حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ورود به فریزر ممنوع!
  • ۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 20:03
  • شناسه : 2704
    بازدید 14
    1

    شاید شما هم از آن دسته خانه‌دارانی باشید که با فرا رسیدن‌ماه مبارک رمضان تصمیم گرفته‌اید که مواد غذایی مورد استفاده در افطارها و سحرهایتان را فریز کنید. نگهداری و فریز کردن مواد غذایی روش‌هایی دارد و باید بدانید که از نظر علمی نمی‌توانید همه مواد غذایی را فریز کنید. نحوه نگهداری از مواد غذایی […]

    پ
    پ

    شاید شما هم از آن دسته خانه‌دارانی باشید که با فرا رسیدن‌ماه مبارک رمضان تصمیم گرفته‌اید که مواد غذایی مورد استفاده در افطارها و سحرهایتان را فریز کنید.

    نگهداری و فریز کردن مواد غذایی روش‌هایی دارد و باید بدانید که از نظر علمی نمی‌توانید همه مواد غذایی را فریز کنید. نحوه نگهداری از مواد غذایی یکی از دانش‌های روز به‌حساب می‌آید. ما درباره اینکه چگونه و با چه کیفیتی کدام مواد غذایی را فریز کنید برای شما پیشنهادهایی داریم.

    نخستین نکته‌ای که باید در نگهداری مواد غذایی به آن توجه کنید، حساسیت گروه‌های مختلف غذایی در برابر آلودگی است. گوشت و لبنیات و مخصوصا گوشت سفید، بیشتر از دیگر مواد، در معرض فساد و مسمومیت غذایی قرار دارد. میوه‌ها و سبزی‌ها هم اگر به‌طور مناسبی نگهداری نشوند، خیلی زود فاسد می‌شوند. پیشنهاد ما این است که شستن یخچال و اجزای داخلی آن را در فهرست کارهایتان قرار دهید. بعد از شستن یخچال و جلوگیری از پخش میکروب‌ها، میوه و سبزی را بشویید و پس از خشک‌کردن آنها را در یخچال قرار دهید. اما یادتان باشد که هرگز تخم‌مرغ‌ها را قبل از مصرفشان نشویید. اگر می‌خواهید سبزی‌های خام را در یخچال نگه‌دارید حواس‌تان باشد که بیشتر از یک هفته طول نکشد و سبزی‌های پخته را نهایتا ۲ تا ۳ روز می‌توانید نگه‌دارید.

    از نظر متخصصان، روش نگهداری مواد غذایی بر پایه انجماد، اساسا برای گوشت مطرح بوده است و بعداً حبوبات و سبزیجات را هم به این لیست اضافه می‌کنند. اما خیلی‌ها اضافه مانده هر غذا، میوه یا شیرینی‌ای را هم به امید خوردن آن در چندروز یا حتی چندماه بعد فریز می‌کنند. مسئله مهم، خارج کردن این مواد از حالت انجماد است که انجام نادرست آن بر کیفیت مواد تأثیر می‌گذارد و خیلی وقت‌ها آنها را غیرقابل خوردن می‌کند. در حالت انجماد، کریستال‌های یخی سرتاسر ماده‌غذایی را می‌پوشانند و با خارج شدن از حالت انجماد، این کریستال‌ها شکسته می‌شوند و بافت ماده غذایی را تخریب می‌کنند مثلا اگر برای یخ‌زدایی یک تکه گوشت، آن را زیر شیر آب گرم بگیرید، بافت گوشت تخریب می‌شود و ارزش غذایی آن به‌شدت پایین می‌آید. گاهی ممکن است آلودگی‌های محیط هم از سطح ماده غذایی به آن نفوذ کند. یادتان باشد که بهترین حالت برای خارج کردن گوشت از حالت انجماد، قرار دادن آن در یخچال، چند ساعت قبل از مصرف است. در این حالت، گوشت به آرامی از حالت انجماد خارج می‌شود و ارزش مواد مغذی خود را نیز حفظ می‌کند.

    از فریز کردن لبنیاتی مانند شیر در هرحالتی خودداری کنید. میوه‌هایی مانند توت فرنگی و گیلاس و آلبالو هم به‌علت داشتن بافت ظریف‌شان بعد از درآمدن از حالت انجماد، بافت تخریب شده‌ای پیدا می‌کنند و دیگر حاوی ویتامین C نیستند؛ پس بهتر است در تابستان تا می‌توانید از نوع تازه آنها استفاده کنید و دلی از عزا دربیاورید.

    توجه داشته باشید که برای سالم نگه‌داشتن مواد غذایی در فریزر دمای آن باید روی منفی ۱۸درجه باشد. اگر قرار است مواد غذایی زیادی را فریز کنید همه آنها را در یک مرحله داخل فریزر نگذارید. چون این کار باعث می‌شود تا دمای داخل فریزر افزایش پیدا کند و مواد به راحتی یخ نزنند و در همین حین، فاسد شوند. یادتان باشد که مواد غذایی را در بسته‌هایی که در یک وعده مصرف می‌کنید، بسته‌بندی کنید. هیچ وقت نصف بسته گوشتی که یخ‌زدایی شده است را دوباره به فریزر برنگردانید!

    منبع: همشهری

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.