حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 22 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
مساجد در ماه رمضان؛ از قطب شمال تا غزه
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 6:11
  • شناسه : 5010
    بازدید 19
    1

    در ماه رمضان، مساجد در کشورهای مختلفی چون هند، اندونزی، مراکش و نقاطی چون غزه و قطب شمال رونق بسیاری دارند و مسلمانان آن ها با آداب و رسوم خاصی به استقبال این ماه می روند. به گزارش  پایگاه خبری «الیوم الجدید»، با آغار ماه رمضان در کشورهای عربی و اسلامی، مسلمانان کشورهای مختلف با […]

    پ
    پ

    در ماه رمضان، مساجد در کشورهای مختلفی چون هند، اندونزی، مراکش و نقاطی چون غزه و قطب شمال رونق بسیاری دارند و مسلمانان آن ها با آداب و رسوم خاصی به استقبال این ماه می روند.

    به گزارش  پایگاه خبری «الیوم الجدید»، با آغار ماه رمضان در کشورهای عربی و اسلامی، مسلمانان کشورهای مختلف با آداب و رسوم خاصی این ماه را جشن می گیرند.

    در ادامه گزارشی مختصر از فعالیت های مسلمانان برخی از کشورها در ماه رمضان می آید:

    اندونزی

    با آغاز ماه رمضان، با نواختن طبل در خیابان ها، مسلمانان از آمدن این ماه با خبر می شوند و در مساجد جلساتی با نام «حلال در حلال» برای ایجاد صلح و آشتی میان دو فردی که با یکدیگر دعوا داشته اند، برگزار می شود.

    همچنین در مساجد اندونزی، نماز تراویح تا ۲۰ رکعت خوانده می شود.

    مراکش

    شهروندان مراکشی مساجد و مناطق تجاری خود را تزیین می کنند و هنگام ظهر، درِ تمامی رستوران ها را می بندند و هر کس که به طور علنی روزه خواری کند را جریمه می کنند.

    مساجد این کشور، از جمله مسجد «الکتیبه» مملو از جمعیت نمازگزاران می شوند و در شب های قدر نیز در آن ها مراسم احیاء برگزار می شود.

    هند

    در ماه رمضان رادیو و تلویزیون هند برنامه های مختص به این ماه مانند خطابه و گفت و گوهایی با موضوعات مرتبط با این ماه را پخش می کند و روزنامه و مجلات نیز درباره این ماه می نویسند.

    برخی از مساجد هند نیز در نماز تراویح هر دو یا سه روز قرآن کریم را ختم می کنند و به این امر «شَبینه» می گویند. اقامه نماز تراویح تا نیمه شب در مساجد ادامه دارد.

    از دیگر سنت های مسلمانان هندی در ماه رمضان، اعتکاف دهه پایانی آن در مساجد است و در این دهه هیچ گاه مساجد از حضور نمازگزاران و معتکفین خالی نمی شوند.

    غزه

    غزه تنها شهری در جهان است که مردم آن اکثرا یک روز در زیر نور و روز دیگر در تاریکی افطار می کنند. کودکان در شرایط سخت فانوس می خرند و خیابان ها و بازارها پر از جمعیت می شود در حالی که اشکالی از هلال ماه بر سر در مغازه ها آویزان است.

    مساجد، خیابان ها و منازل با فانوس هایی به تعبیر «فانوس رمضان» تزیین می شوند. مسلمانان غزه نیز در این شب ها اکثرا به مساجد می روند و نماز خود را در کنار دیگر هموطنان خود اقامه می کنند.

    قطب شمال

    در شهر «وریلسک» در شمالی ترین بخش روسیه که دورترین نقطه زمین است، مسجدی قرار دارد که مسلمانان نماز خود را در آن اقامه می کنند.

    به دلیل اینکه در این منطقه خورشید غروب نمی کند، مسلمانان روزه دار، هنگام ناهار از خوردن آب و غذا خودداری می کنند.

    در قطب شمال طبخ ماهی از غذاهای مرسوم محسوب می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.