حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
توصیه های مفید غذایی طب سنتی ایرانی در ماه مبارک رمضان
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت: 0:30
  • شناسه : 11868
    بازدید 11
    0

    رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی برای ماه مبارک رمضان توصیه های مفید غذایی دارند. دکتر کیان دهراب پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در این ایام، رعایت توصیه های غذایی می تواند به عملکرد […]

    پ
    پ

    رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی برای ماه مبارک رمضان توصیه های مفید غذایی دارند.

    دکتر کیان دهراب پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در این ایام، رعایت توصیه های غذایی می تواند به عملکرد بهتر بدن بخصوص با این شرایط کرونایی کمک کند.

    وی اظهارکرد: از دیدگاه طب سنتی ایرانی، مزاج افراد که عبارت از خصوصیات فیزیکی، رفتاری و عملکرد اعضاست در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین یک دستور غذایی واحد برای همه افراد توصیه نمی شود.

    رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: افراد دارای مزاج گرم و خشک اغلب لاغر هستند، دارای خواب کم و پوست خشکی دارند. توجه به این مزاج نسبت به سایر مزاج ها در هنگام روزه داری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    دهراب پور تصریح کرد: اجتناب از مواد غذایی و ادویه جات دارای طبیعت خشک نظیر سرخ کردنی ها، سیر و پیاز خام، فلفل، دارچین، زنجبیل، آویشن، زیره و زنیان، داشتن خواب مناسب، استفاده از غذاهای رطوبت بخش مثل میوه ها بخصوص میوه های مایل به سردی مثل لیموترش، آلو، هندوانه، طالبی و انواع مرکبات، استفاده از نوشیدنی‌های مختلف مثل شیر و همچنین سایر نوشیدنی‌ها نظیر شربت سکنجبین و خیار، بذرهای لعاب دار مثل تخم شربتی، خاکشی و شربت لیمو، استفاده از سوپ‌های رقیق مثل سوپ جو حاوی مرغ و سبزیجاتی نظیر خرفه، گشنیز، کدو سبز، زرشک یا ریواس و مصرف رب های خانگی نظیر رب انار، رب به و رب ریواس جهت جلوگیری از تشنگی و اصلاح هضم به روزه داران دارای مزاج گرم و خشک توصیه می شود.

    وی با بیان اینکه افراد دارای مزاج گرم و تر اغلب عضلانی هستند، خوش خواب بوده و پوست‌شان نرم و مرطوب است، ادامه داد: این افراد باید از زیاده روی در مصرف غذاها و ادویه جات دارای طبیعت گرم مثل شیره انگور، خرما، عسل، سیر و پیاز خام، میوه های بسیار شیرین و ادویه جات تند و تیز اجتناب کنند، از میوه ها و سبزیجات دارای طبیعت معتدل و سرد مثل پرتقال، سیب، لیموترش، به، کاهو، خرفه، ریواس، گشنیز و… استفاده کنند و از خواب زیاد بخصوص صبح ها اجتناب کنند زیرا آن‌ها را مستعد کاهش حافظه و فراموشی می کند.

    رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه صاحبان مزاج سرد و تر گرایش به چاقی و اضافه وزن دارند، خواب زیاد و پوستی نرم دارند و روزه گرفتن برای این افراد بسیار مفید است، عنوان کرد: به این افراد توصیه می شود که در صورت امکان نسبت کاهش کلی حجم غذا و استفاده از غذاهایی نظیر خورش کرفس با هویج، خورش کنگر، کباب با رب انار یا سماق و کاهش مصرف برنج و ماکارونی اقدام کنند، از خواب زیاد بخصوص طی روز اجتناب نمایند و از میوه ها و سبزیجات با طبع گرم نظیر انگور، انجیر، سیب شیرین، هویج، کرفس، جعفری و مغزیات نظیر بادام، پسته و گردو و اجتناب از میوه های با طبیعت سرد مثل خیار، گوجه، کدو سبز و میوه های ترش استفاده کنند.

    دهراب پور اظهار کرد: افراد با مزاج سرد و خشک مستعد خشکی پوست و یبوست هستند و مهمترین اقدام در آن‌ها خواب کافی و مصرف مواد غذایی رطوبت بخش است.

    وی تاکید کرد: توصیه های می شود این افراد از غذاهای رطوبت بخش تهیه شده از گوشت، غلات و سبزیجات تازه نظیر خورش کرفس، آبگوشت، آش گندم حاوی مرغ و سبزیجات تازه و اجتناب از مصرف سرخ کردنی‌ها، بادنجان، گوشت گوساله و ادویه جات تند و تیز استفاده کنند، مصرف شیر و فرآورده های آن نظیر شیر برنج، فرنی و همچنین استفاده از شیر بادام، حریره بادام و شله زرد برای این افراد بسیار مناسب است،

    رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: استفاده از نوشیدنی‌ها نظیر سکنجبین عسلی، شربت تخم شربتی و خاکشی، آب سیب و هویج و استفاده ازکمپوت سیب و گلابی و استفاده از میوه ها و سبزیجات گرم و مرطوب نظیر انجیر، انگور، خربزه، سیب شیرین، توت و سبزیجات گرم مثل ریحان، کرفس، کنگر و هویج نیز توصیه می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.