حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 21 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن؟
  • ۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 21:08
  • شناسه : 1062
    بازدید 7
    1

    با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مشاهده می‌کنیم که چاق‌ها به امید کاهش وزن به استقبال این ماه پر برکت می‌روند که شاید بتوانند زیرسایه این ماه مبارک و هفده ساعت گرسنگی دنبه‌های ذخیره شده را ذوب کنند و لاغرها نیز با امید اینکه مهمانی‌های افطار سفره‌های رنگین شیرینی جات زولبیا و بامیه‌ها این ماه […]

    پ
    پ

    با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مشاهده می‌کنیم که چاق‌ها به امید کاهش وزن به استقبال این ماه پر برکت می‌روند که شاید بتوانند زیرسایه این ماه مبارک و هفده ساعت گرسنگی دنبه‌های ذخیره شده را ذوب کنند و لاغرها نیز با امید اینکه مهمانی‌های افطار سفره‌های رنگین شیرینی جات زولبیا و بامیه‌ها این ماه رؤیای افزایش وزن را برای آنان محقق کند.

    به گزارش ایسنا، اما متاسفانه با فرارسیدن عید فطر هر دو قشرعزیز روی ترازو می‌روند که شاهد نتیجه فاجعه بار و متوجه می‌شوند که خواب‌هایی که برای این ماه دیده بودند تنها یک سراب بوده است.

    دکتر “محمدصادق کرمانی” متخصص تغذیه می‌گوید: باید قبول کنیم که ماه مبارک رمضان خلاف توقعات عزیزان چاق ولاغر ماهی است که چاق‌ها را چاق‌تر و لاغرها را لاغرتر می‌کند.

    وی ادامه می‌دهد: ماه مبارک رمضان ماهی پر برکت است که منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، هرچند که بنده شدیداً مخالف شرح فلسفه روزه‌داری به صورت علمی خشک هستم زیرا این‌گونه تفسیرها باعث تنزل دادن ارزش آن فریضه معنوی تا حد مسائل مادی کم ارزش می‌شود، چراکه ارزش معنوی روزه‌داری به هیچ عنوان قابل قیاس با فواید مادی آن نیست.

    کرمانی می‌گوید: متاسفانه روزه داری مثل دیگر عباداتمان از مسیر حقیقی خود منحرف شده است. حقیقت تلخ موجود در تغذیه ماه مبارک رمضان این است که اکثریت روزه داران دچار بدخوری و یا پُرخوری شده و در تغذیه افراط و تفریط می‌کنند.

    چرا چاق‌ها در این ماه مبارک چاق‌تر می شوند؟

    وی می افزاید: پنج علت را برای این سوال می‌توان مطرح کرد، اول؛ افزایش مهمانی‌ها در این ماه مبارک دوم؛ زولبیاها و بامیه‌ها، سوم؛ تجمیع وعده‌های غذا در یک یا دو وعده، چهارم؛ تغییر الگوی مصرف در ماه رمضان و پنجم؛ کاهش کار و تحرک و افزایش خواب و استراحت.

    این متخصص تغذیه می گوید: حل مشکل اول مشکل مهمانی‌ها و میزبانی‌ها؛ ما به هیچ وجه نمی‌گوییم که به مهمانی‌ها نروید یا در این ماه مبارک میزبان روزه داران نباشید بلکه می‌گوییم عزیزان در مهمانی‌ها سعی کنید مثل منزل خودتان رفتار کنید و همین که نیازتان را از سفره میزبان گرفتید فوراً سفره را ترک کنید این کار بیشتر بردباری و والا بودن شخصیت را نشان می دهد.

    وی ادامه می دهد: اما اگر میزبان بودید سعی کنید که غذا بیش از تعداد مهمانها آماده نکنید زیرا این کار از طرفی اسراف است واز طرف دیگر شمارا وادار می کند پس از رفتن مهمان‌ها که باقی مانده غذاها را حلال کنید و شاید این یکی از عوامل افزایش وزن در این ماه مبارک باشد. ما می‌گوییم غذای اضافه آمده از مهمانی دست نخورده را برای خود مهمانها در ظرف یک بار مصرف بکشید که آن را همراه خود برای سحری ببرند یا آنها را به فقرا برسانید. زیرا اگر در یخچال بماند شما مجبور به خوردن آنها می‌شوید و اضافه وزن پیدا می کنید. همچنین شیرینیجات زولبیا یا بامیه اضافه آمده از مهمانی‌ها را به فقرا بدهید. زیرا قطعاً آنرا در مدت کوتاه حلال خواهید کرد و افزایش وزن خواهید داشت.

    کرمانی می‌افزاید: از طرف دیگر موضوع زولبیا و بامیه؛ متاسفانه هر روغنی که برای سرخ کردن استفاده می شود نباید برای بیش از دو یا سه نوبت سرخ کردن استفاده شود. آن روغن را پس از چند ساعت باید دور ریخت و روغن جدید جایگزین کنید زیرا استفاده بیش از پنج شش ساعت تغییر فرمول می‌دهد و تبدیل به مواد ضرردار یا سرطان زا می شود.

    وی می افزاید: همه عزیزان بدون استثنا می‌دانند پاتیل روغن زولبیا که شب اول ماه مبارک پر می‌کنند عادتا روز عید فطر خالی می شود و سلامتی شما را به خطر می اندازند.

    این متخصص تغذیه می‌گوید: شاید بگویید بدون زولبیا و بامیه روزه ماه مبارک رمضان نمی‌چسبد و باید بگوییم عزیزان آماده کردن زولبیا و بامیه سالم در منزل آن‌قدر آسان است که کمتر از ۱۰ دقیقه آن را می توانید آماده کنید.

    وی ادامه می دهد: تجمیع وعدها، عزیزان روزه دار بدانند که بیشتر افرادی که چاق می‌شوند در این ماه مبارک افرادی هستند که تنها یک وعده افطار تا افطار می‌خورند. زیرا تجمیع وعده‌ها به افزایش وزن منجر می‌شود. بنا براین بهتر است غذاهای داده شده در لیست غذایی را در سه وعده طبق رغبت خودت تقسیم کنید. در مقاله بعدی تقسیم وعده‌ها را تشریح خواهیم کرد ان شاءالله.

    کرمانی می‌گوید: الگوی مصرف جامعه در ماه مبارک تغییر و افزایش پیدا می‌کند و مصرف غذاهای گوناگون در ماه مبارک افزایش پیدا می‌کند با یک نگاه به بازار خواروبار فروشی و شیرینی فروش‌ها و قصاب قبل و هنگام ماه مبارک رمضان افزایش فروش را شاهد خواهیم بود. یکی از فواید اجتماعی روزه این است با کم خوری انسان‌ها در این ماه منجر می‌شود که متمولان جامعه به فکر فقرا بیفتند و به آنان کمک کنند. ولی متاسفانه با تغییر حاصل در سفره ها تازه در روزگی به فکر افراد مرفه جامعه میفتیم که چه زندگی خوشی دارند.

    وی می‌گوید: کم تحرکی و افزایش خواب و استراحت؛ کاهش فعالیت روزمره و افزایش مقدار تغذیه در ماه مبارک یکی از علل مهم افزایش وزن در این ماه است. قطعاً تحرک و ورزش در گرمای تیرماه به افزایش تعرق و افزایش تشنگی منجر می‌شود. ولی پیاده روی و تحرک و شنا در فاصله افطار تا سحری بسیار مناسب است و برای کاهش وزن کمک می‌کند.

    این متخصص تغذیه می افزاید: اما دو پیشنهاد برای لاغرهای عزیز دارم، پیشنهاد اول؛ یکی از مهمترین عوامل افزایش وزن خوردن یک ماده شیرین بعد از وعده‌های سه گانه است زولبیا و بامیه و دیگر شیرینی‌های ماه مبارک رمضان را بعد از وعده افطار فراموش نکنید حتی اگر میل ندارید من می‌گویم حتی اگر رغبت ندارید به زور بخورید خواستن توانستن است و نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود و اما پیشنهاد دوم، لاغرها وقتی برای سحری بیدار می شوند خواب آلودگی و عدم رغبت به خوردن باعث می‌شود که سحری خوردنتان بی نتیجه باشد. پیشنهاد بنده این است که در روز بیشتر بخوابید که تا سحر بیدار بمانید که با رغبت بیشتر سحری بخورید و آخرین پییشنهادم این است که لیست میان وعده‌هایی که از بنده دریافت کردید حتماً مصرف کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.