حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
لحظه شماری برای طواف خانه خدا از ماه رمضان
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 17:40
  • شناسه : 1217
    بازدید 8
    1

    دوباره میهمانی خدا از راه رسید و هر روز بعد از هر فریضه زیر لب زمزمه می کنیم، «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا»، اما هنوز نمی دانیم آیا امسال این توفیق را خواهیم یافت یا نه؟ خدایا! چه حکمتی در دعاهای ماه میهمانی تو نهفته است که از بندگانت خواسته ای تا […]

    پ
    پ

    دوباره میهمانی خدا از راه رسید و هر روز بعد از هر فریضه زیر لب زمزمه می کنیم، «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا»، اما هنوز نمی دانیم آیا امسال این توفیق را خواهیم یافت یا نه؟
    خدایا! چه حکمتی در دعاهای ماه میهمانی تو نهفته است که از بندگانت خواسته ای تا پس از هر فریضه از تو درخواست کنند تا نام آنان را جزو زائران مسجد الحرام و حرم پیامبرت قرار دهی؟

    هر سال با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و خواندن این دعا، دل هایمان حال و هوای مناسک حج و زیارت حرم حضرت رسول(ص) را می کند؛ زیرا اولین دعایی که امام صادق و امام کاظم علیهما السلام بعد از نمازهای پنجگانه به آن سفارش کرده اند؛ همان دعایی است که لحظاتی انسان را به خانه خدا و بارگاه نبوی مهمان می کند.

    خدایا! هر سال با آمدن ماه مبارک رمضان و پهن شدن سفره ضیافتت، دوباره از تو می خواهم که نه تنها امسال که هر سال توفیق طواف مسجد الحرام و زیارت حرم پیامبر رحمتت(ص) را نصیبم کنی «فی عامی هذا و فی کل عام»، ولی این داستان ادامه دارد و هر سال ماه های ذیقعده و ذیحجه فرا می رسد و حاجیان عازم بیت الله الحرام شده و پس از مناسک حج، حرم رسولت را زیارت می کنند و من که از این قافله عقب مانده ام؛ چشم به درگاه رحمت تو می دوزم تا شاید سال آینده جزو زائران خانه ات باشم و با این امید، هنگامی که مهمانی تو دوباره سر می گیرد؛ با شوق و ذوق و هزاران امید، بعد از هر نماز زمزمه می کنم «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام».

    خدایا! زیارت خانه ات را با همان ویژگی هایی نصیبم کن که در دعای امام صادق(ع) آمده است؛ یعنی با آسایش خاطر و سلامتی و همچنین روزی وسعت یافته و مبادا مرا از آن اماکن گرامی و مشاهد شریف و زیارت قبر پیامبرت محروم کنی!

    خدایا! زیارت خانه تو زمانی مقبول و پذیرفته است که تو آن را بپذیری؛ سعی و تلاشم را قبول کنی؛ گناهانم را بیامرزی و بدی هایم را بپوشانی!

    هرچند معارف بسیاری در این دعای مختصر ذکر شده، اما کمتر دیده می شود که زمزمه میهمانان ضیافت الهی در مساجد و محافل مذهبی دعای «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام» باشد در حالیکه شیخ عباس قمی دعای یا «علی یا عظیم و اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» را بعد از این دعا ذکر می کند.

    حجت الاسلام «محمدمهدی زارعی» استاد حوزه علمیه اصفهان به خبرنگار معارف ایرنا می گوید: محور دعای اول و چهارم مفاتیح الجنان که مرحوم شیخ عباس قمی در اعمال مشترک ماه مبارک رمضان ذکر می کند، حج است.

    وی درباره چهارمین دعا که به نام دعای حج آمده و با عبارت «اللهم انی بک و منک اطلب حاجتی» آغاز می شود، می افزاید: در این دعا آثاری برای حج مطرح می شود که از جمله آنها می توان به مورد قبول بودن، بی پیرایه بودن، در حال رشد بودن و خالصانه بودن آن اشاره کرد.

    این استاد حوزه به دیگر ویژگی های این حج اشاره کرده و ادامه می دهد: طبق این دعا، از خدا می خواهیم که حجی را نصیب ما کند که از نظر روحی و روانی موجب شادمانی و سرور باشد و سبب بالارفتن درجات زائر شود و همچنین حجی که سبب شود چشم ما از حرام پوشیده شود و از گناهان دوری کنیم تا جاییکه محبوب ترین اعمال در نزد ما آن چیزی باشد که خدا آن را دوست دارد و آن کارهایی را ترک کنیم که خدا ما را از آن نهی کرده است.

    به گفته زارعی، طبق دعای حج باید نتیجه همه اعمالی که ذکر شد این باشد که از درگاه الهی درخواست توفیق شهادت همراه با اولیای الهی را داشته باشیم و این شهادت در زیر پرچم پیامبر اکرم(ص) باشد.

    بندگان و میهمانان ضیافت الهی در سحرها و شب های ماه مبارک رمضان دست نیاز به سوی درگاه آن مهربان بلند کرده و خواسته های خود را از زبان معصومین(ع) بیان می کنند؛ خواسته هایی که تامین کننده دنیا و آخرت آنان باشد و ذخیره ای برای روز نیازمندی بندگان در قیامت باشد.

    توفیق به جاآوردن حج، یکی از این درخواست هاست که در دعاهای مختلف ماه مبارک رمضان آمده است؛ از دعاهای هر شب ماه رمضان گرفته تا دعای ابوحمزه و دعاهای بعد از نوافل ماه مبارک رمضان.

    حجت الاسلام «صالح قنادی» استاد حوزه معصومیه با بیان روایتی می گوید: عمره گذار و حاجی میهمان خدا هستند و یکی از نکات مشترک میان ماه مبارک رمضان و حج آن است که روزه دار و حاجی، هر دو مهمان خدا هستند.

    وی می افزاید: انسان در ماه مبارک رمضان آمادگی این مهمانی را پیدا می کند. چون در این ماه، به ویژه در شب قدر که تمام امور بندگان مقدر می شود، امور معنوی ما نیز تقدیر می شود و یکی از بارزترین جلوه های آن این است که اتصال معنوی انسان به یک اتصال محسوس یعنی زیارت خانه خدا برسد.

    استاد دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم با بیان اینکه حضور در خانه خدا نقطه اوج حضور مادی و معنوی است، می افزاید: گرچه کعبه یک بهانه برای ارتباط معنوی با خداست؛ ولی طبیعت انسان این گونه است که هنگامی که در یک شرایط فیزیکی خاصی قرار می گیرد؛ شرایط خاص معنوی نیز بیشتر حاصل می شود و دعای انسان به اجابت نزدیک می شود.

    در یک حدیث قدسی آمده است که «ای موسی، حتی نمک غذایت را از من بخواه»، یعنی نگاه بنده فقط باید به درگاه رحمت و فضل الهی باشد و حتی کوچکترین درخواست هایش را از خدا بخواهد، چه رسد به خواسته هایی که در نظر انسان مهم و بزرگ باشد، مانند حج که به گفته رهبر معظم انقلاب «آرزوی دینداران»، «بهشت ذاکران» و «فرصت صالحان» است.

    حجت الاسلام زارعی با بیان فرازهایی از دعاهای ماه مبارک رمضان می گوید: بخشی از مفاهیم دعا، انسان را متوجه خواسته های ارزشمند می کند. یعنی ممکن است دعاهای سطحی کنیم و از خدا بخواهیم قرض ما را ادا کند و بیمارانمان را شفا دهد و هرچند این دعاها نیز خوب است ولی انسان باید دعاهایی کند که افق او را بالا ببرد.

    وی می افزاید: اگر قرار است در ماه مبارک رمضان از خدا درخواستی داشته باشیم، بهتر است که از او بندگی و یک فرصتی عالی تری را برای بندگی بخواهیم که حج نیز یکی از این فرصت هاست.

    این استاد حوزه می افزاید: انجام مناسک حج در گذشته با سختی های بسیاری همراه بود و گاهی تا یک سال به طول می انجامید و چنین عملی بسیار ارزشمند است، چون فریضه حج عبادتی است که فقط یک بار در طول زندگی نصیب مسلمانان می شود.

    وی با بیان اینکه ماه رمضان جلوه ای از حج است؛ ادامه می دهد: درخواست یک عبادت جانانه و تاثیرگذار یعنی حج دارای آثار و برکاتی است که در دعای ماه مبارک رمضان آمده و حاجی اینگونه تلقی می کند که یک بار برای همیشه بار خود را ببندد، همانگونه که بار معنوی یک ساله خود را در ماه رمضان می بندیم.

    به گفته زارعی، همانطور که ماه مبارک و فضای بندگی خدا بر دل های مومنان تاثیر می گذارد و انسان از صبح تا غروب روزه دار است، در آنجا نیز باید روزها و ماه هایی را در بندگی باشد که در چنین حالتی ذکر و توجه خالص تری متوجه دل های زائران بیت الله می شود.

    حجت الاسلام قنادی نیز معتقد است، مکان و زمان تاثیرپذیرند و پ‍ژواک اعمال را در خود حفظ می کنند، لذا می توان در مسجد الحرام از فیوضات عبادت پیامبران بهره برد و حرم امن الهی مکانی است که درهای آن همیشه به روی بندگان الهی باز بوده و پاکان و موحدان در طول تاریخ ارتباط خود را با خداوند در نقطه اوج به ثبت رسانده اند.

    خدایا! بسیاری از بندگانت سالهاست که روز شماری می کنند تا تقدیر تو آنان را جزو زائرین حرمت قرار دهد و هرچند مشکلات اقتصادی سبب شده تا برای پیوستن به این کانون معارف الهی، دل به رحمت و فضل تو بندند؛ اما چه باید کرد جز اینکه همچنان در انتظار حج هستند، همانگونه که ظهور حجتت را انتظار می کشند.

    حجت الاسلام زارعی درباره انتظار حج می گوید: حالت انتظار برای حج، دل ها را متوجه می کند و زمانی که دعای حج را می خوانیم، یک توجه ویژه ای به آن داریم، یعنی آن قراری را که با خدا داریم، دوباره یادآوری می کنیم و اینگونه از خدا می خواهیم که قرار است حجی به جا آوریم که در آن حج گناهانمان آمرزیده شود و تلاشمان مورد پذیرش خدا قرار گیرد و خدا عنایت ویژه ای به ما داشته باشد.

    وی با بیان اینکه ذکر گاهی در قالب شکر و دعا متبلور می شود، می افزاید: مقام دیگر ذکر آن است که در مقام بندگی خدا هستیم و بندگی، ذکر عملی است و در این حالت که گناهان را ترک می کنیم، باید به یاد داشته باشیم که قرار است جایگاه پیامبران را زیارت کنیم و تجدید بیعتی با خدا داشته باشیم و در نتیجه یادآوری همه این نکات، «ذکر الله» است که باعث می شود انسان از گناه دوری کند.

    خدایا! اگر زیارت خانه خودت را امسال نصیبم کنی؛ سال آینده دوباره این دعا را زمزمه خواهم کرد و اگر قضا و قدر تو این توفیق را نصیبم نکند، باز هم این دعا را بعد از هر نماز می خوانم. چون احساس می کنم با این دعا راهی یک سفر معنوی هر چند کوتاه و مختصر، به سوی خانه ات و حرم رسول اکرم(ص) و قبور ائمه بقیع می شوم تا شاید روزی همراه با میلیون ها مسلمان و به همراه حجتت(عج) لبیک گویان بر گرد حرمت بگردم و نماز شکر به جا آورم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.