حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3671 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
روزه داری در گرمای شدید کراچی
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 7:07
  • شناسه : 8678
    بازدید 3
    0

    دمای هوای شهر کراچی پاکستان به ۴۶ درجه سانتیگراد و رطوبت آن به مرز هشدار دهنده ۵۵ درجه رسید تا روزه داری در این شهر با سختی های زیادی همراه شود. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۷ میلادی، شهر کراچی به عنوان بزرگترین و پرجمعیت شهر پاکستان، ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد، این در حالی است […]

    پ
    پ

    دمای هوای شهر کراچی پاکستان به ۴۶ درجه سانتیگراد و رطوبت آن به مرز هشدار دهنده ۵۵ درجه رسید تا روزه داری در این شهر با سختی های زیادی همراه شود.
    بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۷ میلادی، شهر کراچی به عنوان بزرگترین و پرجمعیت شهر پاکستان، ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد، این در حالی است که پیش از این در رسانه ها و مطبوعات گفته می شد، جمعیت این شهر به مرز ۲۰ میلیون نفر رسیده است.
    چند روز پیش افزایش دمای هوا به ۴۴ درجه سانتیگراد و رطوبت به بالای ۵۰ درصد در شهر بندری کراچی به مرگ ۶۵ شهروند این شهر منجر شد.
    ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی (سال ۱۳۹۴ شمسی) نیز بیش از دو هزار تن در شهر کراچی و دیگر مناطق ایالت سند در جنوب پاکستان در نتیجه گرمای ۴۹ درجه جان خود را از دست دادند.
    گرمای شدید هوا، همزمانی آن با ایام روزه داری مردم در ماه مبارک رمضان و قطعی طولانی مدت برق در این شهر باعث شده تا بخش زیادی از مردم این شهر، ایام سحر و افطار را با بی برقی سپری کنند.
    همچنین گرمای شدید هوا در شهر کراچی سبب شده تا مردم این شهر برای فرار از گرما، با پاشیدن آب به خود و شنا در دریا کمی از شدت گرما بکاهند.
    برخی گروه های مردمی نیز با پاشیدن آب و در اختیار گذاشتن پارچه های خیس به مردم کمک می کنند.
    به گفته کارشناسان هواشناسی پاکستان، اگر در کنار افزایش دمای هوا، میزان رطوبت نیز از مرز ۶۰ درجه بگذرد مردم باید تدابیر ویژه ای برای در امان ماندن از گرمازدگی اتخاذ کنند.
    ‘راشد عباس’ از مسئولان سازمان هواشناسی شهر کراچی پاکستان گفت: عوامل اصلی افزایش گرما در شهر کراچی کاهش ذرات معلق هوا، افزایش رطوبت هوا و کاهش وزش باد است.
    به گفته وی دلیل اصلی موج گرمای اخیر که به مرز هشدار دهنده ۴۹ درجه رسید، افزایش رطوبت بود که از ۶۵ درجه گذشت.

    * روزه داری ماه رمضان و قطعی برق در کراچی
    مردم شهر کراچی و دیگر شهرها در ایالت سند در پاکستان زمانی با خاموشی مفرط برق مواجه هستند که دولت فدرال اخیرا اعلام کرده بود به دلیل افزایش واردات گاز مایع از قطر و برطرف شدن کمبود سوخت نیروگاه های تولیدات برق در این کشور، تولید برق در سراسر این کشور به سطح مازاد بر مصرف برق در این کشور رسیده است.
    عاصف رضا از ساکنان محله گلشن اقبال در شهر کراچی در حالی که از شدت گرما رنج می برد، با انتقاد از روند خاموشی های طولانی مدت برق در این شهر گفت هر بار که با سازمان های تامین برق تماس می گیرم، می گویند مشکل فنی پیش آمده است و برخی اوقات از ارائه پاسخ طفره می روند .
    وی با اشاره به مشکلات موج گرمای طاقت فرسا در شهر کراچی افزود: ساکنان کراچی روزانه بین ۶ تا ۱۰ ساعت یا حتی بیشتر خاموشی برق را تجربه می کنند و این به مشکلات گرمای هوا افزوده است.
    رضا ماه رمضان سال جاری را از نظر خاموشی برق بدترین سال دانست و گفت: در سالهای قبل دولت مرکزی و محلی پاکستان به احترام ماه مبارک رمضان خاموشی های برق را تا میزان قابل قبولی کاهش می داد.
    از سوی دیگر سخنگوی اداره برق رسانی شهر کراچی می گوید: این اداره به دلیل برخی مشکلات فنی و مالی با کاهش تولید برق مواجه است، بنابراین خاموشی برق واحدهای تولیدی و کارخانه ها را تا چندین ساعت در روز و شب افزایش داده و از سوی دیگر سعی کرده ساکنان کراچی با کمترین خاموشی برق مواجه شوند.

    * قطعی آب، مشکل دیگر روزهای گرم کراچی
    از سوی دیگر مردم شهر کراچی با کمبود آب نیز مواجهند، یک مسئول شهرداری در مرکز شهر کراچی می گوید به دلیل فرسودگی و شکستگی برخی لوله های شبکه انتقال آب، بیش از ۱۰۰ هزار گالون آب به صورت روزانه در سطح شهر هدر می رود.
    به گفته این مسئول دولتی، ساکنان شهر کراچی روزانه به بیش از ۱۲۰ میلیون گالون آب نیاز دارند، این در حالی است که اداره آب و فاضلاب کلانشهر کراچی از تامین این مقدار آب از طریق سیستم تصفیه آب شهری ناتوان است.
    در شبکه آبرسانی شهر کراچی نیز تنها یک تا دو ساعت آب جریان دارد و مردم می توانند در این مدت آب مورد نیاز خود را در تانکرهایی که در بالای سقف منازل تعبیه کردند با استفاده از موتورهای کشنده آب ذخیره کنند.
    این در حالی است که آب سیستم لوله کشی شهر کراچی قابل آشامیدنی نیست اما بیشتر ساکنان شهر که استطاعت خرید آب معدنی و یا شرب ندارند، مجبورند آن را مصرف کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.