حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
رمضان؛ ۳۰ درس، ۳۰ نکته / ماه رمضان؛ موسم صلح و آشتی
  • ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت: 1:01
  • شناسه : 7456
    بازدید 21
    1

    دین اسلام روحیه جنگ، ستیزه جویی و کشورگشایی را نفی کرده است و مساله جهاد را به عنوان اقدامی دفاعی، انسان دوستانه و در راستای گسترش صلح و امنیت برای مبارزه با ظلم و بی عدالتی تجویز می کند به همین دلیل صلح پایدار و آرامش جزء در پرتو مفاهیم و آموزه های متعالی این […]

    پ
    پ

    دین اسلام روحیه جنگ، ستیزه جویی و کشورگشایی را نفی کرده است و مساله جهاد را به عنوان اقدامی دفاعی، انسان دوستانه و در راستای گسترش صلح و امنیت برای مبارزه با ظلم و بی عدالتی تجویز می کند به همین دلیل صلح پایدار و آرامش جزء در پرتو مفاهیم و آموزه های متعالی این دین الهی ایجاد نمی شود و حلقه اتصال تمام جوامع بشری که از نظر زبان، نژاد و منطقه جغرافیایی متفاوت هستند، تنها در پرتو ایمان به خدا تحقق خواهد یافت.

    از این رو اسلام را باید دین صلح و رحمت دانست. خداوند بلند مرتبه در تایید این حقیقت در آیه ۲۰۸ سوره بقره می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، همگی در صلح و آشتی در آیید و از گام های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شما است.»

    ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی ارزشمند برای تهذیب نفس و منزه ساختن روح و جان انسان از لغزش ها و ناپاکی محسوب می شود، روزهای پرفضیلتی که مسلمانان زنگارهای کینه و دشمنی را از قلب خویش می زدایند و با اتکا بر تعالیم روح بخش اسلام برای گسترش صلح و آرامش در میان مسلمانان تلاش می کنند.

    صلح و پرهیز از کینه ورزی زمینه های همدلی را در میان افراد جامعه مهیا می کند و این امر خود باعث تحقق آرمان های متعالی دین مبین اسلام می شود. ماه مبارک رمضان علاوه بر تمام اثرها و برکت های روحی و معنوی، مجالی مناسب برای همبستگی میان امت اسلام است.

    پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در بیست و نهمین روز از ماه پرفضیلت رمضان به سبب اهمیت صلح، آشتی و پرهیز از کینه توزی با «ابوالفضل خراسانی» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و کارشناس دین به گفت وگو پرداخت.

    **ماه رمضان؛ معیار اسلام برای توجه به صلح و دوستی
    خراسانی، اسلام را دینی صلح گرا و طرفدار آشتی و دوستی دانست و گفت: اصالت اسلام در نظر و عمل با صلح است و این دین همواره از جنگ و کینه توزی پرهیز می کند. برپایه آموزه های اسلامی و سیره ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) از مسلمانان خواسته شده تا شروع کننده جنگ نباشند و با صلح و آرامش رفتار کنند و جز به قصد دفاع وارد جنگ نشوند. ماه رمضان که بیانگر معارف اسلامی و فرهنگ دینی به شمار می رود، معیار سنجش خوبی برای توجه این الهی به اهمیت صلح، آشتی و پرهیز از کینه توزی محسوب می شود. به عنوان نمونه یکی از مساله های محوری در دعاهایی مانند افتتاح، سحر و ابوحمزه ثمالی که خواندن آنها در این ماه سفارش شده است بر کمک به دیگران و ضرورت محبت و همدلی میان مسلمانان تاکید دارد. در این دعاها اشاره به گروه و فرقه خاصی نمی شود و مخاطب عام را خطاب قرار می دهد.

    عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج توضیح داد: در دعای روزانه ماه مبارک آمده است، «خداوندا زندانیان را آزاد کن، گرسنه ها را سیر کن، بر فقیران لباس بپوشان.» یعنی اشاره به گروهی خاص ندارد. بنابراین فرهنگ اسلامی برگرفته از معارف دعایی و مناجات، هوادار اتحاد و مخالف افتراق، جدایی، چند صدایی و کینه توزی است.

    ** صلح و پرهیز از کینه توزی برگرفته از آموزه های دینی رمضان
    وی درباره محتوای آموزه های دینی در ماه رمضان و ارتباط آن با صلح و دوستی اظهار داشت: این دعاها در محتوا، افراد و گروه های مختلف را از نفرت و کینه ورزی میان مسلمان و غیرمسلمان منع می کند. آموزه های اسلامی همواره بر نوع دوستی و صلح میان مسلمانان به دور از گرایش های قومی و مذهبی تاکید دارد. از این رو در این مکتب بر حفظ صله رحم و ارتباطات قلبی به ویژه در ماه رمضان توجه شده است.

    **صله رحم در ماه رمضان؛ احیای روابط دوستانه
    این کارشناس دینی در ادامه بیان کرد: صله رحم و حفظ ارتباط میان خانواده، فامیل، همسایه و آشنایان در ماه رمضان ضمن زدودن دلخوری ها و ناراحتی ها، فضا را برای ایجاد روابط دوستانه و محبت آمیز به وجود می آورد. در دنیای مدرن امروزی با توجه به سبک زندگی روزمره ماشینی، که نبود آرامش و احساس خوشبختی در پیوند با تنش های عاطفی و روحی، وجه مشخص آن است، حفظ پیوندهای خویشاوندی و دوستانه، انسان را در برابر آسیب های این نوع زندگی محفوظ می دارد و به او آرامش خاطر می بخشد و این پناهگاه بودن از اصلی ترین رسالت های دین اسلام است.

    **روزه داری؛ فرصتی برای صلح و دوری از کینه توزی
    خراسانی درباره تاثیر روزه داری بر ایجاد روحیه صلح در جامعه اشاره کرد و گفت: شب های قدر فرصت خوبی برای عبادت و بندگی خدا به شمار می رود اما اگر فردی در این شب ها برای آمرزش گناهانش توبه کند در صورتی که در حالت قهر و کینه باشد، توبه او به درگاه آفریدگار پذیرفته نخواهد شد.

    عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در ادامه افزود: خداوند وعده داده است تا در هر روز از این ماه عده ای را از آتش دوزخ برهاند، این وعده الهی نشانگر این مطلب خواهد بود که رحمت عام پروردگار شامل تمام افرادی که به درگاه خداوند روی می آوردند، می شود.

    **رمضان؛ زمینه ساز صلح و آشتی در جامعه
    وی با اشاره به برکت های ماه رمضان، اظهار داشت: این ماه مبارک به ایجاد روحیه محبت و دوستی می انجامد و فرد روزه دار خود را ملزم به خوش اخلاقی، صبوری و مهربانی می داند. به همین دلیل در برخورد با مسایل تنش زا در سطح جامعه در طول زندگی روزمره با خودداری از پرخاشگری تلاش دارد تا مشکل ها را با صلح و آشتی برطرف کند. در نتیجه رواج چنین روحیه صلح طلبانه ای بر رفتارهای اجتماعی انسان ها تاثیر می گذارد و از میزان و شدت بداخلاقی ها و بی اخلاقی های اجتماعی می کاهد و همین امر زمینه ساز صلح و همدلی در جامعه می شود.

    ** دهه آخر رمضان؛ بهترین و آخرین فرصت صلح و محبت
    این کارشناس امور دینی در پایان یادآور شد: دهه آخر ماه مبارک رمضان برای انجام دادن اعمال انسان دوستانه و عمل به سفارش های مکتب اسلام و سیره نبوی اهمیت زیادی دارد زیرا در این دهه برای حفظ روحیه صلح و آشتی در جامعه، بهترین و آخرین فرصت است. بنابراین اسلام به انفاق، دستگیری از نیازمندان، بخشش و گذشت سفارش می کند و روزه داران باید بدانند مهمترین وجه این عبادت وجه اجتماعی و پیامدهای مثبت در سطح جامعه به شمار می رود. عبادت در رمضان باید بتواند انسان های بهتر و مهربان تری بسازد تا کنش این مومنان در سطح جامعه به تمام رکن ها و حوزه های آن تسری یابد و جامعه اسلامی به بهترین مکان برای زیست تمام افراد و گروه ها تبدیل شود زیرا عصری که در آن زندگی می کنیم، هنگامه انواع خشونت ها، کینه ورزی ها و جنگ ها است. جنگ قدرت که در تمام جهان و در کشورهای اسلامی سالیانه قربانیان های زیادی می گیرد و برای برون رفت از این شرایط راهی به جز توسل به ریسمان امن الهی و عمل به دستورهای شخصی و اجتماعی اسلام نیست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.