حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
نظر آیت‌الله مدرسی درباره روزه ماه رمضان در شرایط کرونا
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت: 14:52
  • شناسه : 11310
    بازدید 5
    0

    دفتر آیت‌الله‌العظمی مدرسی در پی سؤالات متعدد مقلدان درباره شرایط روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا نظریه فقهی این مرجع تقلید شیعیان را منتشر کرد. دفتر آیت‌‎الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی در پی سؤالات متعدد مقلدین درباره شرایط روزه ماه رمضان (امسال) در دوران شیوع کرونا نظریه فقهی این مرجع تقلید شیعیان را منتشر کرد. متن […]

    پ
    پ

    دفتر آیت‌الله‌العظمی مدرسی در پی سؤالات متعدد مقلدان درباره شرایط روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا نظریه فقهی این مرجع تقلید شیعیان را منتشر کرد.
    دفتر آیت‌‎الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی در پی سؤالات متعدد مقلدین درباره شرایط روزه ماه رمضان (امسال) در دوران شیوع کرونا نظریه فقهی این مرجع تقلید شیعیان را منتشر کرد.

    متن استفتا و نظریه این مرجع عالیقدر به شرح زیر است:

    دفتر مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی سیدمحمدتقی مدرسی

    سلام علیکم
    خواهشمند است نظر شرعی مرجع عالیقدر را در مسئله ذیل بیان فرمایید، طول عمر، صحت و عافیت معظم له را از خدای متعال خواستاریم:
    در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم در حالی که ویروس کرونا نیز همچنان در اقصی نقاط عالم جولان داده و منتشر می‌شود. این در حالی است که پزشکان توصیه می‌کنند برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس خطرناک، افراد در فاصله‌های زمانی کوتاه آب بنوشند، چرا که کمبود آب بدن، موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن شده و اگر این ویروس به بدن کسی راه یابد، خشکی گلوی او، رسیدن ویروس را به دستگاه تنفسی او آسان می‌کند، اما نوشیدن آب کمک می‌کند تا ویروس به معده راه یافته و از بین برود. آیا روزه ماه رمضان به این دلیل در سال جاری از مسلمانان ساقط می شود؟

    خداوند عزت شما را مدام و شما را ذخیره ای برای امت اسلام قرار دهد.

    پاسخ:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    بیماران باید روزه ماه مبارک رمضان را بخورند و روزهای دیگری را به جای آن روزه بگیرند و حکم افراد سالمی که در صورت روزه‌داری از دچار شدن به بیماری بیم دارند و یا اینکه روزه، چنان وضع را برای ایشان دشوار می‌کند که آنها را دچار حرج خواهد کرد و ایشان را در تنگنا قرار خواهد داد، مانند حکم بیمار است. اما در شرایط کنونی – که بیماری کرونا همچنان در حال انتشار است – مسلمانان باید از اماکن مشکوک به انتشار بیماری دوری گزینند و تمام توصیه‌های بهداشتی پیش‌گیرانه را رعایت کنند، هرچند وادار شوند در قرنطینه خانگی بمانند تا موفق به ادای فریضه روزه شوند.

    در واقع این توصیه‌های کارشناسان برای کسانی است که در مکان‌های عمومی و پر تردد، که احتمال انتشار بیماری در آن مضاعف می‌شود، حضور می‌یابند. از این رو روزه از مسلمانان ساقط نمی‌شود، بلکه هر مکلفی – براساس ترس عقلایی از ابتلا به بیماری – حکم خود را دارد.

    موفق و مؤید باشید
    دفتر آیت الله العظمی سیدمحمدتقی مدرسی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.