حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ماه رمضان فرصتی مناسب برای ترک سیگار
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 11:47
  • شناسه : 1630
    بازدید 5
    0

     یک متخصص داخلی درباره مزایای ماه رمضان، گفت: ماه رمضان فرصتی مناسب برای ترک سیگار است که افراد سیگاری باید این موضوع را مدنظر داشته باشند. دکتر علیرضا خادم‎المله اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مسلمانان مشتاق به میهمانی خدا دعوت می‌شوند؛ چرا که این ماه فواید بسیاری به لحاظ روحی، […]

    پ
    پ

     یک متخصص داخلی درباره مزایای ماه رمضان، گفت: ماه رمضان فرصتی مناسب برای ترک سیگار است که افراد سیگاری باید این موضوع را مدنظر داشته باشند. دکتر علیرضا خادم‎المله اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مسلمانان مشتاق به میهمانی خدا دعوت می‌شوند؛ چرا که این ماه فواید بسیاری به لحاظ روحی، جسمی و معنوی دارد و موجب خودسازی افراد در این ماه می‌شود که یکی از این فواید مهم تقویت اراده است.

    وی با اشاره به این مطلب، افزود: در حقیقت این ماه برای کسانی که سابقه مصرف دخانیات نظیر سیگار و قلیان دارند، فرصت مغتنمی برای کم کردن و ترک و رهایی از عوارض خطرناک آن‎ها است.

    خادم‎المله با تأکید بر اهمیت بالا بردن آگاهی به جهت ترک سیگار، تصریح کرد: سیگار کشیدن یک معضل جهانی است که ضمن دود کردن منابع، هر ساله باعث مرگ ۵ تا ۶ میلیون نفر در دنیا می‌شود و متاسفانه در ایران نیز ۱۵ درصد افراد مصرف دخانیات دارند که سلامت خود افراد سیگاری و مجاوران آنها را تحت شعاع قرار می‎دهد.

    این متخصص داخلی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا، عنوان کرد: در سال‎های اخیر، با اقدامات مناسب آموزشی و قوانین وضع شده، مصرف سیگار در کشورهای پیشرفته رو به کاهش است اما این روند در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران افزایش چشمگیری دارد که باید با بالا بردن آگاهی در مسیر کاهش و ترک سیگار گام برداریم.

    این پزشک متخصص یادآور شد: سیگار دارای چهار هزار ماده شیمیایی، چهار صد نوع ماده سمی و چهل نوع ماده سرطان‎زا است. همچنین سیگار عامل بیش از ۵۰ نوع بیماری مانند بیماری‎های قلبی و عروقی، ریوی، گوارشی، دهان و دندان و … می‌شود در ضمن عاملیت ۲۰ نوع سرطان نیز است. البته ناگفته نماند که متوسط طول عمر افراد سیگاری معمولاً ۱۰ – ۱۲ سال کمتر از افراد عادی است.

    خادم‌المله متذکر شد: اغلب کسانی که اولین سیگار را می‎کشند این تصور را دارند که به تعداد کمی مصرف می‌کنند و یا هر زمانی که اراده کنند به راحتی می‎توانند ترک کنند، این درحالی است که به دلیل وابستگی شدیدی که ایجاد می‌شود، اکثر افراد مصرف روزانه را در طول زمان افزایش می‌دهند و ترک سیگار برای آنان بسیار مشکل خواهد بود به همین علت گفته می‌شود بهترین راه درمان، پیشگیری از اولین استعمال دخانیات است که معمولاً در دوره نوجوانی اتفاق می‌افتد.

    این متخصص داخلی با اشاره به برنامه‌های آموزشی و پیشگیری اضافه کرد: در همین راستا برنامه‎های آموزشی و پیشگیری در کشورهای پیشرفته مخصوص نوجوانان برگزار می‌شود. در ضمن باید بدانیم که در روزهای اول ترک سیگار ممکن است بی‌قراری، عصبانیت، خستگی و افزایش اشتها را در پی داشته باشد که با صبر و بردباری و اقدامات مناسب درمانی برطرف خواهد شد. از همین رو ۱۵ روش درمانی که برگرفته از تجارب افراد موفق به ترک شده‎اند مانند ارائه کسب کنید و به خودتان اعتماد داشته باشد چرا که مهم‏ترین عامل ترک انگیزه قوی است، از کمک خانواده برای ترک سیگار استفاده کنید، اگر تصمیم به مصرف سیگار گرفته‌اید سه دقیقه آن را به تأخیر بیاندازید، سیگار را تا آخر نکشید و … وجود دارد که افراد می‎توانند با سرلوحه قرار دادن این تجارب از دام سیگار رهایی یابند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.