حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
‌دست خالی سینما در ساخت فیلم‌های مناسبتی در ماه رمضان
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 20:20
  • شناسه : 9586
    بازدید 8
    0

    دو سینماگر درباره نپرداختن به موضوع ماه مبارک رمضان و موضوعاتی که همسو با این جریان هستند، توضیحاتی ارائه دادند. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ما در کشوری با فضای اسلامی زندگی می کنیم. بنابراین همه اتفاقات و فعالیت ها در زمینه های مختلف اجتماعی‌، سیاسی، فرهنگی و … باید نشانه ای از این اسلامی و […]

    پ
    پ

    دو سینماگر درباره نپرداختن به موضوع ماه مبارک رمضان و موضوعاتی که همسو با این جریان هستند، توضیحاتی ارائه دادند.
    باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ما در کشوری با فضای اسلامی زندگی می کنیم. بنابراین همه اتفاقات و فعالیت ها در زمینه های مختلف اجتماعی‌، سیاسی، فرهنگی و … باید نشانه ای از این اسلامی و مذهبی بودن داشته باشند. سینما هم که از قدرت فراوانی در فرهنگ سازی مردم برخوردار است، باید رویکردهای اسلامی خود را در تولید آثار بگنجاند.

    هر سال با آمدن ماه مبارک رمضان و معنوی شدن فضای جامعه و افکار مردم، سینما به عنوان تفریحی خوب می تواند این فضای معنوی را با تولید آثاری همسو در بر بگیرد. اما انگار سالهاست این امر به دست فراموشی سپرده شده و آنچنان که باید و شاید توجهی به آن نمی شود.

    در این باره با دو سینماگر کشورمان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید؛

    محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما در این باره گفت: مشکل اصلی ما در سینما فقط نپرداختن به مسئله ماه رمضان در آثار تولید شده نیست. وقتی در کشوری اسلامی زندگی می کنیم همه روزها ماه رمضان، محرم و … است. پس مضامین فیلم ها باید با این موضوعات همسو باشد؛ اما متاسفانه هیچ کدام از فیلم ها برای هیچ روزی مناسب نیست.

    این کارگردان افزود: فیلم‌هایی هم که با بیشترین هزینه، با هر موضوع و سوژه ای تولید می‌شود برای قشر خاصی از مخاطبان است. در صورتی که مخاطبان اصلی سینما اصلاً سینما نمی روند؛ چون واقعاً اکثر فیلم ها مناسب دیدن نیست. تا زمانی که یک تفکر و اصول و برنامه برای برخورد کلان با این رویکرد سینما به وجود نیاید، وضعیت بدتر می شود.

    محسنی نسب در پایان گفت: سوالی که اینجا به ذهن می‌رسد این است که آیا درست است کسی با زبان روزه فیلم های سخیف و سرشار از شوخی های جنسی را در سینما ببیند؟!

    حبیب‌الله بهمنی کارگردان سینما هم درباره ساخت فیلم‌های سینمایی با مضامین مذهبی بیان کرد: به نظر برخی اینکه از سینمای حال حاضر بخواهیم چنین موضوعاتی را در فیلم‌ها بگنجاند، توقع بیجایی است. شاید بتوانیم از تلویزیون توقع داشته باشیم چنین پیام های مستقیمی را بنا به مناسبت هایی مانند محرم، هفته دفاع مقدس ، دهه فجر، ماه رمضان و … در سریال هایش دنبال کند.

    وی افزود: سینما در کل به سمت و سویی رفته که فقط به دو حوزه صنعت و تجارت و اپوزوسیون خاص می پردازد. به نظر می‌رسد سینمای امروز ما نمی تواند در حوزه انقلاب و دغدغه های ملی – مذهبی ورود کند.

    این کارگردان اظهار داشت: وقتی پرداختن به موضوعات ملی – مذهبی را برای سینما مطرح می کنیم، شاید برای برخی تعجب برانگیز باشد که آیا باید بودجه‌ها را خرج چنین رویکردی کنند!

    بهمنی عنوان کرد: تکلیف بخش خصوصی مشخص است؛ چون دنبال دغدغه های تجاری، فرهنگی و سیاسی خودش است. پس باید سراغ بخش دولتی برویم تا شاید آنها برای ساخت فیلم‌هایی با مضامین رمضانی و مذهبی اقدام کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.