حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 21 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ماه شعبان بهترین فرصت برای زدودن دلها از گناه و آمادگی برای ورود به ماه رمضان است
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ ساعت: 1:09
  • شناسه : 13070
    بازدید 15
    0

    حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه ماه شعبان بهترین فرصت برای زدودن دلها از گناه و آماده سازی انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان است. گفت: افراد این فیوضات الهی را هم می توانند با خواندن مناجات شعبانیه و صلوات مخصوصه این ماه کسب کنند. ماه شعبان، منسوب به پیامبر اکرم(ص) است وی روزهای […]

    پ
    پ

    حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه ماه شعبان بهترین فرصت برای زدودن دلها از گناه و آماده سازی انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان است. گفت: افراد این فیوضات الهی را هم می توانند با خواندن مناجات شعبانیه و صلوات مخصوصه این ماه کسب کنند.
    ماه شعبان، منسوب به پیامبر اکرم(ص) است وی روزهای ماه شعبان را روزه می‌گرفتند و به ماه مبارک رمضان وصل می‌کردند. روایاتی از معصومین در فضیلت ماه شعبان آمده است، رفتن به بهشت و برخورداری از کرامت الهی در قیامت، پاداش روزه این ماه معرفی شده است.لذا در این خصوص با حجت الاسلام «محمد رضایی»، امام جماعت مسجد مسلم بن عقیل (ع) محله پیروزی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

    ضرورت و اهمیت ماه شعبان چیست؟

    ماه شعبان از جهات مختلفی مورد توجه واقع شده است به ویژه اینکه این ماه منتسب به ماه رسول الله (ص) است. خود حضرت فرمودند: هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می شود. همچنین از امام صادق (ع) نقل شده است که ماه شعبان ماه رسول الله است، در صلوات شعبانیه می خوانیم «وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیک» ( و این است شعبان ماه رسولت) در ادامه همین جمله می خوانیم «شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْک بِالرَّحْمَهِ وَ الرِّضْوَانِ‌.»( ماه رحمت و رضوان است) وجه دیگر اهمیت و ضرورت ماه شعبان این است که این ماه همراه با رحمت، رضوان و مغفرت الهی است. امیرالمومنین (ع) می فرماید: خداوند در ماه شعبان بهشت خود را به حراج گذاشته است. اگر مردم بدانند، خداوند در این ماه بهشت خود را به حراج گذاشته است و آنها می توانند با یک نیکویی در حق والدین و با یک دستگیری از فقرا و مستمندان پاداش و ثواب عظیمی از سوی خداوند دریافت کنند، قطعا همه مردم برای کسب فیوضات الهی در این ماه عظیم به تلاطم می افتادند. این فیوضات الهی را هم می توانند با خواندن مناجات شعبانیه و صلوات مخصوصه این ماه کسب کنند؛ بنابراین ماه شعبان ماهی است که با کوچکترین عمل بزرگترین ثواب به دست می آید.

    جهت دیگر اهمیت ماه شعبان تولدهایی است که در این ماه صورت گرفته، در راس آنها نیمه شعبان یعنی تولد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) قرار دارد که ارزش و اهمیت این شب هم همطراز با شب قدر قرار گرفته است. در ابتدای این ماه ولادت امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و ابوالفضل العباس (ع) نیز مزید بر فضیلت این ماه شده است.

    چراماه شعبان بهترین فرصت برای زدودن دلها از گناه و آماده سازی انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان است؟

    ابتدا باید بدانیم که کوچکترین عمل در این ماه بزرگترین پاداش را در پی دارد. در ماه شعبان خبرهایی است که در ماه دیگر وجود ندارد. پیشنهاد بنده این است که علاوه بر صلوات شعبانیه که به طور معمول در مساجد خوانده می شود، افراد هر روز حداقل ۳ یا ۴ سطر از مناجات شعبانیه را در برنامه خود بگنجاند و با تامل آن را بخوانند. در ابتدای مناجات شعبانیه می خوانیم «اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاسْمَعْ دُعائِى إِذا دَعَوْتُکَ، وَاسْمَعْ نِدائِى إِذا نادَیْتُکَاللهم» (خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و شنوای دعایم باش آنگاه که می‌خوانمت و صدایم را بشنو هنگامی که صدایت می‌کنم) سپس می خوانیم « یَا سَیِّدِى فِیما یَکُونُ مِنِّى إِلىٰ آخِرِ عُمْرِى مِنْ سَرِیرَتِىوَعَلانِیَتِى وَبِیَدِکَ لَابِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتِى وَنَقْصِى وَنَفْعِى وَضَرِّى»( در آنچه تا پایان عمر بر من فرود می‌آید از نهان و آشکارم جاری شده است و تنها به دست توست نه به دست غیر تو، فزونی و کاستی‌ام و سود و زیانم) بنابراین بهترین راه این است که انسان با تمام وجود این ماه را درک کند و دست تضرع به سوی پروردگار بلند کند و از معبود خود بخواهد که از فیوضات این ماه او را بهره مند کند، چون ماه شعبان بهترین فرصت برای زدودن دلها از گناه و آماده سازی خود برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

    با توجه به آنکه در ماه شعبان مناسبت ها و اعیاد متعددی واقع شده، این مناسبت ها چه ظرفیتی را برای اصلاح سبک زندگی فراهم می کنند؟

    اگر به طبیعت نگاه کنیم، می بینیم که زمان و مکان چه تاثیراتی در طبیعت دارند. با ممآمدن بهار درختان مرده زنده شده و شکوفه می زنند. این تاثیر زمان بر طبیعت است. مکان را هم در نظر بگیریم می بینیم مثلا بارش باران در بعضی مکان ها باعث رویش گیاهان ولی در برخی دیگر هیچ تاثیری ندارد. از نظر معنوی هم همین طور است، مثلا از نظر مکانی اگر در نظر بگیریم، مسجد الحرام ظرفیتی دارد که سایر مکان های عادی فاقد آن هستند. نمازی که ما در منزل خود می خوانیم با نمازی که به جماعت در مساجد به جا می آوریم بسیار متفاوت است. زمان هم مصداق همین است. اعمال انسان در بین روزها، شب جمعه و روز جمعه و در بین ماه ها، ماه های رجب، شعبان و رمضان ثواب و پاداش بیشتری نزد پروردگار دارند اما نکته مهم این است که اگر ما می خواهیم از جامعه خوب و مناسبی برخوردار باشیم و دنیا و آخرت خود را آباد کنیم، ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. نفس اماره و خواهش های نفسانی خود را مهار کنیم، چون با توجه به رحمت الهی در ماه شعبان، انسان ها توفیق بیشتری برای مبارزه با هواهای نفسانی و آراستن خود به اخلاق حسنه دارند.

    مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» بر آراستگی به معنویت و اخلاق برای تمدن سازی تاکید کرده اند، ماه شعبان و مناجات ها و ادعیه اش در این باره چه ظرفیت هایی را ایجاد می کند؟

    بیانات مقام معظم رهبری بهترین راهنمای ما در زندگی است، عرض کردم اگر انسان بتواند بر هواهای نفسانی خود غلبه کند و رضای خداوند را در انجام هر کاری مد نظر داشته باشد، این فرد بهترین انسان برای اصلاح جامعه و پیشبرد اهداف مقدس نظام اسلامی است.کسانی می توانند به تمدن اسلامی جامع عمل بپوشانند که ابتدا بر اخلاق رذیله خود غلبه کنند، سپس وجود خود را به یک وجود لطیف، رحمانی و مهربان تبدیل کنند، این افراد می توانند هم برای جامعه خود و هم برای ساختن تمدن نوین اسلامی مثمر ثمر باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.