حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
گرانترین ماه رمضانِ یک دهه اخیر رقم خورد
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت: 1:37
  • شناسه : 6276
    بازدید 10
    1

    افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم در ماه مبارک رمضان، این ماه را به گران ترین ماه رمضان دو دهه گذشته تبدیل کرد. به گزارش سرویس اقتصادی “جام نیـوز”، بی‌برنامگی دولت در تنظیم بازار و افزایش قیمت اغلب کالاهای ویژه ماه مبارک رمضان، این ماه را تبدیل به گرانترین ماه رمضان ده سال اخیر تبدیل کرد. […]

    پ
    پ

    افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم در ماه مبارک رمضان، این ماه را به گران ترین ماه رمضان دو دهه گذشته تبدیل کرد.

    به گزارش سرویس اقتصادی “جام نیـوز”، بی‌برنامگی دولت در تنظیم بازار و افزایش قیمت اغلب کالاهای ویژه ماه مبارک رمضان، این ماه را تبدیل به گرانترین ماه رمضان ده سال اخیر تبدیل کرد. نهادهای نظارتی و بازرسی کماکان در خوابند!

    افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم در ماه مبارک رمضان، این ماه را به گران ترین ماه رمضان دو دهه گذشته تبدیل کرد.

    ماه رمضان امسال افزایش قیمت کالاهای اساسی، ویژه این ماه به قدری زیاد بود که نمونه آن در یک دهه گذشته سابقه نداشته است. در سالهای گذشته همواره دولتها در آستانه ماه مبارک رمضان تمهیدات ویژه ای را برای رفاه حال مردم در دسترسی به کالاهای اساسی فراهم می‌کردند، اما در سه سال اخیر که حسن روحانی سکان قوه مجریه را به دست گرفته، تمهیدات دولت در مناسبتهای این چنینی بسیار کمرنگ و ضعیف بوده و در بعضی موارد هم دولت بازار را به حال خود رها کرده است.

    اولین شوک به بازار ماه رمضان از جانب مهم ترین محصول مورد نیاز مردم وارد شد. یک هفته بیشتر تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی نمانده بود که خبر گرانی خرما در صدر اخبار قرار گرفت. با این که برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت خرما تا آغاز ماه مبارک رمضان را می دادند،اما این وضع تغییر نکرد تا مردم ماه رمضان امسال، خرما را ۳۰ درصد گران تر از سال گذشته بر سر سفره های خود قرار دهند.

    در سالهای اخیر که با تقارن ماه ضیافت خدا و فصل گرما مواجه شده ایم، یکی از محصولاتی که مردم خیلی در ماه رمضان مورد استفاده قرار می دهند، هندوانه است. امسال هندوانه رکود گرانی را در آستانه ماه مبارک رمضان زد و ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته گران شد. گرانی مرغ هم در ماه مبارک رمضان سر و صدای زیادی به وجود آورد. کاهش عرضه مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی به یکباره و در هفته سوم ماه مبارک رمضان قیمت مرغ را به مرز ۸۰۰۰ تومان رساند و مردم بعضا مجبور شدند که دور خوردن مرغ را در ماه مبارک رمضان خط بکشند. گرانی برنج هم که در چند ماه گذشته بدجوری اقشار پایین دست جامعه را تحت فشار قرار داده بود، در ماه مبارک رمضان هم تداوم یافت. مردم در مقطعی امسال برنج را ۳۰ درصد گران تر از ماه رمضان سال گذشته خریدند تا قوت غالب اکثر مردم هم از گرانی های بی ضابطه رمضان ۹۵ در امان نماند.

    اما یکی از نکات جالب ماه رمضان ۹۵ گرانی چای بود. در طول دهه های گذشته کمتر سابقه داشته که گرانی این محصول در ماه مبارک رمضان اتفاق بیفتد، ولی امسال این اتفاق افتاد. طبق گزارشهای بانک مرکزی مردم امسال چای را ۳۰ درصد گران تر از سال گذشته در استکانهای خود ریختند و سر سفره آوردند. حلیم هم به عنوان یکی از خوراکی های پر طرفدار ماه میهمانی خدا از موج گرانی های رمضان ۹۵ جان سالم به در نبرد. طبق اعلام اتحادیه آش و حلیم مردم امسال حلیم را ۲۰ درصد گران تر از رمضان ۹۴ خریدند. زولبیا و بامیه هم به عنوان شرینی خاص ماه رمضان امسال ۱۵ درصد گران تر از پارسال به مردم فروخته شد. اما تنها محصولی که شاید سهم اندکی در گرانی های رمضان ۹۵ داشت گوشت قرمز بود. گوشت گوسفند و گوساله در ماه رمضان امسال به طور میانگین تنها ۴ درصد نسبت به سال گذشته گران شد که این مسئله می تواند نکته مثبتی در تنظیم بازار ماه رمضان ۹۵ به حساب بیاید. اما گرانی اکثریت کالاهای مورد نیاز مردم در ماه رمضان ۹۵ در شرایطی به وجود آمد که دولت مانند تنظیم بازار نوروز ۹۵ نتوانست نمره قابل قبولی را بگیرد و علاوه بر این که هیچ تمهیدی برای ماه مبارک رمضان نیندیشید، بلکه نظارتی هم بر افزایش قیمتها نداشت.

    در این خصوص دکتر عبدالمجید شیخی اقتصاددان به خبرنگار «نسیم آنلاین» گفت: دولت در ماه رمضان امسال نظارتی بر بازار و قیمتها نداشت و متاسفانه بازار را به حال خود رها کرده بود.

    وی افزود: مردم همواره عادت داشتند که هر سال دولت برنامه خاصی را برای دسترسی آسان آنها به کالاهای ویژه ماه مبارک رمضان داشته باشد، اما دولتمردان بدون توجه به انتظارات جامعه، مردم را در معرض گرانی بی سابقه ای قرار دادند که نمونه آن در دو دهه گذشته سابقه نداشت.

    اما سازمانهایی مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات هم در سالهای فعالیت دولت روحانی تبدیل به نهادهایی تشریفاتی شده اند که کوچکترین تاثیری در تنظیم بازار ندارند. باید دید نابه سامانی های موجود در بازار تا چه زمانی تداوم خواهد داشت و دولت روحانی بعد از شکست در تنظیم بازار نوروز و ماه رمضان برنامه ای برای هدفمند شدن قیمت کالاهای اساسی خواهد داشت، یا خیر؟

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.