حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
هلال ماه رمضان چهارشنبه در ایران رویت می‌شود
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت: 10:31
  • شناسه : 2058
    بازدید 3
    0

    براساس محاسبات نجومی یک رصدگر مجرب هلال ماه‌های جوان، هلال ماه مبارک «رمضان» در غروب روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه در شمال و بخش هایی از مرکز ایران با ابزار اپتیکی و از مناطق مرکزی به سمت جنوب کشور با چشم غیر مسلح رویت پذیر است. سید محسن قاضی میرسعید، رصدگر مجرب ماه و رکورددار جهانی […]

    پ
    پ

    براساس محاسبات نجومی یک رصدگر مجرب هلال ماه‌های جوان، هلال ماه مبارک «رمضان» در غروب روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه در شمال و بخش هایی از مرکز ایران با ابزار اپتیکی و از مناطق مرکزی به سمت جنوب کشور با چشم غیر مسلح رویت پذیر است.

    سید محسن قاضی میرسعید، رصدگر مجرب ماه و رکورددار جهانی رویت هلال ماه‌های جوان درباره وضعیت رویت پذیری هلال ماه رمضان به ایسنا گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۱۸:۳۵سه شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۴ برابر یا ۲۸ شعبان ۱۴۳۶هجری قمری و ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ میلادی است.

    در غروب روز سه شنبه هلال ماه رمضان در هیچ قسمت از خشکی های کره زمین رویت نخواهد شد و تنها در منتهی الیه جنوب غربی اقیانوس آرام با دوربین دوچشمی قوی و یا تلسکوپ قابل رویت می باشد.

    وی در خصوص وضعیت رویت هلال ماه مبارک رمضان در غروب روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه گفت: در غروب چهارشنبه ۲۹ شعبان ۱۴۳۶ مطابق با ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵

    هلال ماه رمضان در تمام قاره آفریقا، تمامی خاک استرالیا، جنوب کشور کانادا، سراسر ایالات متحده امریکا، امریکای مرکزی و امریکای جنوبی با چشم غیر مسلح قابل رویت است و ساکنان نیوزیلند و شمال کانادا نیز با ابزار اپتیکی قادر به رویت این هلال خواهند بود. در قاره اروپا هم این هلال در صورت مساعد بودن شرایط جوی در جنوب کشور پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، یونان و قبرس با چشم غیر مسلح و در اروپای مرکزی و جنوب انگلیس با ابزار نسبتا قوی قابل رویت است اما در مناطق شمالی اروپا از جمله کشورهای اسکاندیناوی در غروب چهارشنبه به دلیل اینکه ماه زودتر یا تقریبا همزمان با خورشید غروب می کند، هلال غیر قابل رویت نیست.

    عضو گروه غیر حرفه‌یی رویت هلال ماه در خصوص رویت پذیری هلال ماه رمضان در قاره آسیا نیز گفت: در غروب چهارشنبه هلال ماه رمضان در کشورهای لبنان، فلسطین اشغالی، جنوب سوریه، اردن، جنوب عراق، کویت، بحرین، یمن، عربستان، امارات، عمان، مرکز و جنوب پاکستان، جنوب هندوستان، اندونزی و مالزی با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود. این هلال در شمال سوریه، ترکیه، شمال عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، شمال پاکستان، شمال هندوستان، چین و ژاپن فقط با ابزار اپتیکی قابل رویت است.

    قاضی میرسعید درباره وضعیت هلال رمضان المبارک ۱۴۳۶ در ایران نیز گفت: اگر در نقشه ایران، خطی فرضی بین گیردی در استان سیستان و بلوچستان تا سومار در استان کرمانشاه رسم کنیم در قسمت بالای خط رویت هلال ماه با ابزار امکان پذیر است و در قسمت پایین خط رویت هلال با چشم غیر مسلح قابل رویت می باشد. پهنای خط حدود صد کیلومتر است و هر چه به سمت جنوب کشور برای رصد اقدام کنیم شانس رویت با چشم غیر مسلح بیشتر خواهد شد.

    رکورددار جهانی رویت هلالهای جوان خاطرنشان کرد: عوامل متعددی باعث می شوند که این هلال در نیم کره شمالی که ساکنانش چه مسلمان و چه غیر مسلمان از نیم کره جنوبی بیشتر است سخت تر دیده شود. یکی از مهمترین آن عوامل عرض دایره البروجی منفی ماه است این منفی بودن برای نقاط بالای خط استوا عامل مهمی است، هم ارتفاع هلال از افق را کم میکند و هم مکث هلال را.

    وی در تبیین اهمیت عرض دایره الروجی ماه در رویت هلال مختصات جغرافیایی تهران را مثال زد که ۳۵ درجه و ۴۰ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی است

    که در این مختصات جغرافیایی، هلال ماه در لحظه غروب خورشید در روز چهارشنبه حدود ۵٫۵ درجه از افق ارتفاع داشته با بخش درخشندگی ۱٫۵ صدم درصد، احتمال رویت چنین هلالی با چشم غیر مسلح و در صورت تمیز بودن افق هم بسیار کم است لذا تهران در ردیف رویت با چشم مسلح قرار می‌گیرد.

    به گفته قاضی میرسعید اگر مختصات متناظر تهران در نیم کره جنوبی زمین یعنی ۳۵ درجه و ۴۰ دقیقه عرض جنوبی و۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی را در نظر بگیریم،

    ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید در شامگاه چهار شنبه به ۱۰٫۵ درجه و فاز ماه به ۱٫۳ درصد می رسد که این هلال با توجه به ۵ درجه افزایش ارتفاع نسبت به همان طول جغرافیایی اما با عرض شمالی و همچنین با مکثی حدود ۶۶ دقیقه به راحتی قابل رویت است در صورتی که در همان زمان در تهران آسمان هنوز روشن است و هلال ماه غروب کرده است. این مثال ساده نشان می دهد که چرا هلال ماه در غروب چهارشنبه در استرالیا با چشم غیر مسلح قابل رویت است اما در لندن که بیش از دوازده ساعت با استرالیا اختلاف زمانی دارد قابل رویت نیست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.