حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
روزه دارن عزیز، حذف سحری ممنوع !
  • ۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 11:48
  • شناسه : 980
    بازدید 8
    1

    مصرف روزانه پنج وعده غذایی، شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده ضروری است. در ماه مبارک رمضان نیز باید همین روال ادامه پیدا کند، با این تفاوت که وعده سحری جایگزین نهار و مواد انرژی زای افطار باید در حد صبحانه باشد و با توجه به کوتاهی شب، وعده‌ها باید طوری تنظیم شوند […]

    پ
    پ

    مصرف روزانه پنج وعده غذایی، شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده ضروری است. در ماه مبارک رمضان نیز باید همین روال ادامه پیدا کند، با این تفاوت که وعده سحری جایگزین نهار و مواد انرژی زای افطار باید در حد صبحانه باشد و با توجه به کوتاهی شب، وعده‌ها باید طوری تنظیم شوند که جایی برای میان وعده نیز داشته باشیم.

    کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان همدان بر حذف تنقلات بی ارزش از وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان تاکید کرد. “آرزو کاوه ای”، تصریح کرد: باید در ماه رمضان سعی شود ۲۰ درصد کمتر از آن چیزی که مصرف می‌کنیم کالری دریافت کنیم.

    وی ادامه داد: از وعده افطار تا سحر مصرف پنج گروه اصلی موادغذایی نان و غلات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها، سبزی‌ها و شیر و لبنیات ضروری بوده که در قسمت نان و غلات باید سعی شود قندهای ساده کمتری مصرف شود.

    کاوه‌ای بر مصرف شیرینی حاوی قندهای میوه تاکید کرد و افزود: خرما ماده غذایی مناسبی برای تامین قند خون بوده و به مرور زمان انرژی را آزاد و سطوح قند خون را ثابت نگه می‌دارد.

    وی گفت: شیرینی باعث مصرف بیشتر انسولین شده و فرد را گرسنه تر می‌کند، اما قندهای پیچیده به مرور زمان انرژی را آزاد کرده و باعث سیری نسبی فرد می شود.

    وی با اشاره به وعده سحری تصریح کرد: حذف سحری مخصوصاً برای افرادی که فعالیت ورزشی و فکری زیادی دارند چون باعث کمبود بیش از حد انرژی و کاهش کارایی روزانه می‌شود کار اشتباهی است.

    این کارشناس تغذیه، اثر منفی حذف سحری را از نظر علمی، تجزیه ناقص چربی‌ها عنوان کرد.

    وی مصرف هشت تا ۱۲ لیوان آب یا مایعات را برای وعده افطار تا سحر ضروری دانست و افزود: به دلیل این که هندوانه مدر بوده و باعث دفع آب بدن می شود مصرف آن در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

    کاوه ای ادامه داد: به دلیل این که چای و انواع کولا، حاوی کافئین بوده و باعث افزایش تشنگی می‌شوند بهتر است این نوشیدنی‌ها در ماه رمضان مصرف نشوند.

    کاوه‌ای خاطرنشان کرد: وعده افطار باید حجیم نبوده و با یک مایع ولرم، شیر، خرما، سوپ و یا فرنی نرم و رقیق شروع شود و از مصرف فست فودها به دلیل این که فاقد ارزش غذایی بوده و چربی و نمک فراوانی دارند و باعث تشنگی می شوند اجتناب کرد.

    این کارشناس تغذیه گفت: شیر به دلیل اینکه حاوی پروتئین و کلسیم بوده و از نظر قندی نیز در حد مناسبی است، مصرف آن به صورت ولرم توصیه می‌شود.

    کاوه‌ای کنترل قند خون را از خاصیت میوه‌ها و سبزیجات عنوان کرد و گفت: مصرف این مواد غذایی برای تامین ویتامین و آب مورد نیاز بدن لازم است.

    وی در پایان به عدم مصرف بیش از حد سبزیجات در وعده سحر به دلیل دارا بودن فیبر فراوان و جذب آب بدن تاکید کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.