حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
آموزش آشپزی برای سفره افطار و سحری
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 23:22
  • شناسه : 10338
    بازدید 4
    0

    طرز تهیه ۷ نوع غذای ساده و سریع و آسان برای ماه رمضان ماه رمضان با همه صفا و معنویتش از راه رسید و علاوه بر نیایش و دعا، مهمانی‌های افطاری و دغدغه‌های چه خوردن در وعده سحری را نیز با خود آورد. در این نوشتار دستور پخت و طرز تهیه چند نوع غذا و […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    طرز تهیه ۷ نوع غذای ساده و سریع و آسان برای ماه رمضان
    ماه رمضان با همه صفا و معنویتش از راه رسید و علاوه بر نیایش و دعا، مهمانی‌های افطاری و دغدغه‌های چه خوردن در وعده سحری را نیز با خود آورد. در این نوشتار دستور پخت و طرز تهیه چند نوع غذا و خوراکی مخصوص ماه رمضان را آموزش داده‌ایم.

    سوپ ماست

    مواد لازم: گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم، ماست: ۲ لیوان ، جو پرک: یک لیوان، آب به میزان لازم ، نخود پخته: یک لیوان سر خالی، آرد: ۲ قاشق غذاخوری ، تخم مرغ: یک عدد ، نمک و فلفل: به میزان لازم ، آب لیمو: ۲ قاشق غذا خوری، پیاز: ۲ عدد بزرگ ، کره ذوب شده: ۲ قاشق غذا خوری ، شوید و نعنا خشک: از هر کدام یک قاشق.

    طرز تهیه: ابتدا گوشت چرخ کرده را با یک پیاز رنده شده و نمک و فلفل مخلوط کرده و قلقلی درست کنید و کنار بگذارید. در یک قابلمه مناسب نخود پخته شده و جو پرک را با آب روی حرارت بگذارید .بعد از چند دقیقه جوشیدن، بقیه مواد سوپ را اضافه کنید و بگذارید با هم پخته شده و جا بیفتد . ماست و تخم‌مرغ را باید قبلا زده باشید و بعد به مواد اضافه کنید. قلقلی‌ها را هم سرخ کنید. نعنا و شوید را هم تفت دهید. مقداری از کوفته‌ها و شوید و نعنا را برای تزئین نگه دارید و بقیه را هم به سوپ افزوده و بعد از چند دقیقه زیر سوپ را خاموش کنید و آن را در ظرف مناسب بریزید وبا شوید و نعنای سرخ شده و کوفته قلقلی تزئین کرده و نوش جان کنید.

    حلوای گلسرخ با گردو

    مواد لازم: آرد: ۶۰۰ گرم ، روغن جامد: ۴۰۰ گرم ، پودر گل سرخ: یک لیوان سر خالی ، گردو یا بادام پودر شده: یک لیوان سر خالی، پودر شکر: ۳٫۵ لیوان ، عسل: ۱۰۰ گرم ، گلاب: نصف لیوان، پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری ، پودر پسته: به میزان لازم

    طرز تهیه: گل سرخ را حتما پودر کنید. روغن را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید. آرد را به روغن اضافه و سرخ کنید و مرتب به هم بزنید تا نسوزد و بوی خامی آن گرفته شود، ولی خیلی رنگ آن تیره نشود. حرارت را خاموش کرده و پودر گل سرخ و عسل و پودر شکر و پودر بادام یا گردو، هل و گلاب را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کرده تا خمیری لطیف حاصل شود. بعد روی یک سطح صاف، خمیر را با وردنه به قطر دو سانتی‌متر، باز کرده وبا یک قالب شکیل، آن را قالب زده ودر دیس بچینید و روی آن را با پودر پسته تزیین نمایید. این حلوا را می‌توانید در ماه رمضان تهیه و با آن افطار کنید .

    کلوچه خرمایی

    مواد لازم: شیر: یک لیوان ، روغن جامد: یک لیوان، بکینگ‌پودر: یک قاشق مرباخوری ، شکر: یک قاشق غذاخوری، پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری و آرد: به اندازه‌ای که خمیر به‌ دست نچسبد.

    مواد میانی: خرما: هسته گرفته شده یک لیوان، هل، دارچین، گلاب: به مقدار لازم ، روغن: کمی ، تخم‌مرغ و کنجد: به میزان لازم برای تزئین روی کلوچه

    طرز تهیه: شیر و تخم‌مرغ و روغن و شکر را در ظرفی بریزید و مخلوط کنید. بکینگ‌پودر و آرد را دو بار الک و به مواد اضافه کنید و خوب به هم بزنید. تا جایی آرد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. این خمیر احتیاج به استراحت ندارد. روغن را در ماهیتابه ریخته و گرم کنید. خرما را در روغن تفت دهید وآن را له کرده و با کمی مغز گردوی خرد شده و هل و دارچین و گلاب مخلوط کنید. بعد از خمیر به اندازه یک نارنگی کوچک بر دارید و کف دست صاف کنید و یک قاشق مربا خوری از مواد میانی را وسط خمیر بگذارید و به آرامی خمیر را ببندید و با یک کارد چند برش روی آنها بدهید و روی کلوچه‌ها را زرده تخم مرغ و کنجد زده مانند کتلت، فرم داده و در روغن داغ سرخ کنید. روغن اضافی آنها را بگیرید و در ظرف مناسب چیده و برای سفره افطار آماده کنید.

    کمپوت خانگی

    مواد لازم: سیب: یک کیلو ، شکر: ۴۰۰ گرم، زعفران: ۲ قاشق ، گلاب: ۴ قاشق غذاخوری‌

    طرز تهیه: سیب درختی را پوست بگیرید و برش دهید و حتما هسته آن را در آورید. شکر را روی سیب ریخته و آن‌قدر آب روی آن بریزید که یک‌سوم مواد را بپوشاند. بعد از جوش آمدن زعفران را اضافه کنید و در قابلمه را بسته تا زعفران رنگ باز کند. ۱۵ دقیقه برای پخت کافی است. گلاب را هم بریزید و از روی حرارت بردارید. پس از خنک شدن در شیشه بریزید و محکم در آن را ببندید. یک قابلمه بزرگتر را آب کنید و روی حرارت گذاشته تا جوش آمده، شیشه‌های محتوی کمپوت را وارونه در آن قرار دهید و۱۰ دقیقه هم به این حالت شیشه‌ها را بجوشانید. کمپوت آماده شده را پس از خنک شدن در یخچال بگذارید. گلابی، هلو، زردآلو و گیلاس را هم به همین ترتیب می‌توانید کمپوت کنید .

    رنگینک

    مواد لازم: خرما: ۳۰۰ گرم، مغز گردو: نصف لیوان ، آرد: یک لیوان ، خلال پسته: یک قاشق غذاخوری ، پودر دارچین: ۲ قاشق غذاخوری ، پودر زیره: یک قاشق چای‌خوری، روغن: به میزان لازم

    ابتدا خرما را شسته و هسته آن را در آورده و یک‌چهارم مغز گردو را در خرما بگذارید و در یک ظرف مناسب بچینید. آرد را با روغن یا کره سرخ کنید و دقت کنید، که خیلی کم روغن نباشد و حالت روان داشته باشد. دارچین و زیره را هم افزوده و از روی حرارت برداشته و مایه را روی خرما‌ها بریزید. طوری که تمام سطح خرما را پوشش دهد .در نهایت روی آن را با پودر یا خلال پسته تزئین نمایید و سفره افطار را با آن رنگین کنید.

    حلیم خانگی

     مواد لازم: گندم پوست گرفته: نیم کیلو ، گوشت گردن یا گوشت بوقلمون: نیم کیلو ، پیاز: ۲ عدد ، آب گوشت: ۳ لیوان، نمک و دارچین: به میزان لازم، کره: ۱۰۰ گرم

    طرز تهیه: برای تهیه حلیم، ابتدا گندم را شسته و از یک شب قبل آن را خیس کنید و روز بعد آن را بپزید .سعی کنید آب گندم‌ها تبخیر شود و بعد از روی حرارت بردارید. گوشت را هم با ۲ عدد پیاز بپزید .بعد از پخت حدود ۳ لیوان از آب آن باقی‌مانده باشد. سپس استخوان‌های گوشت را در آورید و آن را ریش ریش کنید. گندم پخته شده را در مخلوط‌کن ریخته و مقداری از آب گوشت را به آن اضافه کنید و چند دقیقه مخلوط‌کن را روشن کنید تا گندم‌ها نرم و مایه صافی حاصل شود. در این مرحله، گندم نرم شده را کم کم به گوشت اضافه نموده و آب گوشت را همراه نمک به آن بیفزایید و خوب مخلوط کرده، مجددا روی حرارت قرار دهید و با حرارت کم، مرتب به هم زده تا حلیم ته نگیرد و خوب جا افتاده و کشدار شود .میتوانید مقداری از گوشت را برای تزئین نگه دارید . حلیم را در ظرف مناسبی کشیده و کره را ذوب کرده به همراه دارچین و گوشت و در صورت تمایل شکر و خامه و کنجد روی حلیم ریخته و تزئین نمایید .حلیم گزینه مناسب غذایی برای افطارتان است .

    شامی پوکه

    مواد لازم: گوشت: ۵۰۰ گرم ، لپه: ۳ لیوان، سبزی معطر: شامل ترخون، مرزه و جعفری ، نمک، فلفل و زرد چوبه: به میزان لازم ، پیاز: یک عدد ، روغن: به میزان لازم

    طرز تهیه: ابتدا لپه و گوشت را بپزید و سپس دو تا سه‌بار آنها را چرخ کنید. سبزیجات معطر را هم ریز خرد کرده و پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و همراه زردچوبه و نمک و فلفل با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید. روغن را در ماهی تابه بریزید و روی حرارت بگذارید. از مواد شامی به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و کف دست آن را صاف و گرد کنید و وسط آن را هم با انگشت سوراخ ایجاد کرده تا هنگام سرخ‌شدن مغز پخت شود .

    این شامی زیاد روغن مصرف نمی‌کند. ترجیحا با روغن زیتون و روی حرارت بسیار ملایم آن را سرخ و در ظرف مناسب چیده و اطراف آن را با سبزیجات بخار پز و چند برش لیمو ترش، تزئین نمایید.

    شامی پوکه یک افطاری مغذی و کم چرب است که در وعده سحری هم می‌توانید آن را نوش جان نمایید .ضمنا برای این‌که کمتر احساس تشنگی کنید، چند قطره آب لیمو را در لیوان آب ریخته و میل کنید .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.