حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
سن بلوغ دختران/ اگر روزه گرفتن برای دختران دشوار باشد
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 16:32
  • شناسه : 5380
    بازدید 6
    2

    بلوغ شرعى دختران تکمیل ۹ سال قمرى است و از این زمان روزه به آن‌ها واجب می‌شود. این موضوع در کنار ناتوانی فرزندان، سؤالاتی را درباره روزه‌داری برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند. شروع ماه مبارک رمضان و تلاقی آن با ماه‌های گرم سال موجب شده است که سؤالی برای والدین مطرح شود که آیا روزه گرفتن […]

    پ
    پ

    بلوغ شرعى دختران تکمیل ۹ سال قمرى است و از این زمان روزه به آن‌ها واجب می‌شود. این موضوع در کنار ناتوانی فرزندان، سؤالاتی را درباره روزه‌داری برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.
    شروع ماه مبارک رمضان و تلاقی آن با ماه‌های گرم سال موجب شده است که سؤالی برای والدین مطرح شود که آیا روزه گرفتن دختران نُه ساله‌شان در این شرایط واجب است؟ به همین منظور در ادامه به استفتائاتی که پیرامون این موضوع از دفتر استفتائات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شده است، اشاره می‌شود:

    *دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی‌‏تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می‏‌رسد، چه حکمی دارد؟

    -ناتوانى از گرفتن روزه و قضاى آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضاى روزه نمى‏‌شود، بلکه قضاى روزه‌هاى ماه رمضان که از او فوت شده، بر وى واجب است.

    *دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده‌‏اند و روزه گرفتن بر آن‌ها مقداری مشکل است، چه حکمی دارند؟ آیا سن بلوغ شرعی دختران اکمال نه سال قمری است؟

    -بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکمیل ۹ سال قمرى است که در این هنگام روزه بر آن‌ها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جایز نیست، ولى اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار براى آن‌ها جایز است.

    *اگر دختر نه ساله‏‌ای که روزه بر او واجب شده، به دلیل دشواری، روزه‏‌اش را افطار کند، آیا قضا بر او واجب است یا خیر؟

    ج: قضاى روزه‌‏هایى که از ماه رمضان افطار کرده، بر او واجب است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.