حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آقامجتبی تهرانی: تمام درهای آسمان در ماه رمضان باز می‌شود
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت: 16:10
  • شناسه : 14262
    بازدید 8
    0

    مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق می‌گوید: ماه رمضان، ماه دعاست. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش‏، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست. مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان می‌گوید: ماه […]

    پ
    پ

    مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق می‌گوید: ماه رمضان، ماه دعاست. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش‏، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست.
    مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان می‌گوید: ماه رمضان، ماه دعاست. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش‏، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست؛ لذا به تعبیر ما، ماه مبارک رمضان، ماه گسستن و ماه پیوستن است؛ گسستن از غیر ربّ و پیوستن به ربّ.

    علت اینکه در روایات متعدد به دعا در ماه مبارک رمضان سفارش شده، این است که دیگر حجابی در کار نیست و آنچه را که عبد بخواهد، می‏‌تواند با ربّش راز و نیاز کند و بگوید؛ بدون هی‌چ‎گونه حجابی، خواسته‌اش به ربّ او می‎‌‌رسد و حتی مقبول هم واقع می‎‌شود.

    پیغمبراکرم (ص) فرمودند: «إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِی أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَیْلَهٍ مِنْه» (۱) تمام در‎های آسمان «اشاره به جهت عِلوی است؛ یعنی آن عالم برتر از عالم ماده» در اوّلین شب ماه رمضان، باز می‌‎شوند؛ و این درها تا آخرین شب ماه مبارک رمضان بسته نمی‌‎شوند.

    امام‌علی (ع) فرمودند: «أَلَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ مُفَتَّحَهٌ مِنْ أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْهُ»؛ آگاه باشید! تمام درهای آسمان از اوّلین شب ماه مبارک رمضان باز است. «أَلَا وَ الدُّعَاءُ فِیهِ مَقْبُول» (۲)آگاه باشید! دعا در این ماه مبارک، پذیرفته شده است.

    در روایت داریم که پیغمبراکرم (ص) در خطبه‌‎ای فرمودند: «دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَهِ اللَّه». شما در ماه رمضان به مهمانی خدا دعوت شده‏‌اید. به همین دلیل اهل معرفت می‌‎گویند که ماه رمضان «دارضیافت‌‏الله» است. ماه رمضان، خانه مهمانی خدا است.

    ۱ـ بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۳۴۴ ـ مستدرک‏‌الوسائل، ج ۷، ص ۴۲۲
    ۲ـ وسائل‌‏الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۳ ـ بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۳۵۶

    فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.