حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
‌چه غذایی‌هایی در ماه رمضان روزه‌دار را تشنه می‌کند
  • ۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 6:10
  • شناسه : 882
    بازدید 3
    0

     استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، گفت: در وعده سحری از مصرف غذاهای خشک و پر ادویه و تند، غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و همچنین از مصرف زیاده از حد گوشت باید پرهیز کرد. دکتر غلامرضا کردافشاری در گفت و گو با ایسنا، افزود: مصرف آب در بین وعده‌های غذایی به منظور […]

    پ
    پ

     استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، گفت: در وعده سحری از مصرف غذاهای خشک و پر ادویه و تند، غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و همچنین از مصرف زیاده از حد گوشت باید پرهیز کرد.

    دکتر غلامرضا کردافشاری در گفت و گو با ایسنا، افزود: مصرف آب در بین وعده‌های غذایی به منظور پیشگیری از تشنگی کار صحیحی نیست، چرا که باعث بروز نفخ و اختلال هضم غذا می‌شود.

    وی با بیان اینکه در این ماه مصرف قهوه، کاکائو و چای پررنگ به علت مدر بودن تشنگی را تشدید می‌کند، اضافه کرد: در وعده سحر و افطار حتی‌الامکان کم‌تر از غذاهای نشاسته‌ای استفاده شود، زیرا این غذاها برای هضم شدن احتیاج به آب بیشتری دارند.

    این متخصص طب سنتی گفت: از غذاهایی مانند حلیم، کله پاچه، کباب و ماهی به خصوص در وعده سحر باید پرهیز کرد، این گونه غذاهای غلیظ برای هضم، حرارت بیشتری را به سمت معده جلب می‌کنند و بدیهی است که با افزایش حرارت معده، نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد.

    کردافشاری ادامه داد: خلط غلیظ تولید شده توسط این غذاها، در عروق به راحتی حرکت نمی‌کند و برای حرکت نیاز به ترقیق توسط آب دارد و تشنگی را تشدید می‌کند.

    به گفته وی، مصرف آب یخ گرچه در ابتدا و در ظاهر باعث فرونشاندن تشنگی می‌شود، ولی در نهایت تشنگی را تشدید می‌کند.

    این استاد دانشکده طب سنتی همچنین گفت: ازغذاهای بسیار شور مانند گوشت‌های نمک سود، تن ماهی یا ماهی شور باید پرهیز کرد، غذاهایی که در آن‌ها مقدار زیادی سیر به کار رفته، باعث افزایش تشنگی می‌شوند‌.

    کردافشاری ادامه داد: از خوابیدن بلافاصله پس از غذا در وعده سحری، به خصوص در صورتی که غذای باطبیعت گرم مصرف شده باشد، باید پرهیز کرد.

    وی با اشاره به اینکه در طول روزه‌داری باید از ورزش های سخت و معرق و حرکات ایروبیک پرهیز کرد، گفت: در ماه مبارک رمضان، در طول روز از حمام‌های بسیار داغ، سونا باید اجتناب کرد، چرا که تعرق بیش از حد در این حمام‌ها باعث بروز کم آبی در بدن می‌شود.

    این متخصص طب سنتی معتقد است: برای رفع تشنگی پس از افطار، آب سرد را به یک باره نباید نوشید، بلکه باید مزه مزه کرده و جرعه جرعه بنوشند، چرا که به یک باره نوشیدن آب سرد حرارت غریزی بدن را از بین می‌برد.

    کردافشاری بیان کرد: کسانی که از داروهای خشک کننده استفاده می‌کنند‌(مانند آنتی بیوتیک‌ها) باید زمان مصرف آنها را در شب پس از افطار قرار دهند و حتی الامکان در وعده سحر از این داروها استفاده نکنند.

    مصرف چه موادی ما را از تشنگی حفظ می‌کند؟

    این متخصص طب سنتی در این خصوص نیز ادامه داد: شروع افطار بهتر است با خرما و آب ولرم یا شیر ولرم باشد، به عنوان غذای ابتدای افطار، مصرف انواع سوپ‌ها توصیه می‌شود.

    کردافشاری افزود: افرادی که معده گرم و خشک دارند، می‌توانند از فرنی‌هایی که از آرد جو و روغن بادام و شکر تهیه شده است، استفاده کنند‌، چرا که آرد جو مسکن تشنگی بوده‌، هم‌چنین روغن بادام نیز رطوبت دهنده بدن است.

    وی‌ ماء الشعیر، شربت لیمو، شربت نارنج یا بالنگ، شربت سکنجبین ساده، آب انوع میوه‌ها از جمله انار، سیب، به و گلابی را از جمله بهترین شربت‌ها برای رفع تشنگی در این ماه ذکر کرد که علاوه بر تقویت معده، در رفع تشنگی نیز بسیار کارآمد است.

    این استاد دانشکده طب سنتی در پایان گفت: مصرف میوه‌هایی از جمله خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی و زرد آلوی تازه یا برگه زردآلو خیسانده در آب آلبالو در ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از تشنگی در طول روز مفید است، بهتر است از سبزیجاتی از جمله کاهو نیز استفاده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.