حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان چگونه باید باشد؟
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 4:35
  • شناسه : 3964
    بازدید 11
    1

    بسیاری از افراد در ماه رمضان، عادت کرده اند با یک لیوان شیر افطار کنند بهتر است پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند. ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی بدن، دفع سموم و کاهش وزن بدن روزه داران است. در این ماه اندام های مختلف […]

    پ
    پ

    بسیاری از افراد در ماه رمضان، عادت کرده اند با یک لیوان شیر افطار کنند بهتر است پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند.
    ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی بدن، دفع سموم و کاهش وزن بدن روزه داران است. در این ماه اندام های مختلف بدن به ویژه دستگاه گوارش در شرایط استراحت و سم زدایی قرار می گیرد. اما متخصصان تغذیه می گویند که پس از یک ماه روزه داری باید برای حفظ نتایج به دست آمده ، از الگوی سالمی برای تغذیه پیروی شود.

    با توجه به اینکه در ماه رمضان فرصت استراحت بیشتری به دستگاه گوارش داده شده است، بنابراین بهتر است در روزهای اول پس از پایان ماه رمضان از خوردن حجم زیاد مواد غذایی خودداری شود.

    درس اول: منظم غذا بخورید
    انتخاب یک بازه زمانی مشخص برای خوردن وعده های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی افراد دارد. وی ادامه داد: یکی از مهم ترین این فواید، ذخیره انرژی در طول روز است، غذا خوردن نامنظم و حذف برخی ازوعده های غذایی باعث می شود بدن در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود. خوردن به موقع غذا قند خون را در حالت تعادل حفظ می کند و از ضعف های ناشی از گرسنگی پیشگیری می کند البته داشتن یک برنامه غذایی مشخص از ریزه خواری های غیرضروری نیز جلوگیری می کند.

    خوردن ۳ وعده غذایی یک عادت فرهنگی ایرانیان است، خوردن وعده های غذایی کوچک و منظم شانس جذب کامل مواد مغذی را به سیستم گوارشی می دهد، وقتی چهار یا پنج بار در روز غذاهای کوچک می خورید، در طول روز جریانی یکنواخت از مواد مغذی، قند خون و انرژی را به بدن خود می فرستید.

    علاوه بر سه وعده غذایی، حداقل دو میان وعده سالم حاوی میوه ها و سبزی های تازه دریافت شود، میو ه ها و سبزی های تازه از منابع غذایی آب، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است.

    بر اساس قانون دوم ترمودینامیک علم فیزیک، انرژی خود به خود به وجود نمی آید و خود به خود نیز از بین نمی رود بلکه از شکلی به شکل دیگری تبدیل می شود. بنابراین زمانی که غذایی بیش از نیاز بدن مصرف شود، بدن راهی جز تبدیل آن به چربی ندارد.

    زمانی که وعده غذایی اصلی (صبحانه) حذف شود یا با تصور کاهش وزن، شام نیز خورده نشود اما در مقابل، ناهار پرحجم و پر کالری مصرف شود بخشی از عضلات مانند عضلات سرشانه ها برای تامین انرژی تحلیل می رود و در مقابل چاقی شکمی به وجود می آید.

    درس دوم: نوشیدن مایعات به میزان کافی
    در ماه رمضان روزه داران برای جلوگیری از کم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب نوشیدند که در غلبه بر تشنگی در طول روز نقش به سزایی دارد. نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند و حتی موجب بهبود سوخت و ساز چربی ها می شود.

    درس سوم: پیروی از الگوهای سالم غذایی سنتی
    تداوم این غذاها در سایر روزهای سال با رعایت میزان چربی و مقدار دریافتی می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کند.استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و جانشین ها، سبزی های تازه و متنوع بسته به منطقه ای که آش در آن طبخ می شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می شود، مجموعه کاملی از گروه های غذایی تشکیل می دهد. مصرف خشکبار و دم نوش های گیاهی نیز یکی دیگر از عادات صحیح این ماه است که دارای خواص حفاظتی از دستگاه گوارش، مقابله با پرفشاری خون، خواص ضد باکتریایی و ضد توموری است .

    درس چهارم: گنجاندن لبنیات در وعده های غذایی
    بسیاری از افراد در ماه رمضان، عادت کرده اند با یک لیوان شیر افطار کنند بهتر است پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند و از ماست و دوغ خانگی کم نمک نیز در وعده های غذایی ناهار و شام استفاده کنند در واقع مصرف حداقل دو واحد لبنیات کم چرب به صورت روزانه توصیه می شود.

    درس پنجم: اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب
    بسیاری از افراد در این ماه سیگار کشیدن را کنار می گذارند، کمتر نوشابه می خورند یا مصرف لبنیات را افزایش می دهند که بهتر است این رفتار های مثبت در روزهای پس از پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد. اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب مانند عدم تحرک، حذف وعده های غذایی، دریافت غذاهای پرچرب و پر کالری، عدم دریافت فیبرها (میوه ها و سبزی های تازه)، مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده، دریافت فست فودها و غیره به منظور دستیابی به وزن سالم و سلامتی الزامی است. به منظور جلوگیری از افزایش وزن پس از ماه رمضان، بهتر است از روز عید، ورزش های هوازی را به مدت ۳۰ دقیقه در خانه آغاز کنید. وی اظهار کرد: برخی از افراد به دلیل کاهش تحرک، حدف وعده سحری و افراط در دریافت غذاهای حجیم، شیرین و پرچرب در زمان افطار در طول ماه رمضان افزایش وزن پیدا می کنند که البته استفاده از الگوی غذایی مناسب با افزایش فعالیت بدنی به این افراد توصیه می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.