حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳ Saturday, 13 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
رویش دوباره / ماه مبارک رمضان
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 6:18
  • شناسه : 4288
    بازدید 6
    0

    شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر ‌ماه مبارک رمضان با خیر و برکت بی‌مثالش آغاز می‌شود. پیش از‌ ماه مبارک رمضان لازم است که برای آمادگی ورود به این ‌ماه تغییراتی در برنامه‌های زندگی خود ایجاد کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم تا با شرایط بهتر و مناسب‌تری وارد این ‌ماه شویم. برای […]

    پ
    پ

    شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر ‌ماه مبارک رمضان با خیر و برکت بی‌مثالش آغاز می‌شود.

    پیش از‌ ماه مبارک رمضان لازم است که برای آمادگی ورود به این ‌ماه تغییراتی در برنامه‌های زندگی خود ایجاد کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم تا با شرایط بهتر و مناسب‌تری وارد این ‌ماه شویم. برای اینکه یک ‌ماه رمضان خوب را تجربه کنید باید به همه جنبه‌های زندگی‌تان فکر کنید و بدانید قرار است در این ‌ماه چطور زندگی کنید تا بهره بیشتری از برکات آن داشته باشید.

    معنویات

    ماه مبارک رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه جور دیگری به بندگان خود نگاه می‌کند و برای اعمال و نیات مومنان در این‌ ماه چندین برابر پاداش داده می‌شود.

    روزه مستحبی را جدی بگیرید
    روز‌های پایانی ‌ماه شعبان و مناسبت‌هایی که در آن هست، فرصتی طلایی برای روزه‌داری‌های مستحب ما هستند. در این چند روز باقیمانده، از این فرصت استفاده کنید و روزه بگیرید تا با آمادگی معنوی بیشتری به استقبال‌ ماه مبارک رمضان بروید.

    ادعیه‌ را وارد برنامه خودتان کنید
    ادعیه روزمره، ازجمله قرائت مناجات شعبانیه در روزهای پایانی این ‌ماه، قرائت ادعیه روزانه، قرائت ادعیه ورود به‌ ماه مبارک رمضان و… می‌تواند حال معنوی شما را بهتر کند. همچنین شما می‌توانید برای خودتان قبل از ورود به‌ ماه رمضان یک برنامه معنوی تنظیم کنید تا از این ماه توشه معنوی خوبی بردارید.

    خصومت‌ها را کنار بگذارید
    بعضی از مناسبت‌ها فرصت خوبی برای تجدید و اصلاح رفتارهای اشتباه ما هستند؛ مثلا می‌توانید به مناسبت‌ ماه مبارک شعبان و ورود به‌ ماه مبارک رمضان از دشمنی‌ها و کدورت‌های قدیمی‌تان با آدم‌های اطرافتان بگذرید. قبل از‌ ماه رمضان کدورت‌هایی که بین خودتان و دیگران یا بین دیگران هست را حل کنید و با طلب حلالیت، وارد‌ ماه بندگی و عبادت شوید.

    فرصت‌های معنوی‌ ماه رمضان را شناسایی کنید
    هر کدام از ما در محلی زندگی می‌کنیم که برنامه‌های متنوع معنوی و اخلاقی زیادی در ‌ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران برگزار می‌شود. شما قبل از ورود به این ‌ماه، برنامه‌های سخنرانی، ادعیه و… را شناسایی کنید و آنهایی را که متناسب با شرایط شما هستند و می‌توانید در آنها شرکت کنید به‌صورت مدون روی کاغذ بیاورید و جایی بچسبانید که در معرض دید شما و خانواده‌تان باشد.

    توبه و استغفار
    اباصلت می‌گوید: آخرین جمعه ‌ماه شعبان، شرفیاب محضر مبارک حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا (علیه‌السلام) شدم، ایشان فرمودند: اباصلت! ‌ماه شعبان بیشترش رفته و این آخرین جمعه آن است، جبران کن در باقیمانده این‌ ماه کوتاهی‌های گذشته‌ات را، فراهم‌ساز آنچه تو را کمک می‌کند(در بهره‌برداری بهتر از این ماه) و ترک‌نما آنچه تو را یاری نمی‌دهد. زیاد دعا و استغفار کن و قرآن بخوان، از گناهانت توبه کن تا در حالی ماه خدا به تو رو آورد که خود را خالص گردانیده‌ای، امانتی بر گردنت نباشد مگر آنکه ادا کرده باشی.

    سلامت باشید

    ماه رمضان ماهی است که سلامتی و داشتن جسم سالم برای گذراندن آن بسیار مهم است و اگر ما آمادگی جسمی لازم برای ورود به این‌ ماه را نداشته باشیم، نمی‌توانیم به خوبی از این فرصت استفاده کنیم.

    تغییر رویه را آغاز کنید
    شما در طول ایام سال یک برنامه غذایی مشخص و روزمره دارید اما در ‌ماه مبارک رمضان وعده‌های غذایی شما از ۳ وعده به ۲ وعده سحری و افطاری کاهش پیدا می‌کند. شما اگر به‌صورت یکباره تغییر رویه دهید، بدنتان در مقابل این تغییرات ممکن است واکنش مناسبی نشان ندهد و در چند روز اول روزه‌داری با ضعف و بی‌حالی مواجه شوید. اما اگر قبل از ورود به این ‌ماه، وعده‌های غذایی‌تان را به شرایط ماه مبارک رمضان نزدیک کنید، احتمال رخ دادن چنین مشکلی کمتر می‌شود. وعده‌های غذایی صبحانه و ناهار و همچنین میان‌وعده را در روز‌های منتهی به‌ ماه مبارک‌رمضان کمتر کنید و خودتان را به شام و چاشت صبحگاهی عادت دهید. با این کار در روز‌های اولیه ‌ماه رمضان احتمالا راحت‌تر و سرحال‌تر خواهید بود.

    خوابتان را تنظیم کنید
    بیدار شدن سحرگاهی و بعد از آن، شروع یک روز کاری برای بسیاری از روزه‌داران یکی از سختی‌های ‌ماه مبارک رمضان است اما اگر شما قبل از‌ ماه رمضان بیدارشدن سحرگاهی را تمرین کنید، بدنتان را به این سبک زندگی عادت می‌دهید تا با شرایط زندگی متفاوت در یک ‌ماه آینده خو بگیرد.

    پرهیز کنید
    استفاده از برخی مواد غذایی قبل از ورود به ‌ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا شما روزه‌داری سختی را تجربه کنید. مصرف این مواد غذایی را از همین الان قطع کنید؛ ازجمله این مواد غذایی انواع شیرین‌کننده‌ها، کافئین‌ها، فست‌‌فود‌ها و… هستند.

    زندگی شخصی

    آینده‌نگر باشید
    در ‌ماه مبارک رمضان، به‌دلیل روزه‌داری ممکن است نتوانید به خیلی از موارد پزشکی غیرضروری خود رسیدگی کنید. اگر احساس می‌کنید که برنامه پزشکی عقب‌افتاده‌ای دارید؛ مثل رفتن به دندانپزشکی و… بهتر است در همین فرصت باقیمانده تا رسیدن ‌ماه مبارک رمضان آنها را انجام دهید.

    کارهای سخت را جمع وجورکنید
    برخی از کارهای منزل یا محل کار، از آن قسم کارهایی هستند که نیاز به انرژی و توان زیادی دارند و انجام دادن آنها در ایام گرم تابستان و در حال روزه‌داری امکان‌پذیر نیست. پس قبل از ورود به این‌ ماه، این کارها را جمع‌وجور کنید و با آسودگی خاطر وارد این ‌ماه شوید. ازجمله این کارها در منزل، می‌توان به مواردی مثل تعمیرات و نظافت منزل، مرتب کردن انباری، شست‌وشوی ماشین، راه‌اندازی کولر‌ها و… اشاره کرد. از مواردی هم که در محل کار هستند می‌توان به مواردی مثل: مرتب کردن دفتر کار، نظافت و مرتب‌سازی،‌ بایگانی، انجام دادن کارهای عقب‌افتاده و… اشاره کرد.

    لوازم مورد نیاز را فراهم کنید
    ماه مبارک رمضان چندسالی است که در فصل گرما قرار گرفته است و یقینا روزه‌داری در این ایام دشوارتر از سایر ایام است. شما برای اینکه در طول روز کمتر دچار گرما‌زدگی شوید نیاز دارید که برخی از لوازم مورد نیاز برای خنک‌کردن را بازبینی و تعمیر کنید تا هم خودتان و هم خانواده‌تان در راحتی بیشتری ایام روزه‌داری را به سر ببرید. وسایلی همانند کولر منزل، سیستم خنک‌کننده محل کار و ماشین شخصی‌تان. بنابراین آستین‌ها را بالا زده ومقدمات لازم را فراهم کنید و برای شارژ یا تعمیر کولر خودروی‌تان هم دست به‌کار شوید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.