود.این مجموعه شامل ۴۳ درس است که در چهار فصل موعظه های قرآنی، توصیه های پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع)، درس آموزی از خاندان عصمت و طهارت(ع) و نعمت هایی برای رسیدن به تعالی تنظیم شده و در پایان کتاب مجموعه ای از کلمات قصار استاد ـ که از سخنرانی های ایشان استخراج شده ـ برای تأکید بیشتر آمده است.

    گردآورنده سعی کرده است مستندات فرمایشات این استاد حوزه علمیه قم را در پاورقی ذکر کند و در پایان هم برخی از شخصیت هایی که استاد در کتاب نام می برند و مخاطبان آشنایی کمتری با آنها دارند، معرفی شده اند.

    ۳. دعا
    آیت الله سیدعلی خامنه ای
    نشر انقلاب اسلامی

    کتاب «دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» از دیگر کتاب هایی است که انتشارات انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده که می تواند مونس خوبی برای شب های رمضان و روزهای روزه داری باشد.

    این کتاب به کوشش علیرضا برازش نوشته و در ۵ فصل گردآوری و تنظیم شده است.

    کتاب «دعا از منظر حضرت آیت الله خامنه ای …»از ۵ فصل تشکیل می شود؛ «معانی دعا، اجابت و ذکر»، «اهمیت دعا و ذکر»، «شرایط دعا، شروط اجابت»، «فواید و دستاوردهای دعا» و «در دعا از خدا چه بخواهیم؟» فصول کتاب را تشکیل می دهند که این فصل ها را ارجاعات و نمایه ها، همچنین نمونه ای از درخواست های ذکر شده در ماه مبارک رمضان همراهی می کنند.

    ۴. رسائل بندگی (دفتر اول و دوم)
    آیت الله مجتبی تهرانی
    نشر مصابیح الهدی

    رسائل بندگی مجموعه شش جلدی از مجموعه سخنرانی های آیت الله مجتبی تهرانی است که تاکنون ۲جلد آن با عناوین دفتر دل و حب به دنیا به چاپ رسیده است.

    جلد اول این مجموعه شامل ۲۹جلسه سخنرانی حضرت استاد در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۷۵ هـ ش بوده که بنا به اظهار نظر کارشناسان و محقّقان علوم اسلامی بحثی بسیار جامع و کاربردی است. آنچه بر اهمیت این اثر می افزاید، تأکیدات فراوان حضرت استاد در زمان حیاتشان بر انتشار این اثر بوده است.

    جلد دوم این کتاب نیز حاوی ۳۷ جلسه از سخنرانی های حضرت استاد در ایّام ماه مبارک رمضان سال۱۳۸۰ است .مهمترین موضوعات مطرح شده در این اثر عبارتند از:
    جمع بین دنیا و آخرت، حب به مال و جاه، سحر کردن دنیا، گذشتن از دنیا و …

    ۵. روزه؛ دریچه ای به عالم معنا
    اصغر طاهرزاده
    لب المیزان

    بحث «روزه؛ دریچه ای به عالَم معنا» سخنرانی استاد طاهرزاده در جمع دانشجویان تربیت معلم است.
    خصوصیت این مباحث در توجه کردن به روزه است در رابطه با نقشی که روزه در ابعاد باطنی و قلبی انسان ایفاء می کند.
    سخنران سعی دارد دست روزه دار را بگیرد و به کمک نیّتِ نابی که در روزه داری اش اراده می کند، او را به لایه های باطنیِ روح و روان و قلبش سیر دهد و راه های ظریف خودشناسی را که انسانِ روزه دار می تواند طی کند، مقابل او قرار دهد.
    توجه به روایات و سخنان عرفا در مورد روزه موجب تقویت اراده در روزه داری می گردد، لذا با مطالعه روایات مورد بحث، انسان احساس می کند با روزه داری خود راه های گمشده اش را می تواند بیابد.

    ۶. سجاده های سلوک(۲جلد)
    محمدتقی مصباح یزدی
    موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

    این کتاب حاصل سلسله گفتارها و درس های اخلاق حضرت استاد درباره مناجات خمس عشره حضرت امام سجاد علیه السلام است که به صورت جداگانه به شرح و بررسی هریک از مناجات ها می پردازد. این نوشتار که در دو مجلد و ۶۳ گفتار سامان یافته توسط حجت الاسلام والمسلمین کریم سبحانی تدوین و نگارش و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.
    جلد نخست این کتاب در ۳۶ گفتار به تشریح و بررسی مناجات اول تا هشتم از مناجات خمس عشره می پردازد. ۲ گفتار نخستین این کتاب توضیح معناشناختی مناجات و جایگاه آن در آموزه های دینی، مفهوم مناجات و پاره ای از مصادیق آن در قرآن و مناجات خداوند با بندگان خویش است.
    سپس، شرح مناجات تائبین به عنوان اولین مناجات از مناجات خمس عشره در ۶ گفتار بیان شده است. چرایی اعتراف معصومین علیهم السلام به قصور و کوتاهی، مفهوم، مراحل و موانع توبه، آثار زیان بار گناه، نقش خوف و رجا در جلب رحمت الاهی و زبان و مراحل استرحام از سرفصل هایی است که در شرح این مناجات آمده است.

    ۷٫ شب قدر
    آیت الله سید محمد حسینی بهشتی
    نشر بقعه

    کتاب شب قدر مجموعه سخنرانی های شهید دکتر بهشتی است که انتشارات بقعه آن را به چاپ رسانده است.

    این کتاب از سه بخش تشکیل شده است که گفتار نخست با عنوان «شب قدر» از مجموعه سخنرانی های دکتر بهشتی در مرکز اسلامی هامبورگ (آلمان ) استخراج شده است . همان گونه که از شیوه بحث پیداست ، روی سخن با مخاطبانی است که با معلومات متفاوت کنار یکدیگر قرار گرفته ، در عین سلیسی و روانی ، بر استدلال ها و شواهد عینی استوار است .
    گفتار دوم با عنوان «روزهای آخر زندگی حضرت علی (ع )» از مجموعه گفتارهای ایراد شده پس از بازگشت ایشان از آلمان برگزیده شده است . نگاه تاریخی به رویدادهای آخرین سالهای زندگانی امام علی (ع )، استناد به شواهد متقن و تصحیح باورهای غلط رایج در اذهان عامه ، که شیوه همیشگی ایشان در گفته ها و نوشته ها بوده ، اینجا نیز مشهود است .
    سومین بخش این اثر، متن خطبه متقین از کتاب شریف نهج البلاغه است که توسط دکتر بهشتی ترجمه و از میان دست نوشته های ایشان انتخاب شده است .

    ۸. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
    آیت الله سیدعلی خامنه ای
    صهبا

    در سال ۱۳۵۳ سلسله جلساتی با سخنرانی آیت الله خامنه ای جهت شناخت نظام مند اسلام به صورت یک مکتب برگزار گردید که در هر جلسه ، خلاصه ای از مباحث مطرح شده در آن جلسه، در یک برگ کاغذ در میان حاضرین پخش می شد که بعدها به دلیل استقبال زیاد مردم، این خلاصه ها در قالب این کتاب به چاپ رسید.

    کتاب حاضر کتابی منحصر به فرد در ارائه درست و کامل اندیشه اسلامی است. این کتاب با کتاب های متعددی که با عنوان اندیشه اسلامی یا اصول عقاید به رشته تحریر درآمده اند متفاوت است.
    نویسنده معتقد است که در بحثها و گزارشهای فکری اسلامی، سه خصوصیت مهم باید ملاحظه شود: ۱- باید از تجرد و ذهنیت خارج شده و جنبه عملی پیدا کند. ۲- به صورت پیوسته و نظام مند مورد بررسی قرار گیرد. ۳- در استنباط اصول اسلامی باید از منابع اصیل اسلامی استفاده کرد نه از سلایق شخصی.
    آنچه در این رساله آمده نموداری است از کوششی برای تامین این منظورها به صورت گزارشی از اسلام. در این سخنرانی ها کوشیده شده است که مهمترین پایه های فکری اسلام از سازنده ترین و زنده ترین ابعادش در خلال آیات رسا و روشن قرآن جستجو شود.
    این کتاب در چهار فصل تدوین شده است که عبارتند از: ۱- ایمان ۲- توحید ۳- نبوت ۴- ولایت.

    ۹٫ گامی در مسیر: خود سازی و عرفان برای جوانان
    جواد محدثی
    نشر بوستان کتاب

    کتاب گامی در مسیر: خود سازی و عرفان برای جوانان اثر جواد محدثی است که توسط بوستان کتاب به چاپ رسیده است. مطالب این کتاب، که موضوع آن خودسازی و عرفان برای جوانان میباشد با نثری روان و شیوا، لحنی صمیمی و خودمانی در موضوعات متنوع با جوانان سخن میگوید و معارف والا و ژرف دینی در زمینه خودسازی، سلوک و عرفان را بیان میکند.

    مخاطب اصلی این کتاب را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند که با استفاده از کتاب می توانند گامی در مسیر خودسازی بردارند.

    عناوین آمده در این کتاب شامل هستی در نگاه عارفانه، در قلمرو دل، خودسازی، سلوک اجتماعی و منزل واپسین است.

    ۱۰. گزیده جهاد اکبر امام خمینی (ره)
    امام خمینی(ره)
    دفتر نشر معارف

    کتاب جهاد اکبر یا مبارزه با نفس اثر گرانقدری از حضرت امام خمینی(ره) است که خود سال ها با سیر و سلوک و عبادت و معرفت این مسیر پر مخاطره را پیمود. مطالب این کتاب، تقریر بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی در نجف اشرف است که در آستانه ماه مبارک رمضان و ایام دیگر، خطاب به حوزه های علمیه ایراد فرمودند و بارها در داخل و خارج از کشور منتشر شده است. این اثر ماندگار به همراه پانوشته های توضیحی و بخش پایانی (باعنوان فرازهای برگزیده) از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است. عناوین آمده در این کتاب شامل سفارش به حوزه های علمیه، سفارش به طلاب، اهمیت تهذیب و تزکیه نفس، هشدار به حوزه ها، عنایات الهی، نکاتی از مناجات شعبانیه، حجاب های انسان، علم وایمان، قدم اول در تهذیب و هشدار است، این کتاب گزیده ای از کتاب جهاد اکبر امام خمینی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.