حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲ Monday, 18 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
کتاب‌های شهید مطهری برای ماه مبارک رمضان
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 17:57
  • شناسه : 8774
    بازدید 10
    0

    سایت مرکز نشر آثار استاد شهید مرتضی مطهری (انتشارات صدرا) برخی از کتاب‌های شهید مطهری را به مناسبت ماه مبارک رمضان با تخفیف ارائه کرده است. به گزارش ایسنا، ناشر  این کتاب‌ها را به شرح زیر معرفی کرده است: «آزادی معنوی » مجموعه‌ای است مشتمل بر ۱۵ سخنرانی از استاد شهید  مطهری که در زمان‌ها و […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    سایت مرکز نشر آثار استاد شهید مرتضی مطهری (انتشارات صدرا) برخی از کتاب‌های شهید مطهری را به مناسبت ماه مبارک رمضان با تخفیف ارائه کرده است.

    به گزارش ایسنا، ناشر  این کتاب‌ها را به شرح زیر معرفی کرده است:

    «آزادی معنوی » مجموعه‌ای است مشتمل بر ۱۵ سخنرانی از استاد شهید  مطهری که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف ایراد شده‌اند و وجه مشترک همه آنها این است که موضوع آنها مسائل معنوی و مربوط به خودسازی و تزکیه نفس است، اگرچه در خلال سخنرانی‌ها گاه به مسائل اجتماعی نیز اشاره شده است. مطالعه این کتاب، گذشته از این‌که خواننده را با بُعد معنوی شخصیت استاد شهید مطهری آشنا می‌سازد، او را گام به گام به سوی خودسازی و تقوا حرکت می‌دهد و در واقع یک سلوک معنوی است. برخی از موضوع‌های طرح‌شده در این کتاب عبارتند از: آزادی معنوی، عبادت و دعا، هجرت و جهاد، بزرگی و بزرگواری روح، مکتب انسانیت.

    کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام(ع)» مجموعه‌ای است از چهار سخنرانی استاد شهید مطهری که در حسینیه ارشاد ایراد شده است و مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه کلیاتی درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوص مطرح شده است. در بخش اول ضمن اشاره به نقش مثبت عشق و محبت در سازندگی فرد و اجتماع و بیان نمونه‌هایی از تأثیر این عامل سازنده در تاریخ اسلام، جاذبه علی(ع) ـ که همواره دلهایی را به سوی خود کشیده و می‌کشد ـ و فلسفه آن و فایده و اثر آن مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می‌کرد و دور می‌انداخت، تشریح شده است. در این بخش ریشه پیدایش خوارج، عقاید انحرافی آنها و نیز چگونگی انقراض این فرقه بیان شده است. در پایان کتاب ثابت شده که علی(ع) شخصیتی دونیرویی بوده‌اند و هرکس که بخواهد در مکتب ایشان پرورش یابد و مطابق الگوی اسلام علوی تربیت شود، باید دونیرویی باشد، یعنی هم جاذبه داشته باشد و هم دافعه.

    «سیری در نهج‌البلاغه» مجموع مقالات متسلسلی است که در سالهای ۵۱ ـ ۵۲ شمسی در مجله «مکتب اسلام» توسط استاد شهید مطهری به رشته تحریر درآمد و سپس به صورت کتاب به دست چاپ سپرده شد. این کتاب دارای یک مقدمه و هفت بخش است. استاد مطهری در مقدمه به نحوه آشنایی خود با نهج‌البلاغه و وجه تسمیه کتاب – که حاکی از سیر و گردشی در این اقیانوس عظیم و بیکران معرفت و معنویت است – اشاره می‌کند. مهمترین موضوعهای بحث‌شده در این کتاب عبارتند از : نهج‌البلاغه و اندیشه‌های کلامی، تلقی نهج‌البلاغه از عبادت، حکومت و عدالت، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهج‌البلاغه.

    «داستان راستان» (دو جلد) شامل ۱۲۵ داستانِ برگرفته از کتب حدیث و نیز کتب رجال و تراجم و تواریخ و سیر توسط استاد شهید مطهری است. قهرمان داستان‌ها غالباً پیشوایان بزرگ دین و یا شخصیت‌های بزرگوار علمی و فقهی هستند. این داستان‌ها علاوه بر آنکه عملا می‌تواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرّف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا می‌شود.

    «حکمت‌ها و اندرزها»  مجموعه‌ای است دوجلدی و مشتمل بر مقالاتی از استاد شهید مطهری که در سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۱ هجری شمسی برای یک برنامه عمومی آشنایی با فرهنگ اسلامی و برای ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر در آمده است و بیشتر مطالب آن درباره راه و رسم زندگی و دستورات اسلام در این باب است. کتاب مذکور که بعد از شهادت استاد به چاپ رسیده است، در مقایسه با سایر آثار استاد از یک سو شبیه به کتاب بیست گفتار است و از سوی دیگر به کتاب داستان راستان شباهت دارد.

    برخی از عناوین مباحث طرح شده در این کتاب عبارتند از: بردگان و آزادگان، ارکان سعادت بشر، ایمان و عمل صالح، خواری معصیت و عزت طاعت، حقیقت زهد، دشمنان عقل، روش سیاسی علی(ع)، قلب سلیم، فقر روحی و فکری، تعصب باطل، تعارفهای دروغین.

    «مشکلات علی علیه‌السلام» (گفتاری از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار): بیان تحلیلی زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام موجب آن می‌شود که پیشوایان دینی به عنوان نمونه‌های انسان مافوق و نه مافوق انسان و الگوهای عینی برای حیات فردی و اجتماعی معرفی شوند. استاد شهید مطهری در این کتاب به این مهم پرداخته و حیات سیاسی اجتماعی تنی چند از ائمه معصومین را به ویژه از نظر کیفیت برخورد با مسئله خلافت و حکومت تجزیه و تحلیل کرده است. پیشوایان بزرگواری که در این کتاب معرفی شده‌اند عبارتند از: امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام زین‌العابدین(ع)، امام جعفر صادق(ع)، امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام حسن عسکری(ع) و مهدی موعود (عج).«انسان کامل» مجموعه‌ای است مشتمل بر ۱۳ جلسه سخنرانی که در سال ۱۳۵۳ شمسی ایراد شده است. استاد شهید مطهری در این سخنرانیها برای آنکه آشکار سازند اسلام یک دین جامع است و انسانِ اسلام انسانی است چندبعدی که همه دستورات این مکتب الهی را به طور هماهنگ به مورد اجرا می‌گذارد، و برای آنکه جوانان مسلمان را از نگرش تک‌بعدی به اسلام مصون بدارند این بحث را مطرح کردند. البته نظر سایر مکاتب درباره «انسان کامل» نیز از جمله مکتب سوسیالیسم، مکتب اگزیستانسیالیسم، مکتب عرفان، مکتب عقل و… مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. مطالعه این کتاب از نظر شناخت انسان نمونه و ایده‌آل اسلام که انسانی است که ارزشهای انسانی را در حد اعتدال و به دور از افراط و تفریط‌ داراست، برای همه زمانها مفید و ضروری است.

    «تفسیر قرآن» (مجموعه ۱۴ جلدی آشنایی با قرآن) سلسله مباحث تفسیری استاد شهید مطهری در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است که عمدتاً در بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ شمسی انجام شده است. جلد اول این مجموعه مقدمه و پیش‌درآمدی بر این سلسله مباحث محسوب می‌شود که در آن به مسائلی همچون زبان قرآن، مخاطبهای قرآن، عقل از دیدگاه قرآن و…پرداخته شده است. در مجلدات بعدی تفسیر آیاتی از برخی سور قرآن ازجمله حمد، بقره، انفال، توبه، نور و تقریباً جزء سی‌ام قرآن انجام شده است. ویژگی ممتاز این مباحث، توجه به مسائل و موضوعات فکری و اجتماعی روز در حین تفسیر آیات قرآنی است که موجب تازگی و زنده بودن این مباحث شده است. ویژگی دیگر بیان روشن و روان آن است.

    «عبادت و دعا» شامل چهار سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری درباره «عبادت و دعا» است که در رمضان ۱۳۹۰ قمری (مطابق با آبان ۱۳۴۹ شمسی) در حسینیه ارشاد تهران ایراد شده است. این گفتارها در کتاب «آزادی معنوی» اثر آن متفکر شهید که بعد از شهادت ایشان منتشر شده به چاپ رسیده است ولی نظر به این که درخواستهای مکرر برای انتشار آن به صورت مستقل وجود داشت، به صورت  رساله حاضر نیز منتشر می‌شود. به مناسبت ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر نسخه الکترونیکی این کتاب رایگان ارائه می‌شود.

    «توبه»  فصلی از کتاب آزادی معنوی است که در قطع جیبی منتشر شده است. این کتاب شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری درباره «توبه» است که در رمضان ۱۳۹۰ قمری (مطابق با آبان ۱۳۴۹ شمسی) بعد از سخنرانیهای «عبادت و دعا» در حسینیه ارشاد تهران ایراد شده است. این دو گفتار در کتاب «آزادی معنوی» اثر آن متفکر شهید که بعد از شهادتش منتشر شده به چاپ رسیده است، ولی نظر به این که درخواستهای مکرر برای انتشار آن به صورت مستقل وجود داشت، به صورت رساله حاضر نیز منتشر می‌شود.

    نسخه الکترونیکی این کتاب به مناسب ماه مبارک و شب‌های قدر رایگان در اختبار مخاطبان قرار می‌گیرد.

    «عدالت از نظر علی علیه‌السلام(ع)» شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری در موضوع عدالت است تحت عنوان «عدالت از نظر علی علیه‌السلام» و «تفاوتهای بجا و تفاوتهای بیجا». این دو گفتار قبلاً در کتاب «بیست گفتار» منتشر شده است ولی نظر به این که در میان سایر گفتارهای این کتاب نمود لازم را نداشت و عده‌ای از علاقه‌مندان آثار آن اسلام‌شناس فرزانه نیز خواهان چاپ مجزای آن بودند، اقدام به انتشار این دو گفتار به شکل حاضر شد.

    «صلح امام حسن علیه السلام(ع)» بخشی از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام اثر استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواستهای مکرر علاقه‌مندان آثار استاد شهید، به صورت مستقل نیز چاپ شده است.

      کتاب‌های یادشده در انتشارت صدرا (مرکز نشر آثار استاد شهید مرتضی مطهری) منتشر شده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت این نشر نسخه چاپی این آثار را سفارش داده و در سراسر ایران دریافت و یا نسخه الکترونیکی آنها را دانلود کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.