حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
گناه مهم‌ترین عامل نزول بلاست
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 13:51
  • شناسه : 1394
    بازدید 9
    0

    یک مدرس حوزه علمیه، گناه را یکی از مهم‌ترین عوامل نزول بلایا برای انسان دانست و گفت: رفتار انسان در برخورداری از نعمت اثر می‌گذارد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی، در شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای این روز می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ […]

    پ
    پ

    یک مدرس حوزه علمیه، گناه را یکی از مهم‌ترین عوامل نزول بلایا برای انسان دانست و گفت: رفتار انسان در برخورداری از نعمت اثر می‌گذارد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی، در شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای این روز می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضا لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ؛ خدایا مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان».

    وی با اشاره به فراز «اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ» افزود: در این روز از ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم ما را به خاطر لغزش‌هایمان بازخواست نکند؛ لغزش انسان همان گناه و معصیت او است؛ در حقیقت ما پناه می‌بریم از مؤاخذه و عذاب الهی که خداوند شدید العقاب است.

    این مدرس حوزه ادامه داد: انسان برای این‌که از عذاب الهی محفوظ باشد باید بسیار استغفار کند؛ توبه دری است به‌سوی رحمت الهی که خداوند برای بندگان گنهکارش باز گذاشته‌ است، در این ماه خداوند با کوچک‌ترین بهانه‌ای انسان را می‌آمرزد و از گناهانش درمی‌گذرد.

    نویسنده الهی‌نامه افزود: در فراز «وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ» از خداوند می‌خواهیم ما را از خطا و لغزش در امان بدارد؛ اقاله در فقه نیز مطرح است؛ اگر انسان چیزی را بخرد و پشیمان شود، مستحب است فروشنده آن جنس را پس بگیرد و به این اقاله گویند؛ انسان به هر دلیلی دچار لغزش شده و گناه کرده‌ است و از خداوند می‌خواهد اقاله کند و او را ببخشد، گاه به عمد معصیت می‌کند و گاه دچار خطا و نسیان می‌شود.

    وی با اشاره به فراز «وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضا لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ» گفت: در این فراز می‌خوانیم: خدایا! مرا هدف تیر بلایا و آفات قرار مده. بلا به معنی امتحان و آزمایش است و دنیا نیز محل آزمایش الهی است.

    این کارشناس حوزوی تصریح کرد: لغزش، خطایا و هفوات، آدم را در معرض بلا و آفات قرار می‌دهد، منشأ اصلی بلایا و گرفتاری‌های انسان خود اوست، رفتار انسان در برخورداری از نعمت و مبتلا شدن به نقمت اثر می‌گذارد.

    وی در توضیح فراز «بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین» گفت: از خداوند می‌خواهیم این خواسته‌های ما را به عزت خودش مستجاب کند؛ عزیز کسی است که مغلوب واقع نمی‌شود و همیشه پیروز است؛ منظور از مسلمین کسانی هستند که اهل تسلیم‌ و اطاعت هستند.

    عباسی خراسانی یادآور شد: به‌طور کلی در این دعا انسان از خدا می‌خواهد در معرض گناه قرار نگیرد، وقتی شکار در معرض دید شکارچی باشد، در خطر است، بلاها دام‌هایی هستند که انسان را به بند می‌کشند و این دام‌ها گاه همراه با دانه است، دانه‌ها نیز متناسب با افراد است، لغزش‌ها نیز با توجه به مسئولیت‌ و موقعیت افراد متعدد می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.