حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ماه مبارک رمضان در چین
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت: 3:41
  • شناسه : 8043
    بازدید 3
    0

    مسلمانان در سراسر چین مانند بسیاری از کشورهای دیگر همواره با شور و اشتیاق خاصی به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته و روزه داری و عبادت در این ایام از جمله برنامه های مخصوص آنهاست. تمیز کردن منازل و مساجد و برگزاری دوره های آموزشی قرآن و مسابقات قرآنی از جمله اقداماتی است که چینی […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مسلمانان در سراسر چین مانند بسیاری از کشورهای دیگر همواره با شور و اشتیاق خاصی به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته و روزه داری و عبادت در این ایام از جمله برنامه های مخصوص آنهاست.
    تمیز کردن منازل و مساجد و برگزاری دوره های آموزشی قرآن و مسابقات قرآنی از جمله اقداماتی است که چینی ها در این ایام و عمدتا توسط انجمن های محلی اسلامی انجام می دهند.
    مسلمانان چین که در ماه مبارک رمضان امسال نزدیک به ۱۷ ساعت روزه داری می کنند هنگام افطار، سفره های افطاری دسته جمعی را پهن و غذا و نوشیدنی های متنوعی را بین روزه داران توزیع می کنند.
    مسلمانان چینی تمایل دارند افطار خود را با خوردن موز، خربزه، انگور خشک و خرما آغاز کنند و علاوه بر این شیرینی های مخصوصی نیز بر روی میزهای افطار برای تناول روزه دارن مهیا شده است.
    البته نوع خرمایی که مسلمانان در چین مصرف می کنند کمی با خرماهای کشورهای دیگر متفاوت است به این نوع خرما در زبان چینی «زایو» گفته می شود که کمی کوچکتر از دیگر خرماهاست اما شیرینی مطلوبی دارد.
    از مشهورترین شیرینی هایی که مسلمانان چین تناول می کنند، کیک غنی شده متشکل از خرما، کشمش، زردآلو خشک، شکر و کنجد است.
    برگزاری مراسم نماز جماعت و سخنرانی امامان جماعت، ارایه احکام برای مسلمان و تفسیر آیاتی از قرآن برای نمازگزاران در هر روز در مساجد از دیگر برنامه های مسلمانان چین در ماه رمضان است.
    در چین ۵۶ اقلیت قومی وجود دارد که ۱۰ اقلیت قومی را مسلمانان از جمله «خوی»، ایغور، قرقیز، قازاق، تاجیک، تاتار، اوزبک، سالار، بوان و دنوگشیانگ تشکیل می دهند که بیشتر آنها در شمال و شمال غربی این کشور سکونت دارند.
    براساس آمارهای رسمی، از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جمعیت چین نزدیک به ۲۰ میلیون مسلمان در این کشور زندگی می کنند آمارهای غیر رسمی شمار مسلمانان را نزدیک به ۵۰ میلیون برآورد می کند.

    ** رمضان برای مسلمانان چین اهمیت زیادی دارد
    «ابراهیم چینگ» از اعضای انجمن اسلامی مسلمانان پکن درباره حال و هوای مسلمانان چین در ماه مبارک رمضان می گوید: مسلمانان چین به این ماه اهمیت زیادی می دهند و رمضان برای مسلمانان چین اهمیت بالایی دارد.
    به گفته وی مردم مسلمان چین، قبل از ورود ماه مبارک رمضان، منازل و مساجد را تمیز می‏کنند در مسجد جمع می‏شوند و امام جماعت راجع به اعمال این ماه و وظایف روزه داران صحبت می‏کند.
    او می گوید که آموزش زبان عربی، عقاید و احکام به علاوه نماز طراویح از جمله برنامه‏هایی است که در این ماه انجام می‏شود.
    ابراهیم گفت علاوه بر جوانها اکثر پیرمردها به مسجد می‏‎روند و همانجا افطار می‏کنند در طول ماه مبارک مسجد افطاری می‏دهند معمولاً مسلمانان چین اول با چای، نان و یا خرما افطار می‏کنند بعد از نماز هم شام می‏خورند.

    ** نیوجیه کانون مسلمانان پکن
    محله ‘نیوجیه’ پکن به عنوان کانون و مرکز اصلی مسلمانان این شهر دارای ۴۰ هزار مسلمان است و بزرگ ترین منطقه مسکونی مسلمانان در پکن به حساب می آید.
    مرکز این جامعه و ناحیه، مسجد «نیوجیه» است که قدیم ترین و بزرگ ترین مسجد شهر با فضایی به مساحت ۶ هزار متر مربع زمین و ۵ هزار متر مربع ساختمان است.
    طبق یادداشت های تاریخی موجود، این مسجد در سال ۹۹۶ میلادی با تلفیقی از معماری چینی و اسلامی ساخته شده است.
    این مسجد دارای نمازخانه بزرگی به وسعت ۶۰۰ متر مربع است که یک هزار نمازگزار را در آنِ واحد در خود جای می دهد.
    در محراب مسجد کنده کاریهایی به خط کوفی و آیات قرآنی مشاهده می شود و راهروهای آن با خطوط پارسی و چینی تزیین شده، مسجد دارای یک ماذنه است.
    در حیاط پشت مسجد دو آرامگاه متعلق به دو شیخ بزرگ از بخارا و قزوین از ایران وجود دارد که مربوط به دوران سلسله «یوان» در قرن سیزدهم است. مسجد نیوجیه یک بنای تاریخی برای بازدید جهانگردان محسوب می شود و در جشنواره ها و اعیاد اسلامی هزاران مسلمان در آن گرد هم می آیند.

    ** عید فطر در چین
    مسلمانان چین پس از پایان ماه رمضان هم با برنامه ریزی ویژه ای عید سعید فطر را گرامی می دارند.
    آنها برای آن روز لباس نو می‏پوشند، غسل می‏کنند، برخی عطر می‏زنند و به مسجد می‏روند بعد از نماز هم به قبرستان می‏روند و برای مردگان طلب مغفرت می‏کنند.
    در این روز زنان در خانه غذایی به نام «یوشاسنجزگواتز» می پزند غذایی که بیشتر نوعی حلوا و یا کیک است.
    در چین از روز عید فطر تا سه روز بعد از آن هم مردم به دیدار یکدیگر می‏روند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.