حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
گناه، از موانع استجابت دعاست/ پرداخت وجوهات مال را برکت می‌دهد
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 11:20
  • شناسه : 11905
    بازدید 6
    0

    ویژه برنامه «جرعه ای از ماه» رادیو گفت و گو با موضوع نقش اضطرار در استجابت دعا با حضور حجت الاسلام محمد پویا مفرد و حجت الاسلام حسین میرعماد از کارشناسان مذهبی روانه آنتن شد. حجت الاسلام پویا مفرد در این ویژه برنامه گفت: یکی از موانع استجابت دعا گناه است، گناه شوم و ننگین […]

    پ
    پ

    ویژه برنامه «جرعه ای از ماه» رادیو گفت و گو با موضوع نقش اضطرار در استجابت دعا با حضور حجت الاسلام محمد پویا مفرد و حجت الاسلام حسین میرعماد از کارشناسان مذهبی روانه آنتن شد.

    حجت الاسلام پویا مفرد در این ویژه برنامه گفت: یکی از موانع استجابت دعا گناه است، گناه شوم و ننگین است و تبعاتی هم دارد.

    وی افزود: یکی از آثار شوم گناه، حبس دعاست همانطور که در دعای کمیل نیز می‌خوانیم “خدایا آن گناهانم را که باعث محبوس شدن دعا می‌شوند بیامرز.” غیبت، دروغ، تهمت، مال حرام خوردن از گناهانی هستند که مانع استجابت دعا و قبولی عبادات می‌شوند.

    این کارشناس مذهبی متذکر شد: مال حرام خوردن فقط از دیوار مردم بالا رفتن و دزدی کردن نیست، کسانی که اهل پرداخت وجوهات (خمس و زکات) نیستند در این ماه هم که شده کمی به خود آمده و بدانند که این مال در دست ما امانت است و روزی از ما گرفته خواهد شد.

    حجت الاسلام پویا مفرد ادامه داد: اگر دین اسلامی تاکید ویژه ای بر پرداخت خمس و زکات و صدقات دارد به نفع خودمان است وگرنه خداوند که به پول ما نیازی ندارد، ما با این کار فقط به خودمان کمک می‌کنیم و در ازای آن اجر و پاداش هم می‌گیریم و حتی خدا در دنیا هم برایمان جبران می‌کند و اموالمان مضاعف می‌شود.

    وی پرداخت وجوهات را از عوامل برکت در اموال خواند و گفت: اگر این وجوهات را بپردازیم علاوه بر برکت در مال و اموال، مشمول دعای خیر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نیز خواهیم شد و به روحیه بالای انسانی دست پیدا می‌کنیم در غیراین صورت هم در دنیا و هم آخرت دچار عقوبت خواهیم شد.

    حجت الاسلام پویا مفرد نگاه تند به پدر و مادر، بلند کردن صدا و پرخاشگری با آنها، قطع رابطه با خویشاوندان، عدم توجه به تکالیف دینی مانند نماز و روزه و حج را از جمله مانع استجابت دعا برشمرد و گفت: ماه رمضان بهترین فرصت برای ترک معاصی و گناهان است.

    در ادامه این ویژه برنامه، حجت الاسلام میرعماد شریک دانستن دیگران در استجابت دعا را نوعی شرک خواند و گفت: ما گاهی دعا می‌کنیم اما نگاه و امیدمان به غیر از خدا هم هست و خدا هم ما را به همانی که امید داشتیم واگذار می‌کند.

    وی به حدیثی قدسی در این باره اشاره و بیان کرد: خداوند فرموده است: ” به عزتم قسم اگر امیدت به غیر از من باشد حاجتت را نمی‌دهم.” یعنی باید از همه جا قطع امید کرده و فقط به عنایت خدا و اهل بیت (علیهم السلام) امیدوار باشیم.

    این کارشناس مذهبی ادامه داد: آیت الله میلانی نیز در این خصوص می‌گویند: “تا زمانی که شیعیان از ماسوای امام زمان (عج الله فرجه الشریف) منقطع نشوند مشکلاتشان حل نمی‌شود.”

    حجت الاسلام میرعماد در ادامه به داستانی از تشرف آیت الله نمازی شاهرودی به محضر امام زمان (علیه السلام) در کتاب “میر مهر” اشاره کرد که در ادامه با هم می‌خوانیم:

    آیت الله نمازی می‌گوید: به عنوان روحانی کاروان عازم حج شدم، در راه بودیم که راننده بعد از ورود به سرزمین حجاز بر اثر سهل انگاری راه را گم کرد بطوریکه ما از ماشین‌های جلویی عقب افتادیم.

    ماشین ما در وسط بیایان های حجاز گم شد و یک روز کامل مسافتی را رفتیم تا بلکه راه را پیدا کنیم، چند روزی در بیابان‌ها اسیر بودیم تا اینکه بنزین و آب تمام و ماشینمان هم متوقف شد.

    همه ما وحشت زاده و ناامید شدیم، به زائران گفتم همه به امام زمان (ع) متوسل شویم تا حضرت ما را از این مهلکه نجات دهند، بعد هم شروع کردم به خواندن دعای توسل. به همه ائمه متوسل شدیم اما وقتی به اسم امام زمان رسیدیم با سوز و گذار خواندیم یا فارس الحجاز یا اباصالح المهدی ادرکنا یا صاحب الزمان ادرکنا.

    در این اضطرار و بیچارگی اشک می‌ریختیم و از هر مخلوقی قطع و به خالق وصل شده بودیم، در حال توسل و گریه بودیم که دیدم آقایی در شکل و شمایل مردی عرب حاضر شد، تصور کردم از عرب‌های حجاز است و وقتی او را دیدم خیلی خوشحال شدم و گفتم حتماً این آقا راه را می‌داند و ما را راهنمایی می‌کند.

    مرد عرب به من نزدیک شد و جواب سلام مرا داد، چهره ایشان در نهایت جذابیت بود صورتشان را بوسیدم. ایشان فرمودند راه را گم کردی؟ گفتم بله. فرمودند من آمده ام که راه را به شما نشان دهم. ما به عنایت او راه را پیدا کردیم اما متوجه نشدیم که این آقا، حضرت صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجه) هستند.

    حجت الاسلام میرعماد در پایان این داستان ابراز داشت: فقط در صورت انقطاع از غیرخدا و اهل بیت (علیهم السلام) اجابت در انتظار است و امیدمان باید فقط به خدا و امام زمان (علیه السلام) باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.