حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3576 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
عید فطر؛ تبلور رحمت الهی و بازگشت به فطرت پاک انسانی
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 0:34
  • شناسه : 9259
    بازدید 2
    0

    عید سعید فطر هنگامه شکرگزاری به درگاه پروردگار به پاس توفیق حضور در میهمانی با شکوه است. این عید نماد اتحاد و همدلی مسلمانان به شمار می رود و در آن اهل یقین پس از یک ماه روزه داری با بازگشت به فطرت انسانی خویش با شرکت در صفوف به هم فشرده نماز اوج بندگی […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    عید سعید فطر هنگامه شکرگزاری به درگاه پروردگار به پاس توفیق حضور در میهمانی با شکوه است. این عید نماد اتحاد و همدلی مسلمانان به شمار می رود و در آن اهل یقین پس از یک ماه روزه داری با بازگشت به فطرت انسانی خویش با شرکت در صفوف به هم فشرده نماز اوج بندگی و عبودیت به درگاه یکتای بی همتا را متجلی می سازند.

    عید سعید فطر، تجلی اوج یک ماه بندگی و عبودیت پروردگار متعال در راستای سازندگی، وارستگی و معراج انسانی است. این عید یکی از مهتمرین اعیاد در سنت اسلامی به شمار می رود که درباره آن احادیث و روایت های بی شماری بیان شده است و برای مسلمانانی که از فیوض و برکات این ماه بهره برده اند رحمت الهی و فضایل انسانی را نوید می دهد. اهل یقین این عید را سرآغازی نوین برای استمرار حرکت سازنده خویش می یابند و با توانی که از برکات این ماه مبارک به دست آورده اند، در جهت سازندگی و تهذیب نفس و مبارزه با شیطان درون تا نیل به هدف و آرمان والای الهی خویش به سیر تکاملی خود ادامه می دهند.

    حضرت محمد(ص) درباره عید فطر می فرمایند: «و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه شهرها می فرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه‏ ها و گذرها بایستند و گویند ای امّت محمّد! به سوی پروردگار کریم برای نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.»

    امام سجاد(ع) نیز درباره این عید بزرگ می‏‌فرماید: «پروردگارا! ما به سوی تو برمی‏‌گردیم در روز عید فطرمان که آن را برای اهل ایمان روز عید و شادی و برای اهل ملت ‏خودت روز اجتماع و همیاری قرار دادی.»

    امام رضا(ع) در ارتباط با عید فطر فرمود: «روز فطر، عید مقرر شده تا مسلمانان در این روز گرد هم آیند و برای خداوند ظهور کنند و او را به خاطر نعمت‌‏هایش تعظیم کنند. پس این روز، روز عید، روز اجتماع، روز فطر، روز زکات، روز رغبت و روز تضرع و… است. پس خداوند بزرگ دوست دارد که مسلمانان در چنین روزی اجتماعی داشته و در آن، او را ستایش کرده و مقدس بدارند.»

    غسل کردن پس از غروب آفتاب، خواندن دعای رویت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین(ع)، احیای آن شب به دعا، نماز و استغفار از مهمترین اعمالی به شمار می رود که بزرگان دین برای شب عیدفطر برشمرده اند. عید سعید فطر روز اتحاد سراسری میلیون ها مسلمان در اقصی نقاط جهان است که با برپایی نماز وحدت بخش در صف هایی به هم پیوسته، جلوه ای از همدلی را باز می آفرینند و اینگونه شاکر نعمت های بی پایان خداوند می شوند.

    پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت عید سعید فطر به گفت وگو با حجت الاسلام «عباس رضوانی نسب» معاون آموزشی بنیاد مطهری و نماینده مجمع طلاب حوزه علمیه قم و پژوهشگر امور دینی پرداخت.

    ** عید فطر جشن بازگشت به فطرت
    عید سعید فطر به عنوان جشن بازگشت به فطرت پاک و الهی شناخته می شود. مسلمانان روزه دار در ماه رمضان با استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش می پردازند و تمام آلودگی های ظاهری و باطنی را از فطرت خود پاک می کنند و به صفای باطن می رسند و شخصیت واقعی خود را باز می یابند. در این میان حضرت علی(ع) در وصف عید فطر می فرمایند: «روزه ‏داران در شب عید فطر از تمام آلودگی‏ها و پلیدی‏ها پاک شده‏اند و کمترین پاداش خود را که پاکی و پاکیزگی است دریافت کرده اند.» مسلمانان با بهره‌گیری از آیه های قرآن و پایبندی به توحید می‌توانند وحدت و برادری خود را به همگان نشان دهند و بنیان جامعه ای بر پایه تشریک مساعی را با یکدیگر پی ریزی کنند. شناخت و پیروی از اصول و موازین اسلام زمینه بازگشت به آیین ناب محمدی(ص) را فراهم می‌سازد و به نفوذ و سلطه جهل و خرافه پایان می‌بخشد.

    ** مسلمانان و عید سعید فطر
    مسلمانان روزه دار در عید فطر دارای مراتب متفاوتی هستند، بدون تردید آنان با فرا رسیدن این عید نوعی شادی و لذت درونی را در خود احساس می‏کنند اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یکنواخت و مساوی نیست زیرا هر فردی نسبت‏ به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ می‏نگرد و از آن بهره می‏گیرد. نوع نگرش انسان به این روز وی را در گروه های مختلف قرار می دهد که این مساله در آموزه ها و نوشتارهای علمای دین آمده است. روزه دار سالکی که لذت صدای خدای متعال را شنیده و با عزمی راسخ از عمق جان در مسیر پیشروی به طرف خیر گام برداشته به عالی ترین مرتبه استقبال کنندگان از عید فطر رسیده است.

    ** زکات عیدفطر در جهت قرب الهی
    پرداخت زکات فطره در جهت تقرب الهی انجام می شود که رسیدن به معنویات از اهداف آن است. زکات سبب جدایی فرد از تعلق های مادی، هوا و هوس نفسانی است که انسان مومن برای تداوم بخشیدن خود به فطرت الهی به انجام آن می پردازد و در حقیقت‏ به بخشی از دعاهای ماه رمضان که در مدت یک ماه پس از نماز زمزمه می‏کردند در روز عید فطر جامه عمل می‏پوشانند. پرداخت زکات فطره زمینه ای برای پاک شدن اموال و نفس انسانی است. مسلمان روزه دار یک ماه بر سرسفره الهی نشسته اند و اینک به شکرانه سلامتی خود باید به اندازه توان مالی از قوت غالب خوارک برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیرد. با پرداخت زکات ارتباط انسان با همنوعان خویش مستحکم تر می شود و در واقع اهل یقین زمینه رشد و هدایتی را که در ماه رمضان پیدا کرده است، تکمیل می کند. باید دانست عید فطر روز خیرات عمومی برای مسلمانان به شمار می رود. احیای روحیه تعاون و همکاری، رسیدگی به وضعیت درمانی مسلمانان، ساخت مسجد، مدرسه، بیمارستان و … از جمله موارد مصرفی زکات فطره محسوب می شود که در اسلام منظور شده است.

    ** تقویت وحدت مسلمانان در نماز وحدت آفرین عید فطر
    رساندن ندای توحید به گوش جهانیان با تعظیم شعائر الهی همچون شعار تکبیر، تقدیس و… می تواند در اجتماع روز عید فطر تاثیر گذار و در پیوند و همدلی مسلمانان نقش آفرین باشد. مسلمانان در گردهمایی روز عیدفطر و با قرارگرفتن در کنار هم از مشکلات و گرفتاری های یکدیگر آگاه می شوند و در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکی بیشتری نسبت به هم می کنند. نماز وحدت آفرین عید فطر نشان دهنده همبستگی مسلمانان و بر همگان به خصوص مسوولان واجب است تا در برگزاری هر چه بهتر این مراسم تلاش کنند.

    عیدفطر از یک طرف حکایت از پیوند معنوی انسای با خدای خویش دارد و از طرفی نماد اتحاد انسان با هم کیشان خود به شمار می رود. اجتماع عید فطر در طول تاریخ آنچنان تحول آفرین بوده است که برخی از رهبران سیاسی از آن بهره گرفته اند. عید فطر از آن مسلمانانی محسوب می شود که با ارج نهادن به ارزش هایی همچون شجاعت، سیادت، آزادگی و سرفرود نیاوردن در برابر هیچ قدرتی به اوج انسانیت و معراج والای آزادی در سایه حاکمیت پروردگار و دین او می پردازند.

    توجه به حکومت جهانی ظلم ستیز و عدالت گستر از مهمترین مسایل مربوط به عید بزرگ فطر است و مسلمانان در سراسر دنیا باید به این نقطه برسند که با اتحاد و یکپارچگی برای تحقق آرمان مقدس اسلام دست استکبارستیزان را از تصرف کشورهای مسلمان قطع کنند و اقتدار اسلام را به رخ جهانیان بکشانند. عید سعید فطر با دمیدن روح امید نشان می دهد، اسلام این توانایی و شایستگی را دارد که مشکلات مسلمانان را چاره‌ جویی کند و شالوده جامعه‌ای یکپارچه را پی ریزد و این مهم با تلاش مستمر قابل دستیابی است. مسلمانان باید با مراقبت و حراست از آثار معنوی ماه رمضان به نهادینه کردن فضایل آن بپردازند تا در زندگی روزمره خویش با اراده ای محکم و استوار در مقابل آسیب ها ایستادگی کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.