حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
سه پیشنهاد برای کوهنوردان در شب‌های رمضان
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 18:00
  • شناسه : 5701
    بازدید 7
    1

    چنانچه در ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان ورزش انجام نشود، تمامی آمادگی قلبی، عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی انسان از دست خواهد رفت. از همین رو قطعا نمی‌توان در این ماه ورزش را کنار گذاشت. بنابراین باید تدبیری اندیشید تا این مسأله به خوبی مدیریت شود. طبیعت‌گردی، کوهنوردی و غارنوردی از جمله فعالیت‌هایی هستند […]

    پ
    پ

    چنانچه در ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان ورزش انجام نشود، تمامی آمادگی قلبی، عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی انسان از دست خواهد رفت. از همین رو قطعا نمی‌توان در این ماه ورزش را کنار گذاشت. بنابراین باید تدبیری اندیشید تا این مسأله به خوبی مدیریت شود.

    طبیعت‌گردی، کوهنوردی و غارنوردی از جمله فعالیت‌هایی هستند که علاوه بر تاثیر گذاشتن بر جسم، برای روح و روان انسان نیز مفید و ضروری هستند. از آنجایی که ماه مبارک رمضان؛ ماه نزول برکت و قرآن است شاهدیم در این کتاب ارزشمند ارتباط معناداری میان طبیعت، کوه و غار وجود دارد. چون قرآن برای نخستین بار در غار «حرا» در ماه مبارک رمضان بر پیامبر اسلام نازل شد که آیات متعددی در رابطه با سیر و سفر در زمین و اعجاز کوه‌ها در این کتاب به چشم می‌خورد.

    این پیوندها می‌تواند تذکره‌ای برای کوهنوردان و طبیعت گردان باشد تا در ماه رمضان توجه کافی را به تداوم ورزش و فعالیت‌های خود داشته باشند و با توجه بیشتری بر آیات الهی بیندیشند. در این شرایط می‌توان چند گونه برنامه‌ از سوی گروه‌های کوهنوردی اجرا شود.

    در همین راستا مجید دلنوا رابط فرهنگی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی و سرپرست گروه سلام همنورد می‌گوید که «مهتاب نوردی» در روزهای میانی ماه مبارک رمضان -یعنی از روز چهاردهم تا هفدهم ماه قمری که هلال ماه کامل و مقارن با ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) است – در بلندی‌های تهران برگزار می‌شود. او پیشنهاد می‌کند که کوهنوردان در ماه‌های ماه رمضان مهتاب نوردی انجام دهند.

    «مهتاب نوردی» چیست؟

    مهتاب نوردی برنامه‌ای است که معمولا گروه‌هایی کوهنوردی آن را نجام می‌دهند و از گذشته وجود داشته است. چند سالی ‌است که این برنامه در گرو‌های مختلف کوهنوردی انجام می‌شود. به این صورت که حرکت خود را از یک ساعت پیش از اذان مغرب به آرامی هرچه تمام آغاز و در محلی که مقرر شده است نماز جماعت را اقامه و افطار می‌کنند. پس از افطار نیز دعایی قرائت می‌شود و پس از آن حرکت مجدد آغاز می‌شود. در مدت زمان افطار تا سحر برنامه‌های دیگری مانند ستاره شناسی با رویکرد معنوی، رصد آسمان و قرائت دعا‌ نیز انجام خواهد شد.

    «استهلال ماه» سنت فراموش شده

    ماه مبارک رمضان فرصتی برای خودسازی معنوی و جسمی انسان‌هاست و باید برای لحظه‌های آن را قدر بدانیم چراکه درهای رحمت خداوند در این ماه بر روی مؤمنان باز می‌شود. در این ماه علاوه بر مهتاب نوردی می‌توان برنامه‌ای هم برای استهلال ماه داشت. این برنامه در روزهای پایای ماه شعبان و آخرین روزهای ماه مبارک رمضان انجام می‌شود و یکی از‌ آداب و سنت‌های معنوی مسلمانان است که به دلیل گسترش شهر نشینی تقریبا روبه فراموشی رفته است.

    با توجه به آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، تعیین دقیق ماه قمری به این دلیل مهم است که مناسبت‌های دینی نسبت مستقیمی با سبک زندگی مسلمانان دارد. از همین کوهنوردان می‌توانند در روزهایی که اشاره شد به مکان‌ها بلند و کوه‌ها بروند و این فرهنگ را زنده نگه‌دارند.

    «شب‌های قدر» در کنار قبور شهدا

    در تهران و برخی از استان‌های دیگر پیکرهای شهدای گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس در برخی از ارتفاعات خاکسپاری شده‌اند. علاقه‌مندان به اجرا این برنامه در تهران می‌توانند به ارتفاعاتی همچون «کهف‌الشهدا» در ولنجک و «تپه نورالهشدا» در کلکچال بروند و در جوار شهدا با خداوند به رازو نیاز بپردازند.

    تغدیه کوهنوردان در ماه رمضان

    استفاده از چهار گروه اصلی غذایی نان وغلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات، شیرولبنیات، رعایت اصول اساسی تغذیه (تعادل، تنوع، تناسب، کفایت کنترل و کالری)، استفاده از سه وعده اصلی غذایی (افطاری، شام و سحری) و عدم حذف هیچ کدام از این وعده‌ها، استفاده از خرما و کشمش به جای انواع شیرینی، زولبیا و بامیه، پرهیز از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر، پرهیز از مصرف نمک زیاد به دلیل ایجاد احساس تشنگی درطول روز و دفع مایعات از بدن، استفاده از خشکبارو میوه‌های خشک و برگه‌ها به منظور تامین ان‍رژی وسایر مواد مغذی، خودداری از مصرف انواع دسرها و شیرینی‌ها با شکر زیاد در برنامه افطار و سحر، محدودیت استفاده از غذاهای سرخ شده به دلیل اختلال در هضم مناسب غذا، سوزش سردل و افزایش وزن، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین در حجم زیاد (چای، قهوه، نسکافه، نوشابه‌ها، کولاها و…)، استفاده از چند وعده غذایی در حجم کم و پرهیز از مصرف یک وعده غذایی در حجم زیاد، پرهیز از مصرف زیاد موادغذایی با ارزش تغذیه ای پائین نظیر انواع شیرینی هاکه تنها حاوی کالری هستند و مواد مغذی کمی دارند، پرهیز از مصرف انواع ساندویچ های با سس زیاد،غذاهای آماده و کنسروی و غذاهای پرچرب، استفاده از غذاهای فیبر دار (مثل۰میوه سبزیجات،حبوبات و غلات) به منظور ییشگیری ازبیماری‌های غیر واگیر مانند قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، افزایش چربی خون و یبوست از جمله مواردیاست که کوهنوردان روزه دار باید به آنها توجه داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.