حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ورزشکاران برای تنظیم قند خون در ماه مبارک رمضان، نان و غلات سبوس‌دار بخورند
  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 9:57
  • شناسه : 8955
    بازدید 16
    0

    یک متخصص تغذیه ورزشی می‌گوید: اگر انجام تمرینات ورزشی درماه مبارک رمضان به خوبی مدیریت شود، بدن ورزشکار حرفه ای به خاطر روزه‌داری دچار آسیب نمی‌شود. دکتر کوروش جعفریان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که روزه‌داری هیچ منافاتی با ورزش حرفه‌ای ندارد، افزود: اگر ورزشکار نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه قبل از […]

    پ
    پ

    یک متخصص تغذیه ورزشی می‌گوید: اگر انجام تمرینات ورزشی درماه مبارک رمضان به خوبی مدیریت شود، بدن ورزشکار حرفه ای به خاطر روزه‌داری دچار آسیب نمی‌شود.

    دکتر کوروش جعفریان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که روزه‌داری هیچ منافاتی با ورزش حرفه‌ای ندارد، افزود: اگر ورزشکار نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه قبل از افطار به تمرینات سبک بپردازد و دو ساعت بعد از افطار تمرینات اصلی و جدی خود را انجام دهد، قطعا هیچ مشکلی برای روزه گرفتن نخواهد داشت. البته چون بدن یک ورزشکار حرفه‌ای نسبت به یک فرد معمولی به انرژی بین هزار تا ۱۵۰۰ کالری نیاز دارد بهتر است از افطار تا سحر سه وعده غذا داشته باشد تا انرژی لازم بدن خود را تامین کند و در عین حال فرصت کافی برای ریکاوری داشته باشد تا بدنش دچار آسیب نشود.

    وی گفت: انجام ورزش های حرفه ای در ماه مبارک رمضان به ویژه در ماه تابستان که بدن به آب فراوان نیاز دارد تا حدودی کار سختی است، اما اگر بتوانیم تمرینات ورزشی را به خوبی مدیریت کنیم، هیچ مشکلی برای روزه داری و انجام تمرینات ورزشی به وجود نمی آید.

    عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و رژیم غذایی دانشگاه پزشکی تهران با بیان این که ورزشکار حرفه‌ای به هیچ عنوان نباید وعده سحر را حذف کند، خاطرنشان کرد: یک ورزشکار حرفه ای نباید از وعده سحر غافل بماند. همچنین به جای این که آب بدنش را با خوردن آب زیاد تامین کند، بیشتر میوه جات و سبزیجات مصرف کند تا نیاز آب بدن خود را تامین کند. تنها با خوردن آب، مایعات از دست رفته بدن در ماه مبارک رمضان جبران نمی شود.

    وی با تاکید به این نکته که ورزشکاران حرفه ای برای تنظیم قند خون در وعده سحر از خوردن نان و غلات سبوس‌دار غافل نباشند، اظهار کرد: ورزشکاران حرفه ای برای این که بتوانند در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری با افت قند مواجه نشوند، بهتر است در الگوی غذای خود از سبزیجات بیشتر استفاده کنند و در وعده سحر از خوردن نان و غلات سبوس دار غافل نمانند تا در طول روز به خاطر افت قند خون، دچار ضعف بدنی نشوند. همچنین از افطار تا سحر نیز بیشتر از مایعات استفاده کنند تا از ذخایر گلیکوژن کافی برخوردار باشند.

    جعفریان ادامه داد: مصرف زولبیا و بامیه چون حاوی مقادیر زیادی قند ساده و چربی مضر است به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بهتر است شروع افطار با سوپ ولرم، مقداری شیر به همراه مقدار کمی خرما یا کشمش باشد.

    این متخصص تغذیه ورزشی افزود: مصرف غذاهای پرچرب همچون کله پاچه، سیرابی و مصرف بیش از اندازه گوشت و پروتئین حیوانی که موجب افزایش اوره و دفع زیاد آب از بدن می شود نیز توصیه نمی شود. هم چنین مصرف غذاهای حاوی کربو هیدرات های پیچیده مانند نان ها، به ویژه سنگک یا بربری که قند آنها به آهستگی آزاد می شود برای جلوگیری از گرسنگی در طول روز توصیه می شود.

    وی یکی از عوامل افزایش وزن در ماه مبارک رمضان را مصرف بیش از اندازه شیرینی‌ها مانند زولبیا، بامیه و خرما به ویژه هنگام افطار و همچنین غذاهای پر چرب و سرخ شده در وعده سحر عنوان کرد.

    جعفریان تصریح کرد: برخی افراد چاق در ماه مبارک رمضان حذف سحری را ابزاری برای لاغری خود می‌دانند، در حالی که حذف سحری نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه افراد دچار افزایش وزن نیز می‌شوند. افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند، توصیه می شود وعده سحری را بخورند و حتی بعد از افطار از وعده شام نیز غافل نمانند. در واقع رعایت یک برنامه غذایی مناسب که حاوی همه گروه‌های غذایی نظیر نان و غلات، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی است و همچنین داشتن برنامه ورزشی منظم، مثل پیاده‌روی پس از افطار یا شام سبب کاهش وزن افراد در این ماه می‌شود.

    این متخصص تغذیه در خصوص حذف وعده سحری و تاثیر آن در کاهش وزن در ایام ماه مبارک رمضان گفت: از نظر علمی و دانش تغذیه این روش توصیه نمی‌شود. زیرا بدن انسان برای تأمین نیازهای خود از منابع مختلفی از جمله ذخایر گلیکوژن، ذخایر چربی و حتی بافت عضلانی استفاده می‌کند. چنانچه وعده سحری حذف شود، بدن فرد در این ایام که تقریباً ۱۸ ساعت در فاز گرسنگی قرار می‌گیرد. برای تأمین انرژی مورد نیاز علاوه بر بافت چربی، بافت عضلانی را نیز مصرف می‌کند. بنایراین چنین تغییری در درازمدت موجب کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن و به تبع آن منجر به افزایش وزن خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.