حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 14 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
۳ راهکار ساده کنترل چاقی در ماه مبارک رمضان
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 21:03
  • شناسه : 1519
    بازدید 4
    0

    وجـود غذاهای لذیذ بر سر سفره‌های افطار باعث بروز چاقی در طول ماه مبارک رمضان می‌شود که باید برای کنترل آن راهکاری اندیشید. به گزارش فارس، رمضان ماه پاکسازی روح و جسم است ولی با این حال در کنار فضیلت‌های ماه مبارک رمضان، باید به این نکته توجه داشت که در سال‌های اخیر به دلیل […]

    پ
    پ

    وجـود غذاهای لذیذ بر سر سفره‌های افطار باعث بروز چاقی در طول ماه مبارک رمضان می‌شود که باید برای کنترل آن راهکاری اندیشید. به گزارش فارس، رمضان ماه پاکسازی روح و جسم است ولی با این حال در کنار فضیلت‌های ماه مبارک رمضان، باید به این نکته توجه داشت که در سال‌های اخیر به دلیل چشم و هم چشمی و تجمل گرایی رنگ و بوی سفره‌های افطار به جای در برداشتن رنگ و بوی معنویات به جایگاهی برای تشریفات و اشاعه فرهنگ اسراف تبدیل شده است. علیرغم پرهیز از خوردن و آشامیدن در طول روز، وجود غذاهای چرب و شیرین بر سر سفره‌های افطار امکان اضافه وزن را در طول ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران به وجود خواهد آورد.

    برای آشنایی بیشتر با راه‌های کنترل چاقی در ایام ماه مبارک رمضان با دو تن از کارشناسان تغذیه گفت‌و‌گویی صورت گرفته است.

    حرکات ورزشی سبک انجام دهید

    عنایت الله کلیج امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد درباره راه‌های کنترل چاقی در ماه مبارک رمضان گفت: وقتی ما ورزش می‌کنیم سطــح بالایی از اندروفین ترشـح می‌شود و در نتیجـه احساس خوبی را در ما به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که از نظر روحــی و روانی هوشیــارتر شویم و احساس خواب آلودگی و گرسنگی کمتری خواهیم داشت برای مثال انجام ورزش‌هایی مانند یوگا یا نرمش سبک قبل از افطار به احساس آرامش روحی و جسمی کمک می‌کند.

    وی با بیان اینکه ورزش با ماه مبارک رمضان منافاتی ندارد، اذعان داشت: ورزش اگر به‌ صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس افراد شده و استقامت فکری و صبر آنها را تقویت می‌کند.

    کلیج افزود: ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌‌کند، به طوری که ورزشکارانی که روزه می‌گیرند کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می‌شوند.

    این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ورزش ذخایر چربی بدن را کاهش می‌دهد، یادآور شد: ورزش تعادلی میان سوختن کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها صورت می‌دهد و در زمان روزه‌داری به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می‌شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می‌سوزاند.

    از پرخوری در طول شب جدا پرهیز شود

    این کارشناس تغذیه در ادامه با اشاره به اینکه انرژی ذخیره شده ناشـی از پرخـوری آخر شب باعث کاهش میزان متابولیسم و سوخـت و سـاز بدن می‌شود، خاطرنشان کرد: شب‌ها در این ایام کوتاه است و بیشتر افراد بلافاصله بعد از خوردن به رختـــخواب می‌روند و فرصتــی برای انجام فعالیت و سوخت و ساز بدن باقی نمی‌ماند.

    وی افزود: در طول شب به جای پرخوری و خوردن غذاهای چرب و شیرینی بهتر است از میوه‌های تازه و آب بیشتر استفاده کنید، زیرا میوه‌ها و سبزیجاتی که آب فراوانی دارند، باعث می‌شوند بیشتر غذا بخورید و همان مقدار کالری را دریافت کنید.

    کلیج متذکر شد: سبزی‌ها و میوه‌‌ها با داشتن مقادیر فراوان آب و کالری اندک برای کسی که قصد کاهش وزن دارد، بسیار مناسب است.

    داشتن خواب کافی از چاق شدن جلوگیری می‌کند

    یک متخصص تغدیه در ادامه با اشاره به اهمیت داشتن خواب کافی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: کمبود خواب در طول روز باعث احساس خستگی در فرد روزه‌دار می‌شود، بنابراین روزه‌داران هنگام افطار با مصرف مایعات کافی و غذای کم‌حجم و سبک، اوایل شب یعنی همان ساعات ۱۲-۱۱ شب،‌ استراحت کنند و بعد از سحر هم حتما استراحت داشته باشند.

    بهمن فروزنده افزود: خوردن غذاهای سنگین و چرب باعث می‌شود که احساس سنگینی پیدا کنید و نتوانید به راحتی بخوابید و کمبود خواب خود یکی از علل ایجاد اضافه وزن است.

    وی ادامه داد: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به این ترتیب اشتها کنترل خواهد شد.

    همانطور که اشاره شد داشتن خواب کافی، بهره‌مندی از یک رژیم غذایی مناسب، پرهیز از پرخوری و ورزش کردن از جمله راهکارهایی است که می‌توان با آن شکر حلاوت بهره‌مندی از یک ماه پر از خیر و برکت و برخورداری از یک جسم و روان سالم را یکجا به جای آورد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.