حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
امام حسین(ع) رحمت واسعه است/محبتی که گره‌گشای مشکلات می‌شود
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 18:31
  • شناسه : 10432
    بازدید 6
    0

    یک استاد اخلاق با بیان اینکه وجود ما ظرفیت دریافت همه رحمت الهی را ندارد، گفت: پیامبر(ص) از امام حسین(ع) به رحمت واسعه خدا تعبیر می‌کنند، لذا اگر در زیر این چتر قرار بگیریم جز بارش رحمت نصیب‌مان نمی‌شود. از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است […]

    پ
    پ

    یک استاد اخلاق با بیان اینکه وجود ما ظرفیت دریافت همه رحمت الهی را ندارد، گفت: پیامبر(ص) از امام حسین(ع) به رحمت واسعه خدا تعبیر می‌کنند، لذا اگر در زیر این چتر قرار بگیریم جز بارش رحمت نصیب‌مان نمی‌شود.
    از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

    ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز نهم از رمضان المبارک:

    حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با اشاره به فرازهای این دعا، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) با همان روال قبل یعنی صدور دعا برای ما راه را ادامه داده و بیان می دارند: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَهِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَهِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَهِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین؛ خدایا قرار بده برایم در آن بهره‌اى از رحمت فراوانـت و راهنمائیم کن در آن به برهان و راه‌هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه‌ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان»

    این استاد اخلاق تصریح کرد: واسعه بودن رحمت الهی در آیات قرآن تصریح شده و در لسان ادعیه هم همین طور است چنان که در دعای کمیل حضرت امیر(ع) می خوانیم: «اَللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ» اما به تناسب ظرف وجودی انسان این رحمت شامل حال ما می شود. لذا حضرت رسول(ص) همه رحمت را مسئلت نداشته و به نصیبی از آن درخواست دارند، چون نسیمی از این رحمت برای ما کافی است و از دیگر سو ظرف وجودی ما توان دریافت همه رحمت الهی را ندارد.

    وی تاکید کرد: قرآن پیامبر(ص) را «رحمت للعالمین» معرفی می کند ظرف وجودی ما به قدری کوچک است که نمی توان از دریای رحمت نبوی(ص) بهره برد چه رسد به رحمت واسعه الهی؛ البته پیامبر(ص) از امام حسین(ع) به رحمت واسعه خدا تعبیر می کنند یعنی اگر در زیر این چتر قرار بگیریم جز بارش رحمت نصیب مان نمی شود و لذا ایشان تاکید دارند که مردم برای عاقبت بخیری و سعادت از اهل بیت(ع) بهره مند شوند.

    این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امام رضا(ع) فرمودند: حتی نمک طعام تان را از ما بخواهید این یعنی بهره مند شدن از رحمت عترت؛ اگر زیر سایه ولایت زندگی کنیم رحمت واسعه شان بر ما می بارد. چنان که پیامبر(ص) فرمودند: مَثَل اهل بیت(ع) مَثَل کشتی نوح است، هر کس بر آن سوار شد، نجات یافت و هر کس باز ماند هلاک شد.

    وی با بیان اینکه البته کشتی امام حسین(ع) از همه وسیع تر است، ابراز کرد: در ادامه پیامبر(ص) بیان می کنند: «واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَهِ» چه برهانی روشن تر از وجود اهل بیت(ع)؟، ما خدا را برای ولایت شان شاکریم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ» یعنی ما خدا را برای تولد در ولایت امیرمومنان(ع) و فرزندانشان شکر می کنیم.

    حجت الاسلام بهاری ادامه داد: امام رضا(ع) فرمودند: می دانید امانتی که آسمان ها و زمین از پذیرش آن سر باز زدند، ولایت ما اهل بیت(ع) است؟. «آسمان بار امانت نتوانست کشید». انسان مجذوب آل الله(ع)، بار ولایت را پذیرفت لذا وقتی سخن از براهین است یعنی ائمه ای به عالم نور می تابانند.

    حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: خشنودی خدای عالم در گروی رضایت پیامبر(ص) و رضایت پیامبر(ص) مشورط به رضایت حضرت زهرای مرضیه(س) است.

    وی اضافه کرد: در روایتی موردقبول شیعه و اهل سنت، خداوند در قیامت به حضرت فاطمه(س) اذن شفاعت می دهد، ایشان عرضه می دارند: سه گروه را شفاعت می کنم؛ کسانی که با قلم، فکر و زبان و مال و جان محبت شان را به ما و فرزندان مان ارزانی داشتند کسانی که بر حسین(ع) من گریستند و با قدم های شان او را یاری کردند، آنهایی که قلبی ولایت ما پذیرفته اند.

    این استاد اخلاق تصریح کرد: بنابر روایت محبت امام حسین(ع) در قلوب مومنان محبت مکنون(پنهان) است و هرگز سردی نمی پذیرد.

    وی با بیان اینکه دعا با عبارت «یا أمَلَ المُشْتاقین» به پایان می رسد، خاطرنشان کرد: این عبارت به توانایی و قدرت انحصاری خدا در برآورده کردن آرزوها اشاره دارد. می توان به توسل به ائمه(ع) به ویژه امام حسین(ع) طریق محبت را طی کرده و از مشکلات مان گره گشایی کنیم چون انسانِ اهل محبت اهل بیت(ع) گناه نمی کند و با همه وجود می کوشد آسیب های اجتماعی، فکری و اقتصادی دین را با تاسی به سیره اهل بیت(ع) برطرف کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.