حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
استاد حوزه: ماه رمضان قله ارتباط با خداست
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت: 22:10
  • شناسه : 11349
    بازدید 7
    0

    استاد حوزه علمیه قم از ماه مبارک رمضان به عنوان قله ارتباط با خدا یاد کرد و گفت: برنامه هایی که از سوی اسلام به عنوان واجبات قرار داده شده برای تامین نیاز فطری انسان است تا به صورت مرتب خدا ارتباط داشته باشد. حجت الاسلام مجتبی کلباسی ضمن بیان چگونگی کسب آمادگی برای ورود […]

    پ
    پ

    استاد حوزه علمیه قم از ماه مبارک رمضان به عنوان قله ارتباط با خدا یاد کرد و گفت: برنامه هایی که از سوی اسلام به عنوان واجبات قرار داده شده برای تامین نیاز فطری انسان است تا به صورت مرتب خدا ارتباط داشته باشد.

    حجت الاسلام مجتبی کلباسی ضمن بیان چگونگی کسب آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان، به واکنش های جهانی در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و به خبرنگار معارف ایرنا گفت: وقتی انسان در فشارها قرار می گیرد، توجه بیشتری به خدا می کند. البته یک اشکالی در اینجا وجود دارد که چرا انسان همیشه توجه به خدا ندارد و فقط در گرفتاری ها به یاد او می افتد.

    وی افزود: یک انسان کافر و مشرک نیز به طور فطری هرگاه در مشکلات و تنگنا قرار می گیرد، خدا را صدا می زند و در این روزها نیز بسیار دیدیم و شنیدیم که مردم با نام و یاد خدا و حضور در عبادتگاه ها دست به دعا برمی دارند و اشکال دیگر اینجاست که وقتی مشکلات برطرف می شود و وضعیت به صورت عادی درمی آید، انسان مشکلات و آن حالت احتیاج و دعا را فراموش می کند.

    این استاد حوزه با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان و ضرورت کسب آمادگی برای حضور در میهمانی خدا گفت: انسان اگر در هر کاری با آمادگی وارد شود، موفقیت بیشتری خواهد داشت. البته طبیعی است که این کسب آمادگی برای افراد علاقه مند خواهد بود.

    وی افزود: ممکن است یک نفر از فرارسیدن ماه رمضان ناراحت شود. چون باعث ایجاد محدودیت هایی در خوارک و سایر مسائل می شود که این مشکل از جایی دیگر ناشی می شود ولی کسانی که اهل ایمان و اعتقاد و ارتباط با خدا هستند، اگر این آمادگی را در جنبه فکری و عملی کسب کنند، بهره برداری بیشتری از این ماه خواهند داشت.

    کلباسی ادامه داد: آمادگی فکری یعنی این که به عظمت، فواید و نتایج جسمی و روحی این ماه بیشتر فکر کنیم و با این ماه بیشتر آشنا شویم که ورود به ماه رمضان از نظر فکری بهتر خواهد بود.

    وی افزود: وقتی به این موضوع فکر کنیم که چه ضرورتی به روزه گرفتن وجود دارد، راحت تر می توانیم روزه بگیریم. چون زمانی که انسان به مسائل مادی و خوردنی ها مشغول می شود، گاهی به گونه ای غرق در آن می شود که تصور می کند همه حقیقت در چنین چیزهایی است در حالی که انسان با روزه گرفتن سایر ابعاد وجودی خود را می شناسد.

    رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان می تواند به ماه رمضان شناسی بپردازد. یعنی اگر برای مسافرت به منطقه ای، از قبل به مطالعه وضعیت آن منطقه بپردازیم، بهره بیشتری خواهیم برد و اگر ماه رمضان را بهتر بشناسیم، بهتر می توانیم از آن بهره برداری کنیم.

    وی تاکید کرد: برای ایجاد آمادگی بیشتر به فرازی از صلوات شعبانیه اشاره می کنم که ماه شعبان را ماهی می داند که رسول خدا (ص) به صورت ویژه در ایام این ماه روزه می گرفتند. وقتی انسان چند روز را روزه بگیرد، بدن وی آمادگی بیشتری برای ماه رمضان خواهد داشت و با نشاط وارد ماه مبارک می شود.

    کلباسی افزود: از قدیم نیز مرسوم بود که مردم با روزه گرفتن در ماه شعبان به استقبال ماه رمضان بروند که این استقبال با توجه به توان افراد خواهد بود. یعنی اگر کسی از نظر جسمی می تواند تمام ماه شعبان یا نیمی از آن یا حتی چند روز از آن را برای استقبال از ماه مبارک رمضان روزه بگیرد.

    دستورالعمل نظری و عملی ماه رمضان

    وی از خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (ص) که قبل از ورود ماه رمضان از سوی آن حضرت صادر شده به عنوان یک دستورالعمل نظری و عملی یاد کرد و گفت: توجه بر مضامین و مفاهیم خطبه شعبانیه باعث ایجاد آمادگی فکری خواهد شد حتی از نظر برنامه های عملی نیز بسیار مفید و کارساز است.

    کلباسی با استناد به آیه ۱۸۳ سوره بقره گفت: روزه به عنوان یک تکلیف الهی، برنامه ای مستمر و همگانی در ادیان الهی بوده و هست و دعاهای وارد شده در ماه رمضان بسیار جامع و ارزنده و بی نظیر است.

    وی افزود: ما یک راه طولانی داریم تا به مفاهیم بلند متونی که به عنوان دعا و مناجات است، دست یابیم و این دعاها در واقع برای ما یک میراث ماندگار است. چون این دعاها و مناجات ها چه از نظر معانی و الفاظ و چه از نظر شکل مناجات و گفت و گو با خدا در دنیا نظیری ندارد و در سطح جهان کسی نمی تواند متنی مثل مناجات شعبانیه یا دعاهای ماه رمضان مانند دعای ابوحمزه یا افتتاح بیاورد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.