حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
احتمال پایین آمدن ذخایر خون در ایام نوروز و رمضان
  • ۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: 13:21
  • شناسه : 16096
    بازدید 3
    0

    سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه نوروز امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده است و احتمال می‌دهیم آمار اهدا کنندگان خون کاهش یابد، گفت: مردم در ماه مبارک رمضان می‌توانند از افطار تا سحر برای اهدای خون به مراکز فعال مراجعه کنند تا میزان ذخایر خون در این ماه کاهش پیدا نکند. سیاوش […]

    پ
    پ

    سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه نوروز امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده است و احتمال می‌دهیم آمار اهدا کنندگان خون کاهش یابد، گفت: مردم در ماه مبارک رمضان می‌توانند از افطار تا سحر برای اهدای خون به مراکز فعال مراجعه کنند تا میزان ذخایر خون در این ماه کاهش پیدا نکند.
    سیاوش پرندوش، مدیر کل دفتر روابط عمومی سازمان انتقال خون، درباره وضعیت اهدای خون کشور در ایام تعطیلات، به خبرنگار آنا، گفت: تعطیلات نوروزی امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده است و معمولا در این ایام به خاطر سفر‌های نوروزی و سختی اهدای خون هنگام روزه داری، آمار اهدای خون کاهش می‌یابد.

    وی ادامه داد: نکته مهم این است که مردم در ماه مبارک رمضان می‌توانند از افطار تا سحر برای اهدای خون به مراکز فعال مراجعه کنند تا میزان ذخایر خون در این ماه کاهش پیدا نکند.

    سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه سال جدید را با اهدای خون آغاز کنید گفت: در تمام استان‌ها عمده مراکز اهدای خون باز هستند.

    پرندوش درباره اهدای پلاکت نیز تاکید کرد: از آنجایی که طول عمر پلاکت سه روز است، اگر مراجعه کاهش یابد در تامین پلاکت دچار مشکل جدی می‌شویم، بنابراین لازم است که حتما مراجعه روزانه جهت اهدای خون یا اهدای پلاکت وجود داشته باشد تا سطح پلاکت حفظ شود.

    مدیر کل دفتر روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: به استناد استفتائات به عمل آمده و فتوای موجود از از علما و مراجع دینی از آنجا که اهدای خون نجات بخش جان انسان‌ها ست نه تنها باعث ابطال روزه نمی‌شود بلکه واجب کفایی نیز به شمار می‌آید.

    وی در پایان تاکید کرد: از همه مردم عزیز می‌خواهم ترس از ضعف و بی حالی پس از اهدای خون را کنار بگذارند و برای پیشگیری از بی حالی پس از اهدای خون روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات زیاد بخصوص نوشیدنی‌های شیرین مانند شربت مصرف کنند تا حجم خون آنان متعادل شود. همچنین با توجه به اینکه معمولا آب بدن روزه دار نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود بهتر است در صورت تمایل به اهدای خون هنگام سحر از غذا و مایعات به اندازه کافی استفاده شود و در همان ساعات اولیه روز یا پس از افطار اهدای خون صورت گیرد و مشروط به اینکه افطار سبک میل کرده باشند به اهدای خون اقدام کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.