حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
قرآن معنای زندگی/ نمایشگاه ویژه ماه رمضان در حرم مطهر رضوی دایر شد
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ساعت: 17:34
  • شناسه : 14920
    بازدید 11
    0

    همزمان با ماه مبارک رمضان و به همت مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نمایشگاه «قرآن معنای زندگی» در جوار بارگاه منور امام هشتم (ع) برپا شده است. به گزارش تسنیم از مشهدمقدس، این نمایشگاه در حرم مطهر رضوی، بین باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) برپا شده و تا ۳۰ فروردین […]

    پ
    پ

    همزمان با ماه مبارک رمضان و به همت مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نمایشگاه «قرآن معنای زندگی» در جوار بارگاه منور امام هشتم (ع) برپا شده است.

    به گزارش تسنیم از مشهدمقدس، این نمایشگاه در حرم مطهر رضوی، بین باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) برپا شده و تا ۳۰ فروردین هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۴ میزبان زائران خواهد بود. «حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود میریان» مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار ما جزئیات و بخش‌های مختلف این نمایشگاه را تشریح کرده است.

    دو بخش نمایشگاهی برای کودکان و بزرگسالان

    فعالیت این نمایشگاه در دو بخش «کودک-نوجوان» و «بزرگسال» برنامه‌ریزی شده است. در بخش کودک  و نوجوان، مخاطبین گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال پس از شرکت در کارگاه‌ها و اجرای بازی‌ها به کلید بازگشایی رمز غرفه‌ها می‌رسند و گنج نهانِ محتوا که قسمتی از آیات طرح قرآن معنای زندگی است را پیدا می‌کنند.

    آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم یکی از برنامه‌های اصلی این بخش است که در قالب ۱۲ بازی رومیزی و سه سرگرمی فعال تدارک دیده شده است. این بازی‌ها شامل موضوعاتی برای آشنایی بچه‌ها با قواعد روخوانی قرآن است، از جمله: آشنایی با حروف الفبا، بازی‌های رومیزی فتحه، کسره، ضمه، تشدید، سکون، تنوین، حروف مقطعه، تنوین نزد همزه وصل، بازی فعال و کارتی وقف و همچنین سرگرمی‌هایی با موضوع تثبیت روخوانی و روان‌خوانی.

    در زمینه حفظ قرآن کریم هم کودکان و نوجوانان با شرکت در یک برنامه سرگرمی، به حفظ قرآن کریم می پردازند.

    از «وضو و نماز» تا نمایش عروسک

    یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه، بخش وضو و نماز است. در بخش وضو، کودکان و نوجوانان اشکالات وضوی خود را متوجه می‌شوند و رفع می‌کنند، در بخش نماز هم به منظور ایجاد انگیزه، مخاطبین مفاهیم اصول و فروع دین را در قالب یک بنر آموزشی «راز درخت سیب» می‌آموزند. تماشای یک نمایش عروسکی جذاب با داستان «سلیمان نبی و اهمیت نماز» دیگر برنامه نمایشگاه برای مخاطبان این گروه سنی است.

    دو بازی خاص برای کودکان و نوجوانان

    از این مرحله به بعد در این نمایشگاه، کودکان و نوجوانان با توجه به سن و جنس، تفکیک شده و به قسمت مربوط به خود مراجعه می‌کنند. کودکان در بازی تصویری «سجاده نور» شرکت می‌کنند و نوجوانان در بازی استراتژیک «راه و مسیر بهشت». هدف مشترک این بازی‌ها، علاوه بر فراگیری ارکان و اذکار نماز، فراهم آمدن لحظاتی خوش همراه با شادی و معنویت در جوار بارگاه مطهرحضرت رضا(ع) برای کودکان و نوجوانان و والدین آنان است.

    امام شناسی در سایه قرآن کریم

    در غرفه ویژه «امام شناسی در قرآن» نیز، تصویرخوانی نمایشگاهی اجرا می‌شود و سپس کودکان و نوجوانان  به میزهای بازی مرتبط مراجعه کرده و مفاهیم آموزشی فرا گرفته را تثبیت می کنند. قسمت ویژه «امام رضای مهربان» هم شامل سرگرمی حرکتی سه دسته‌ای است  که در آن، مخاطبین با سیره‌ عملی امام رضا(ع) در خواندن نماز و قرآن آشنا می‌شوند. هم چنین وقایع مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو را در بخش آموزش تفکر در می‌یابند و در انتها نیز حدیث شریف «سلسله الذهب» را فرا می‌گیرند.

    جشن عبادت و محفل قاری‌شو

    یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه، محیطی زیبا با فضاسازی جذاب است که در آن، برای نوجوانان «جشن عبادت» برپا می‌شود. «تونل نورانی»، «زمین بازی»، «مسیر مارپیچ» و … از جمله قالب‌های آموزش احکام در این بخش است و مخاطبین باید کلید طلایی نقشه گنج هستند را در تونل پیدا کنند.

    «محفل قاری شو» نیز ویژه قرائت آیات روی سربندهایی است که در ابتدای نمایشگاه، به مراجعه‌کنندگان داده شده است. غرفه «رزمنده» ویژه آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت‌هایی همچون رهبر معظم انقلاب و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، «غرفه سازندگی» ویژه آشنایی کودکان و نوجوانان با اختراع و نوآوری و اجرای بازی استراتژیک دفاع، از دیگر بخش‌های جذاب این نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان است.

    غرفه هایی برای «بزرگسالان»

    حجت الاسلام میریان ویژ‌گی‌های بخش بزرگسالان این نمایشگاه را هم برای ما تشریح کرده است: در این بخش هم ۱۲ غرفه برای مخاطبین بزرگسال طراحی شده و بر اساس آیه‌ روی سربندهایی که در ابتدای ورودی توزیع شده، مخاطبان فعالیتی را در هر یک از غرفه‌ها انجام می‌دهد و «کلید طلایی» را دریافت می‌کنند. پس از دریافت آن، مخاطب ‌باید به تدبر و تفکر در آیه مورد نظر که همان کلید طلایی است بپردازد و مفهوم مورد نظر را رمزگشایی کند.

    هر مخاطبی که پنج کلید طلایی را رمزگشایی کند می‌تواند، جوایز و هدایی متبرک حرم مطهر رضوی به او اهدا خواهد شد. «خاطره نویسی»، «قصه نویسی»، «هنرهای قرآنی»، «قرآن نسخه شفابخش»، «کنفرانس»، «طراحی و عکاسی»، «تدبّر»، «ترتیل، تجوید الصلاه، حفظ» و…. از دیگر غرفه های بخش بزرگسان است که در آن‌ها تلاش شده مفاهیمی مانند امام شناسی و سیره اهل بیت(ع)، تبیین اسلام، و عصر طلایی ظهور» به مخاطبان ارائه شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.