حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
فرصت‌های طلایی رمضان برای فرصت‌شناسان/روزه اعتصاب غذا نیست
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 21:44
  • شناسه : 10482
    بازدید 8
    0

    یک استاد اخلاق با بیان اینکه رمضان فرصتی طلایی است که باید از آن حداکثر استفاده شود، گفت: نزدیک افطار، خداوند هزار فرشته را مامور می‌کند و می‌گوید: بروید و صورت روزه‌دار را مس کنید، بروید به او بشارت دهید که به عزتم قسم نمی گذارم از آتش جهنم بچشد. در ادامه سلسله جلسات سخنرانی […]

    پ
    پ

    یک استاد اخلاق با بیان اینکه رمضان فرصتی طلایی است که باید از آن حداکثر استفاده شود، گفت: نزدیک افطار، خداوند هزار فرشته را مامور می‌کند و می‌گوید: بروید و صورت روزه‌دار را مس کنید، بروید به او بشارت دهید که به عزتم قسم نمی گذارم از آتش جهنم بچشد.
    در ادامه سلسله جلسات سخنرانی استادان اخلاق در ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» طی مباحثی در مورد جایگاه و ارج ماه مبارک رمضان و اعمالی که در این ایام سبب تقرب به حضرت حق می شود سخن گفته است که در ادامه بخش هایی از این سخنرانی تقدیم حضورتان می شود:

    حجت الاسلام «ناصر رفیعی» با اشاره به سخنان پیامبر(ص) در مورد ماه مبارک رمضان گفت: حضرت رسول(ص) فرمودند که اگر مردم می دانستند چه قدر آثار و برکات در این ماه است آرزو می کردند که یکسال باشد نَه یک ماه، فرمودند نگویید رمضان آمد و رمضان رفت، رمضان نامی از نام های خداست، بگویید ماه رمضان، شهر الرمضان.

    این استاد اخلاق ادامه داد: خداوند در برخی مکان ها و برخی زمان ها، برخی افراد و اشیا خصوصیات ویژه ای را قرار داده است، برای مثال زیر قبه امام حسین(ع) دعا مستجاب می شود، امام هادی(ع) هم وقتی بیمار می شود می گوید بروید زیر قبه جدم اباعبدالله الحسین(ع) برای من دعا کنید، حال می خواهم اشاره به این موضوع داشته باشم که در ایام ماه رمضان نیز شرایط به گونه ای دیگر است و حتی خوابیدن در این ایام عبادت است.

    وی افزود: البته این وضعیت اختصاص به روزه ندارد چون ممکن است همه نتوانند روزه بگیرند، گاهی شخص مسافر است، پس این طور نیست که مثلا لیله القدر برای روزه دار باشد. پیامبر (ص) فرمود: در بنی اسراییل مردی بود که هزار ماه جهاد کرد، او هشتاد و خرده ای سال سابقه جبهه داشت، اصحاب آهی کشیدند و گفتند: کاش ما هم چنین ثوابی می بردیم، خداوند فرمود: «لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ». خداوند این زمان را مثل برخی مکان ها(که اشاره داشتم) با برکت قرار داده است. قطع نظر از روزه، قرآن خواندن در این ایام و حتی یک آیه، ثواب ختم قرآن را دارد. نفس روزه دار تسبیح است.

    حجت الاسلام رفیعی اظهار کرد: این چنین است که امام سجاد(ع) در دعایی که در صحیفه سجادیه به نام دعای استقبال، آورده است از ماه رمضان می گوید و می فرماید: خدایا اول به ما توفیق بده که حرکت ماه رمضان را بشناسیم، فضیلت آن را بشناسیم، فکر نکنیم که گرسنگی و تشنگی است، در بیان دیگری فرمود: چه قدر سعادتمند است کسی که حرمت ماه رمضان را حفظ کند.

    وی در مورد حفظ حرمت ماه مبارک گفت: حرمت نگه داشتن در این ماه یعنی مثلا فرد روزه نمی گیرد، اما در خیابان جلو روزه داران آب و غذا نمی خورد، خوش خُلقی می کند، خوش برخوردی می کند، لذا ماه، ماه بسیار با عظمتی است و باید دقت شود که از این فرصت طلایی حداکثر استفاده شود.

    این پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) تاکید کرد: در روایت آمده است کسی که یک روز در گرما روزه بگیرد، تشنه که می شود، نزدیک افطار، خداوند هزار فرشته را مامور می کند و می گوید بروید و صورت او را مس کنید، بروید به او بشارت دهید که به عزتم قسم نمی گذارم از آتش جهنم بچشد.

    وی در ادامه بیان کرد: از امام معصوم سوال شد اینکه می گویند «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ» (چون در برخی نقل ها آمده است که روزه از اختصاصات مسلمانان است) منظور چیست؟ آیا اقوام گذشته روزه نداشتند؟ معصوم(ع) فرمود: روزه در گذشته بر انبیا لازم بوده اما بر مردم واجب نبوده است، اگر می خواستند می گرفتند و ثواب داشته است. مثلا روزه سلیمانیه داریم، روزه داوودیه داریم که از همه روزه ها بالاتر است. رسول خدا(ص) فرمودند: بالاترین روزه، روزه برادرم داوود بوده است، یک روز را روزه می گرفت و یک روز را افطار می کرد. بعد حضرت(ص) فرمود: با این حساب نصف عمرش را روزه بود.

    حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه حضرت رسول(ع) سه ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه می گرفت، افزود: البته ایشان در طول سال نیز روزه داشتند اما باز هم رمضان جایگاه برتری داشت. روایتی به ما رسیده است که از نظر سند بسیار محکم است. این خطبه ای است که حضرت رسول(ص) در پایان اش روضه خواندند و گریه کردند. ائمه(ع) امام به امام آن را نقل کردند که در جمعه آخر شعبان حضرت رسول به مردم رو کرده و فرمودند که ماهی می آید که سه ویژگی برکت، رحمت و مغرفت را دارد.

    وی ادامه داد: متاسفانه مردم گاهی به این مسایل توجهی ندارند، نمی خواهم نقد کنم اما اکنون ماه رمضان را با سریال هایش می شناسیم، نمی گویم که این موارد نباشد امام ماه رمضان با ایام دیگر متفاوت است، فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست. اینکه حضرت رسول(ص) فرمود این ایام برکت و رحمت و مغرفت را به همراه دارد، یعنی اگر مثلا کسی در حالی که روزه است خوش اخلاق باشد، هنر کرده است.

    این استاد حوزه تاکید کرد: مردم پای منبر حضرت رسول (ص) بودند که حضرت(ص) فرمودند: کسی که در این ماه یک روزه دار را افطار بدهد به اندازه آزاد کردن برده است. در این میان مردی بلند شد و بهانه جویی کرد که ما خودمان نداریم چه طور افطار بدهیم؟ حضرت رسول(ص) فرمود: ولو به اندازه یک نصفه خرما افطار بدهید. ولو به اندازه جرعه ای آب افطار بدهید.

    حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه روزه اعتصاب غذا نیست، گفت: وقتی که خطبه پیامبر(ص) تمام شد حضرت(ص) شروع به گریه کرد، حضرت امیر(ع) سوال کردند چرا گریه می کنید؟ فرمودند: در این ماه یک شقی فرق تو را می شکافد و محاسن ات به خون خضاب می شود، در این میان امام علی(ع) سوال نکرد که چه کسی چنین می کند و چه طور؟ بلکه پرسید وقتی مرا می زند آیا دین ام سالم است؟ این سوالات را ببینید که چگونه است و اینگونه است روضه خوان حضرت امیر(ع) در خطبه شعبانیه شخص پیامبر(ص) است. حضرت رسول(ص) آنگاه فرمودند: کسی که تو را بکشد مرا کشته است. تو حقیقت منی. گِل تو از گِل من است. هر کس ولایت تو را منکر شد نبوت مرا منکر شده است.

    وی در پایان یادآور شد: بنابراین ماه مبارک رمضان بسیار اهمیت دارد و از فرصت های ویژه ای است خداوند در اختیار ما قرار داده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.