حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 14 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
کفاره را چه زمانی باید پرداخت؟
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت: 14:31
  • شناسه : 6444
    بازدید 9
    1

    آیا کفاره نیز مانند فطریه باید در پایان ماه مبارک رمضان پرداخت شود؟ اگر کسی کفاره‌ای از سال‌های قبل بدهکار است،‌ میزان آن با نرخ روز محاسبه می‌شود؟ آیا می‌توان کفاره را قسطی پرداخت کرد؟ پاسخ این پرسش‌ها در گزارش پیش رو بیان شده است. به گزارش فارس، با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه […]

    پ
    پ

    آیا کفاره نیز مانند فطریه باید در پایان ماه مبارک رمضان پرداخت شود؟ اگر کسی کفاره‌ای از سال‌های قبل بدهکار است،‌ میزان آن با نرخ روز محاسبه می‌شود؟ آیا می‌توان کفاره را قسطی پرداخت کرد؟ پاسخ این پرسش‌ها در گزارش پیش رو بیان شده است.

    به گزارش فارس، با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و زمان پرداخت زکات فطریه و همچنین کفاره روزه، سؤالات زیادی به خصوص در این باره مطرح می‌شود، آنچه در ادامه می‌آید بیان مطالب کلی درباره کفاره روزه و سه سؤال مبتلابه روزه‌داران در این زمینه (با استفتاء از دفتر استفتائات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) است:

    *مقدار کفاره افطار غیر عمد برای هر روز یک مد طعام (۷۵۰ گرم طعام) است، باید به فقیر داده شود، اگر بخواهد قیمت آن را پرداخت کند، باید مطمئن باشد که فقیر برای خرید نان مصرف می‌کند.

    * کفاره افطار عمدى روزه عبارت است از ۶۰ روز روزه یا اطعام شصت فقیر یا دادن ۶۰ مدّ طعام به ۶۰ مسکین که سهم هر کدام یک مُدّ است و چنانچه قدرت بر روزه ۲ ماه و یا اطعام ۶۰ مسکین براى هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست فقط کافى است که استغفار کند، یعنى با دل و زبان بگوید «اَستَغفِرُالله‏»؛ از خداوند بخشایش مى‌‏طلبم، کسى که به‌ خاطر عدم توانایى بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌‏اش استغفار است، اگر بعدها تمکن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، انجام کفاره لازم نیست، گرچه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود.

    *کسى که مى‏‌خواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، باید ۳۱ روز آن را پى در پى بگیرد و اگر بقیه آن پى در پى نباشد، اشکال ندارد.

    * کسى که مى‏‌خواهد ۲ ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، نباید موقعى شروع کند که در بین ۳۱ روز، روزى باشد که مانند عید قربان روزه آن حرام است.

    *انسان نباید در بجا آوردن کفاره کوتاهى کند، ولى لازم نیست فوراً آن را انجام دهد.

    ۳ سؤال مبتلابه درباره کفاره روزه

    *کفاره روزه‌ عمد یا غیرعمدی امسال را چه زمانی باید پرداخت کرد؟

    – کفاره روزه غیرعمد امسال را باید ماه رمضان سال آینده به شرط برطرف شدن عذر (تا رمضان سال بعد) ادا کرد.

    – بنابراین اگر بر اثر عذر شرعى روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعى به تأخیر انداخته، فدیه بر او واجب است، یعنى باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر (کفاره) بدهد.

    – اگر قضاى روزه ماه رمضان را به علت استمرار عذرى که مانع روزه گرفتن است تا ماه رمضان سال آینده به تأخیر انداخته باشند، قضاى روزه‏‌هایى که از آنان فوت شده کافى است و واجب نیست براى هر روزى یک کفاره بدهند، هر چند احتیاط در جمع بین قضا و فدیه است. ولى اگر تأخیر در قضاى روزه به خاطر سهل‏‌انگارى و بدون عذر باشد، جمع بین قضا و فدیه بر آنها واجب است.

    – کفاره روزه عمد را هر زمانی که توانست باید ادا کند.

    * اگر کسی از سال‌ یا سال‌های گذشته کفاره‌ای بدهکار است، کفاره با نرخ همان سال حساب می‌شود یا نرخ امسال؟

    – کفاره روزه بر اساس همان سالی که می‌خواهد پرداخت کند محاسبه می‌شود، به عبارت دیگر بر اساس نرخ روز باید پرداخت شود.

    * کسی که کفاره زیادی بر عهده دارد، آیا می‌تواند آن را تقسیط کند یا باید یکجا پرداخت شود؟

    – می‌تواند تقسیط کند.

    به گزارش فارس، میزان وجوهات شرعی اعلام‌ شده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص یک ماه روزه قضا ۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال، کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱،۲۰۰،۰۰۰ ریال، کفاره یک روز قضای روزه عذر ۲۰،۰۰۰ ریال و حداقل فطریه برای هر نفر ۷۰،۰۰۰ ریال اعلام شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.