حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 27 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3654 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
سود بیش از ۲۰۰۰ تومانی مغازه‌داران از فروش هر کیلو خرما!
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت: 20:52
  • شناسه : 1469
    بازدید 7
    0

     از آنجاکه در ماه رمضان از خرمای ذخیره شده در سرخانه‌ها استفاده می‌شود، فرصت برای مانور بیشتر واسطه‌ها فراهم شده؛ به گونه‌ای که قیمت خرما در بازار مصرف ماه رمضان نسبت به ماه‌های قبلش افزایش چشمگیری داشته و از کیلویی ۲۰۰۰ تومان دست‌فروشی و فروش وانتی آغاز می‌شود و در مغازه‌ها تا ۱۰ هزار تومان […]

    پ
    پ

     از آنجاکه در ماه رمضان از خرمای ذخیره شده در سرخانه‌ها استفاده می‌شود، فرصت برای مانور بیشتر واسطه‌ها فراهم شده؛ به گونه‌ای که قیمت خرما در بازار مصرف ماه رمضان نسبت به ماه‌های قبلش افزایش چشمگیری داشته و از کیلویی ۲۰۰۰ تومان دست‌فروشی و فروش وانتی آغاز می‌شود و در مغازه‌ها تا ۱۰ هزار تومان هم می‌رسد.

    به گزارش ایسنا طی چند سال اخیر فصل برداشت خرما با ماه رمضان مقارن نبوده و تقاضای خرما برای این ماه پرمصرف از محل ذخیره سال گذشته تامین شده است و ماه رمضان امسال هم شرایط سال‌های اخیر را داشته لذا به دلیل افزایش هزینه نگهداری برای عرضه خرمای یکساله، قیمت این محصول نیز افزایش یافته است.

    این روزها با آغاز ماه رمضان، تب خرید کالاهای اساسی مانند خرما که در این ماه بیشتر مورد استفاده هستند، بالا می‌رود که گاها موجب ایجاد نوسان در بازار می شود.

    خرما، محصولی که قیمتش از تولید تا مصرف ۳ برابر می‌شود

    خرما که طی سال‌های گذشته و امسال فصل برداشتش پس از ماه رمضان آغاز می‌شود به یکی از اقلام انباری تبدیل شده و این تفاوت فصل با ماه‌های قمری، خود به معظلی بزرگ برای بازار این محصول تبدیل شده است چراکه به گفته علی‌اصغر موسوی، دبیرکل انجمن خرما انبارداران و واسطه‌ها سال گذشته هر کیلوگرم خرما را از نخلداران ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خریداری کردند در حالی قیمت عمده‌فروشی آن در خیابان خیام به بیش از کیلویی ۹۰۰۰ هزار تومان در ماه رمضان رسیده است.

    البته در این میان وزارت جهاد کشاورزی بیکار ننشست و از طریق سازمان تعاون روستایی به بازار خرما در راستای سامان‌دهی به آن ورود پیدا کرد، البته گویا این‌بار موفق شد تا ۱۶ غرفه برای عرضه مستقیم حدود ۱۵ هزار تن خرما خریداری شده از بوشهر را از سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران بگیرد.

    اما باز هم با قیمت‌های متفاوت خرما در بازار مصرف ماه رمضان روبرو هستیم؛ به طوری که این محصول از دست‌فروشی و فروش وانتی از کیلویی ۲۰۰۰ تومان آغاز می‌شود و در مغازه‌ها بسته به منطقه و نوع کیفیت تا ۱۰ هزار تومان هم می‌رسد.

    سود حدود ۲۰۰۰ تومانی مغازه‌داران از فروش هر کیلو خرما!

    مغازه‌داران هر کیلو گرم خرمای درجه یک را حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان می‌خرند و کیلویی ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان می‌فروشند. همچنین قیمت هر کیلوگرم خرمای درجه دو بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برای مغازه‌داران و حدود ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان است.

    خرمای درجه سه به دلیل خشک بودن متقاضی چندانی در بازار مصرفی ندارد به همین دلیل قیمت آن به مراتب پایین‌تر از دو نوع دیگر است؛ به طوری که می‌توان گفت تنها ۲۰ درصد تقاضا برای خرمای درجه وجود دارد که قیمت هر کیلو گرم آن نیز حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار تومان در بازار مصرفی است.

    به گفته برخی از فروشندگان قیمت خرید هر کیلو گرم خرما نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و این درحالی است که دبیر انجمن خرما از قیمت ۹۰۰۰ تومانی هر کیلوگرم خرما در ماه رمضان می گوید و معتقد است قیمت منطقی برای هرکیلوگرم خرما در بازار مصرف ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است و باید بر قیمت‌های غیرمنطقی که سود آن به جیب عده‌ای دلال می‌رود نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد.

    به گفته موسوی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون که در ماه رمضان قرار داریم باید برای کنترل بازار خرما به سردخانه‌ها و بازار عمده فروشی خیابان خیام مراجعه کند و اجازه افزایش سه برابری قیمت خرما را در این بازار ندهد چرا که عمده فروشان و انبارداران حق دارند براساس قانون درصد مشخصی از نگهداری و فروش محصولشان سود ببرند و وزارت کشاورزی با ورود و اعمال حاکمیت بر بازار عمده فروشی می‌تواند قیمت این محصول را در ماه رمضان کنترل کند.

    با وجود تمام این باسامانی های بازار خرما دبیر انجمن خرما به اگر وزارت کشاورزی پیشنهاد میدهد که برای جلوگیری از وقوع چنین مسائل و مشکلاتی در بازار آینده خرما اقداماتی را بیندیشد و انجمن خرما آمادگی هر گونه همکاری و کمک به وزارت جهاد کشاورزی را دارد تا این وزارتخانه درانجام وظیفه تنظیم بازاری خود موفق شود.

    در این میان وزارت جهاد کشاورزی به طور اخص و به عنوان متولی تولید تا تامین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی (البته پس از ابلاغ و اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در سال جاری) باید استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را به گونه‌ای اجرا کند تا فرصت سودجویی را به عده‌ای خاص به ضرر مردم ندهد و دولت نیز به طور اعم و مجری قانون که همواره بر ثابت ماندن قیمت این محصول مصرفی مردم در ماه رمضان تاکید دارد بهتر است ضمن هماهنگ‌سازی دستگاه‌های ذی‌نفع با وزارت جهاد کشاورزی از سیاستگذاری‌های انجام شده و اجرای هر چه بهتر آن مانند ترازو از تولیدکننده و مصرف کننده به طور متوزان حمایت کند تا مانند سال‌های گذشته یکی فدای دیگری نشود و سود عده‌ای به ضرر همه مردم نچربد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.